Новосадске музичке свечаности: Моцарт, фламенко и миграције
Новосадске музичке свечаности и ове ће године, због пандемијских (не)прилика, бити одржане у октобру, да би се 2022. вратиле у свој уобичајени, априлски термин.
Тематски оквир 41. издања најзначајнијег фестивала уметничке музике на овим просторима биће „Миграције”, а како „Дневник” сазнаје, публика ће од 21. до 28. октобра бити у прилици да у Синагоги и Српском народном позоришту ужива у осам врхунских програма.
Фестивал отвара Војвођански симфонијски оркестар под управом маестра Александра Марковића, који ће извести симфонијску поему Рихарда Штрауса „Живот јунака”, свиту „Заљубљен у три наранџе” Сергеја Прокофјева и потом његов Концерт за виолину и оркестар број. 1 у Д-дуру. Као солиста наступиће Роман Симовић, један од најуспешнијих виолиниста са ових простора, дугогодишњи концертмајстор Линдонског симфонијског оркестра.
Друго вече Номуса биће у знаку Винченца Капецута, негдашњег солисте Енглеског националног балета који је у међувремену изградио и више него респектабилну певачку каријеру. Капецуто у Нови Сад долази са својим ансамблом Сољљуадро Италиано и пројектом „Мигрантска музика”, којим је обухватио традиционалне песме Сефарда, Грка, Корзиканаца и Наполитанаца, становника Сардиније, регије Апулије, Каталоније, све до композиција Монтевердија и Франческа Кавалија.
За суботу, 23. октобар, предвиђен је спектакл „Фламенцо Реборн” којим трупа Барселона фламенко балет, састављена од осам плесача и седам музичара и певача, спаја свет савременог плеса и џеза са изворним фламенком. А већ следеће вечери Новосађани ће угостити јерменски састав The Naghash Енсембле са world мусиц пројектом америчког композитора и пијанисте Џона Ходијана „Песме изгнанства”.
Заправо, како је сам Ходијан лане открио у интервјуу „Дневнику”, „Песме изгнанства” представљају сложену музичко-семантичку целину, која органски спаја јерменске (и оријенталне) народне инструменте, клавир, белканто стил певања, контрапункт и духовне поуке. Јер темељ је поезија средњовековног јерменског свештеника Мкртича Нагаша (1394 – 1470) чијим је мислима и порукама Ходијан био очаран те их је уградио у дела која су, како сам каже, „негде између јерменског фолка и нове класичне музике”.
Друга половина 41. Номуса започиње 25. октобра камерном музиком Волфганга Амадеуса Моцарта у извођењу пијанисткиње Рите Кинке, обоисткиње Сање Ромић, хорнисте Николе Ћирића, фаготисте Немање Михаиловића, кларинетисте Ненада Тасића, виолинисткиње Јелене Драганић, виолисти Немања Живановић и Бориса Брезовца и виолончелисте Александра Латковића. На програму су Квинтет за клавир и дуваче (К.452) и Квинтет за хорну, виолину, две виоле и виолончело (К.407)
Једна од највећих звезда овогодишњег фестивала биће руски виолински виртуоз Дмитри Синковски, који ће са својим ансамблом Ла Воце Струментале представити програм „Ниси Доминус”, који обухвата дела Телемана, Локателија, Јохана Себастијана Баха и Антонија Вивалдија. А за среду, 27. октобар, предвиђен је наступ аустријског ансамбла Wienerkammersymphonie, с којим ће као солисти наступити пијанисткиња Тијана Андрејић и саксофониста Марко Џомба.
За сам крај је остављен још један истински спектакл: Моцартов Реквијем у д-молу извешће Симфонијски оркестар и хор Радио-телевизије Србије под управом маестра Бојана Суђића. Овим ће делом Новосадске музичке свечаности обележити 230. годишњицу смрти једног од најзначајнијих и наујутицајнијих композитора класичне музике.
М. Стајић