ИЗВОЂЕЊЕ ДЕЛА АЛЕКСАНДРЕ ВРЕБАЛОВ КАО ФИНАЛЕ АКАДЕМСКОГ ПРОЈЕКТА „ИТАЛИЈА–СРБИЈА”„Антене” или радост заједничког стварања лепоте и хармоније
У Жупној цркви Имена Маријина сутра у 19 часова, извођењем композиције „Антене” Александре Вребалов под управом маестра Петра Матошевића, биће заокружен пројекат сарадње “Италија – Србија”, који је удружио студенте Академије уметности из Новог Сада, Факултета музичке уметности из Београда, Конзерваторијума „Ђузепе Тартини” и Конзерваторијума „Бенедето Марчело” из Венеције.
Њима су се придружили Хор Школе црквеног појања „Свети Јован Дамаскин” који води Владимир Антић и тршћански квартет који предводе наше уметнице - виолинисткиње Снежана Аћиимовић и Мина Опсеница.
Подсетимо, када је 2017. Музеј уметности у Кливленду позвао новосадску композиторку Александру Вребалов – ауторку чији су комади, од којих неки циљано рађени за чувени Кронос квартет, постали важан део савремене америчке музичке баштине – да напише дело инспирисано било којим артефактом из њихове богате колекције, она је одабрала икону Παναγία Ελεούσα, Богородицу нежности, коју историчари уметности приписују чувеном критском иконографу Ангелосу Акотантосу. И сврставају је у ред највреднијих експоната поставке Африка&Византија кливелендска кућа уметности.
Ову икову, која датира из периода касне Византије (1425–50) , Александра Вребалов је пожелела да окружи звуком, заправо појањем - „јер слушни пандан икони јесте – појање”. И тако су настале „Антене”. Планирана премијера композиције, која је у Кливленду, под сводом где се чува Богородица нежности, требало да уједини појце из Манастира Св. Архангела у Ковиљу и поменути Кронос квартет - отказана је због пандемије. Али фрагменти „Антена” ипак су се, захваљујући интернету, чули диљем света: Кроносовци су их 14. априла 2020. одсвирали у својим домовима широм Сан Франциска, док се из Ковиља чуло појање тада монаха, а данас владике, Јеротеја.
Годину дана касније, 7. маја 2021, у Жупној цркви Имена Маријина, захваљујући разумевању управе Музеја у Кливленду, која је пристала да светска премијера „Антена” буде не под њиховим кровом већ у Новом Саду, први пут је дело изведено у целости онако како га је Александра Вребалов замислила: са мешовитим хором, четири трубе, двоје оргуља, гудачким квартетом (ТАЈЈ), звонима и хором Школе црквеног појања „Свети Јован Дамаскин”. Све под управом маестра Божидара Црњанског.
Снимак извођења „Антена” чуо је и познати италијански виолиста Андреа Амендола, професор на Конзерваторијуму „Ђузепе Тартини” из Трста. Већ од раније, не само упознат него фасциниран опусом Александре Вребалов, „јединственим по много чему, али прожетим и утицајима поднебља из којег долази, и Америке, у којој годинама стваралачки делује”, пожелео је да ову композицију представи и публици у Италији. Тако је и настао пројекат сарадње “Италија – Србија”, у оквиру којег су „Антене” протеклог лета, такође под управом Петра Матошевића, хрватског диригента и сечањског зета, који је завршио тршћански конзерваторијум, изведене најпре на познатом „Мителфесту” у Чивидале дел Фриули, а потом и у прелепој катедралној базилици Сан Ђусто Мартире у Трсту.
Концерту у Новом саду претходиће вечерашњи у Катедрали Блажене Девице Марије на Врачару, а већ има најава да би следеће године „Антене” у извођењу студената АУНС могле бити део ЗезереАртс фестивала у португалском граду Томару.
М. Стајић