Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

IZVOĐENJE DELA ALEKSANDRE VREBALOV KAO FINALE AKADEMSKOG PROJEKTA „ITALIJA–SRBIJA”„Antene” ili radost zajedničkog stvaranja lepote i harmonije

05.10.2024. 11:05 11:12
Piše:
1
Foto: Dnevnik S. Šušnjević

U Župnoj crkvi Imena Marijina sutra u 19 časova, izvođenjem kompozicije „Antene” Aleksandre Vrebalov pod upravom maestra Petra Matoševića, biće zaokružen projekat saradnje “Italija – Srbija”, koji je udružio studente Akademije umetnosti iz Novog Sada, Fakulteta muzičke umetnosti iz Beograda, Konzervatorijuma „Đuzepe Tartini” i Konzervatorijuma „Benedeto Marčelo” iz Venecije.

Njima su se pridružili Hor Škole crkvenog pojanja „Sveti Jovan Damaskin” koji vodi Vladimir Antić i tršćanski kvartet koji predvode naše umetnice - violinistkinje Snežana Aćiimović i Mina Opsenica.

Podsetimo, kada je 2017. Muzej umetnosti u Klivlendu pozvao novosadsku kompozitorku Aleksandru Vrebalov – autorku čiji su komadi, od kojih neki ciljano rađeni za čuveni Kronos kvartet, postali važan deo savremene američke muzičke baštine – da napiše delo inspirisano bilo kojim artefaktom iz njihove bogate kolekcije, ona je odabrala ikonu Παναγία Ελεούσα, Bogorodicu nežnosti, koju istoričari umetnosti pripisuju čuvenom kritskom ikonografu Angelosu Akotantosu. I svrstavaju je u red najvrednijih eksponata postavke Afrika&Vizantija klivelendska kuća umetnosti.

Ovu ikovu, koja datira iz perioda kasne Vizantije (1425–50) , Aleksandra Vrebalov je poželela da okruži zvukom, zapravo pojanjem - „jer slušni pandan ikoni jeste – pojanje”. I tako su nastale „Antene”.  Planirana premijera kompozicije, koja je u Klivlendu, pod svodom gde se čuva Bogorodica nežnosti, trebalo da ujedini pojce iz Manastira Sv. Arhangela u Kovilju i pomenuti Kronos kvartet - otkazana je zbog pandemije. Ali fragmenti „Antena” ipak su se, zahvaljujući internetu, čuli diljem sveta: Kronosovci su ih 14. aprila 2020. odsvirali u svojim domovima širom San Franciska, dok se iz Kovilja čulo pojanje tada monaha, a danas vladike, Jeroteja. 

1
Foto: Dnevnik S. Šušnjević

Godinu dana kasnije, 7. maja 2021, u Župnoj crkvi Imena Marijina, zahvaljujući razumevanju uprave Muzeja u Klivlendu, koja je pristala da svetska premijera  „Antena” bude ne pod njihovim krovom već u Novom Sadu, prvi put je delo izvedeno u celosti onako kako ga je Aleksandra Vrebalov zamislila: sa mešovitim horom, četiri trube, dvoje orgulja, gudačkim kvartetom (TAJJ), zvonima i horom Škole crkvenog pojanja „Sveti Jovan Damaskin”. Sve pod upravom maestra Božidara Crnjanskog.

Snimak izvođenja „Antena” čuo je i poznati italijanski violista Andrea Amendola, profesor na Konzervatorijumu „Đuzepe Tartini” iz Trsta. Već od ranije, ne samo upoznat nego fasciniran opusom Aleksandre Vrebalov, „jedinstvenim po mnogo čemu, ali prožetim i uticajima podneblja iz kojeg dolazi, i Amerike, u kojoj godinama stvaralački deluje”, poželeo je da ovu kompoziciju predstavi i publici u Italiji. Tako je i nastao projekat saradnje “Italija – Srbija”, u okviru kojeg su „Antene” proteklog leta, takođe pod upravom Petra Matoševića, hrvatskog dirigenta i sečanjskog zeta, koji je završio tršćanski konzervatorijum, izvedene najpre na poznatom „Mitelfestu” u Čividale del Friuli, a potom i u prelepoj katedralnoj bazilici San Đusto Martire u Trstu. 

1
Foto: Dnevnik S. Šušnjević

Koncertu u Novom sadu prethodiće večerašnji u Katedrali Blažene Device Marije na Vračaru, a već ima najava da bi sledeće godine „Antene” u izvođenju studenata AUNS mogle biti deo ZezereArts festivala u portugalskom gradu Tomaru.

M. Stajić
 

Izvor:
Dnevnik
Piše:
Pošaljite komentar