Музичко лето на Балкану: Венецуелански Ел систем и код нас
Незапажен у медијима, иако су концерти уметничке музике, ако изузмемо фестивалске догађаје, у овим врелим летњим данима права реткост, протекао је нови пројекат Београдских симфоничара.
На срећу, Свечана сала Централног дома Војске Србије била је препуна, а атмосфера у којој су резулате свог рада на концерту насловљеном као „Музичко лето на Балкану“ приказали полазници Прве интернационалне диригентске радионице, изузетно пријатна и подстицајна.
Својеврсни мајсторски курс у организацији Амбасаде Венецуеле, Министарства одбране Републике Србије и Београдских симфоничара, осмишљен и вођен по идејама покрета „Ел система“, пониклог у Венецуели, окупио је деветоро диригената из различитих земаља, с којима су недељу дана радили предавач и иницијатор пројекта Херардо Естрада (Венецуела) и диригент Јуриј Галијас (Белорусија). Захваљујући иницијативи свестраног уметника Рикарда Лукеа, сјајног представника плејаде угледних музичара стасалих у првој генерацији младих Венецуеланаца одгајаних по принципима овог јединственог социјално-образовног покрета, одавно признатог у целом свету, а посебно учешћу и свесрдном залагању оркестра Београдски симфоничари, пројекат „Ел система” је први пут остварен и у Београду.
Да је висока и безрезервна подршка овом подухвату итекако заслужена, показали су својим присуством и венецуелански амбасадор у Србији, Димас Алваренга Гуера и још неколицина представника дипломатског кора. Поред задовољства познанства с диригентима из Португалије (Жоаоа Домингоса Ракела), Аргентине (Маурисија Годоја и Мирте Сото), Мексика (Беатриз Тамез), Колумбије (Луиса Фернанда Пулгарина), Шпаније (Мигуела Анхела Рисуена, Беатриз Прието и Кристобала Дел Кампа) и Хондураса (Оскара Давида Чинчиле), претежно млађе генерације, који су од реда (већина с већ prеthodnim искуством) приказали одличну спремност и промишљени приступ сарадњи с оркестром, посебан утисак оставили су управо Београдски симфоничари који су свим својим групама дали уједначени допринос укупном интерпретативном резултату.
Рикардо Луке био је члан националног омладинског оркестра Венецуеле, касније се школовао на московском Конзарваторијуму „Чајковски“, а данас је први фаготиста Загребачке филхармоније. Шире је, иначе, познат као певач јужно-америчке и latino-yеz музике, који је годинама био заштитни знак загребачког састава „Кубизмо”.
У овој прилици програм је садржао ставове из Бетовенове Осме симфоније и Хајднове Симфоније бр. 94 („Изненађење“), неколико увертира и популарни Сибелијусов „Тужни валцер“, те Вивалдијев Концерт за фагот у а-молу (с изванредним солистом Рикардом Лукеом) , у суштини композиције познатијег репертоара. У целини надахнуто оркестарско музицирање и очигледан труд да се у свакој тачки „помогне“ у остваривању заокружених извођења мање или више искусних диригената, складан гудачки и одличан дувачки корпус (запажених солистичких иступа), сигурно концертмајсторско вођство младе виолинисткиње Милице Жугић, одиграли су изврсно своје улоге у свеукупној тонској слици, а диригенти пажљиво, неки и „слободније“ водили једночасовно свирање, трудећи се да се прикажу у најбољем светлу.
Нама је и овај сусрет с Београдским симфоничарима, које смо неколико пута пратили на подијумима Коларчеве задужбине, „Мадленианума“ и новосадске Синагоге, показао да овај полетни млади оркестар који већ пету годину изузетно професионално ради под вођством свог, такође младог шефа-диригента Радана Јовановића, заслужује веће ангажовање у домаћој средини. Потврдиће то, сигурни смо, и на завршном концерту полазника 2. Београдског међународног мајсторског курса дириговања, који је у овом издању водио професор Колин Метерс (с Краљевског музичког kolеya у Лондону), који ће се одржати сутра, 28.августа, у Коларчевој задужбини, с композицијама Прокофјева, Моцарта и Менделсона.
Марија Адамов