Dunja Crnjanski, umetnica: Promena pogleda
Umetnica je reč koja najbolje opisuje ono što radi Dunja Crnjanski, aktuelna laureatkinja „Iskre kulture”, nagrade koju joj je Kulturni centar Vojvodine “Miloš Crnjanski” dodelio za savremeno stvaralaštvo mladih autora.
Iako u osnovi pijanistkinja, sa naglaskom na istraživanjima na polju savremene, improvizatorske i eksperimentalne muzike, Dunja Crnjanski je aktivna i na sceni izvođačkih umetnosti, takođe i kao pedagog, a može se reći da se njen angažman uveliko preliva i na širi društveni kontekst, u polja artikulacije, organizacije, realizacije događaja i rada sa takoreći mnoštvom grupa različitih profila i opredeljenja, kao što su “Per.Art”, “Praktikabl”, “Petar Drapšin”.
Šta je to što vas je od malih nogu privlačilo umetnosti?
– Svi članovi porodice su u nekom smislu naklonjeni umetnosti i to su mi preneli - uvek su mi čitali knjige, pevali smo i svirali, gledali smo filmove i išli u pozorište, to je bilo moje okruženje od ranog detinjstva. Osećala sam se dobro u svetu u kom u svakom momentu mogu da na neki način iskoračim iz onog “vidljivog”, svakodnevnog. Bilo mi je interesantno koji su dometi ljudske mašte i na koliko je različitih načina moguće doživeti i istražiti svet.
A šta vas je održalo na tom putu?
– U nekoliko ključnih momenata, tokom detinjstva i puberteta, definitivno moj profesor klavira Nenad Stojačić. Imala sam sreće da imam izrazito nekonvencionalnog profesora spremnog na diskusije, deljenje, razgovore o umetnosti i životu, i mnogo razumevanja koje je mladoj osobi potrebno da ne odustane čak i kad mu se sve čini besmislenim. Tu su uvek, naravno. bili i porodica i prijatelji od kojih sam učila, s kojima sam napredovala, delila muke i radosti u pokušajima da shvatimo šta je relevantno (u umetnosti) danas, koji je to pravac u kom treba da delujemo i stvaramo. Osim ljudi, to je neka vrsta utopijske ideje da umetnost može da utiče na okruženje u kom živimo, da ga menja, da osvešćuje i provocira ljude na razmišljanje i budi mehanizme za snažniji doživljaj sveta, a samim tim i reakciju.
Kako ste izašli iz granica klasične muzike, kao obrazovnog profila?
– Od srednje škole kretala sam se u nekim malo alternativnijim krugovima. No, kako sam želela da se “profesionalno” bavim muzikom, upisala sam Akademiju umetnosti koja je negovala isključivo klasičnu muziku s nekoliko izuzetaka, profesora, koji su imali mnogo šire vidike - pomenuću meni najznačanije: Nenada Markovića, Nemanju Sovtića i Milana Milojkovića, i na faksu sam najzad shvatila da postoje i drugi načini za bavljenje muzikom i umetnošću. Tada sam se povezala sa određenim akterima/kama eksperimentalne muzičke scene u Novom Sadu, koji su me prihvatili i podržali i od kojih sam mnogo naučila. U isto vreme sam se povezala sa savremenim plesačicama sa lokalne scene i 2015. smo osnovale kolektiv “Pokretnica”, koji deluje i danas, i sve je snažniji. Savremeni ples je polje eksperimenta i dopalo mi se što kao neko bez formalnog plesnog obrazovanja mogu da se uključim i istražujem sve što me zanima u polju plesa i performsa – uključujući i saradnju sa muzičarima i pesnikinjama sa lokalne scene. Sa Frosinom Dimovskom je ta saradnja najduža i najsnažnija, i razvija se između ostalog kroz projekat u stalnom nastajanju (i nestajanju) “Oduzimanje vremena”, koji je imao svoja izvođenja u Novom Sadu, Teheranu (Iran) i Makau (Kina).
Iskorak ka savremenom izrazu verovatno se ne bi desio bez mog ulaska u “Per.Art” (2010. godine), organizaciju koja deluje u polju savremenog plesa i performansa i 20 godina neguje program umetnost i inkluzija koja uključuje umetnike sa i bez invaliditeta, kao ni bez umetničkog direktora “Per.Art”-a i prijatelja Saše Asentića, koji me je godinama podsticao da potražim svoj glas van okvira svog dotadašnjeg školovanja, a zatim mi je u nekoliko projekata bio mentor, umetnička i prijateljska podrška, dobronamerni kritičar i velika inspiracija. Sećam se jednog važnog momenta, pre više od deset godina na premijeri lekčur-performansa “Moja privatna biopolitika” Saše Asentića, pomislila sam - ne mogu da verujem da ovako nešto postoji. Obuzela me je radost prepoznavanja i misao da bih volela da razmišljam i stvaram u tom pravcu nekad u životu. Trenutno radim u “Per.Art” organizaciji i izuzetno sam ponosna što sam tu. Članica sam i ansambla “Restrikcije” i Umetničkog kolektiva “Petar Drapšin” koji deluju u savremenoj/ eksperimentalnoj muzici, ali i kroz druge medije i tako reaguju na okruženje u kom živimo i aktuelne društveno-političke teme.
Za sve ove pokrete i formacije, koje ste pomenuli, karakterističan je novi način organizovanja - samoorganizovanje, novi oblici funkcionisanja, pa i proizvodnje sadržaja. Šta nam to govori o Vama, a šta o sceni savremene umetnosti koja je aktuelna?
– Mislim da to govori da umetnost nastaje iz potrebe da se reaguje na stanje stvari u društvu. Mladi ljudi se povezuju i istražuju kroz različite estetike, samo- organizuju i pronalaze pukotine za rad na sve moguće načine, uglavnom van institucija (do kojih često nemaju način da dođu) i bez skoro ikakve finansijske podrške. Uz nekoliko ključnih institucija u gradu otvorenih za savremenu umetnost (što se tiče muzike, to je svakako KCV “Miloš Crnjanski”), umetnost uglavnom nastaje po alternativnim mestima okupljanja i klubovima, što svakako utiče i na to kako sam njen sadržaj izgleda. Od toga ne treba bežati, ali toga treba biti vrlo svestan. Scena, bar ta koju ja pratim i na kojoj u manjoj ili većoj meri uspevam da budem prisutna, dosta je zanimljiva, raznolika i intenzivna u odnosu na veličinu grada u kom živimo. Ipak, konstantan nedostatak finansijske podrške i (ipak) mala sredina utiču na njenu koherentnost i održivost. Nadam se da će se ti faktori u budućnosti promeniti i da će okruženje biti malo otvorenije i solidarnije.
Prija li “Iskra kulture” koju ste osvojili?
– U prvi mah me je iznenadila, ali mi je zaista drago zbog nagrade, jer to govori da je moj rad vidljiv, i da su svi kolektivi u kojima delujem (jer gotovo nikad ne radim samostalno) prisutni i prepoznati, a to je utisak koji vrlo često izostaje. Nagrada predstavlja i vrstu podsticaja za dalje stvaranje i priznanje da to što radim(o) ima o?eka u okruženju.
A kako nastupate kao pedagog?
– Do septembra ove godine radila sam u Muzičkoj školi “Isidor Bajić”. Bilo mi je vrlo zanimljivo, izazovno i veoma korisno na mnoge načine. Sada pokušavam da putem radionica koje držim zajedno sa kolegama/icama nastavim sa nekom vrstom pedagoškog rada, ali sa mnogo horizontalnijom strukturom i temama koje se tiču savremene muzike i performansa.
Ima li nešto što ne stižete da uradite?
– Naravno, lista je dugačka. Najćešće imam utisak da mi nedostaje vremena za samoobrazovanje i putovanja, ali nadam se da ću od naredne godine uspeti da malo drugačije struktuiram svoj život ili promenim svoj pogled na ideju “nestizanja”. Ili možda oba :)
Igor Burić