Диригент Крешимир Батинић: Црно-бели спектакл без 4Д ефеката
Новосађани имају прилику да 4. и 5.септембра, вероватно у Парку присаједињења, под отвореним небом, гледају култне филмове Чарлија Чаплина “Пасји живот” и “Малишан”, уз музику уживо у извођењу Загребачке филхармоније, под диригентским вођством Крешимира Батинића.
Ова три концерта реализују се у оквиру пројекта “Фил(м)хармонија”, чији је носилац управо Загребачка филхармонија, а партнер им је Музичка омладина Новог Сада. Уз наш град, у овим несвакидашњим сусретима филма и музике, уживаће још и публика у Илоку, Суботици и Вуковару.
Загребачка филхармонија, са традицијом дугом 147 година, један је од високо цењених оркестара у региону, који своје постојање и деловање сматра и културном мисијом.
Овај њихов пројекат управо је доказ тога, јер спаја и различите средине, као и уметности, попут филма и музике. Ово, иначе, није први пут да Загребачка филхармонија изводи уживо филмску музику, уз пројекције чувених остварења из ере немог филма. Већ је, управо под диригентским вођством маестра Батинића, било таквих сусрета са остварењима Сергеја Ејзенштајна и Бастера Китона, али највише Чарлија Чаплина, чију 130 - годишњицу рођења слави цео свет, поштујући његов огроман целокупни уметнички допринос човечанству.
Шта о Чаплину композитору говоре његове партитуре?
– Чаплин је био свестран и комплетан уметник. Невероватна је чињеница да је писао сценарије, режирао, глумио... и сам писао музику за своје филмове. Кроз његове партитуре за филмове види се колико је промишљао о сваком моменту у филму и колико је музика уско везана за радњу. Сваки лик има своју музичку тему, одређене ситуације такође.
Филмска музика има своје специфичности и већ сама по себи је изазов за извођење оркестру који се не сусреће често с њом. Шта тек рећи за извођење уживо? Шта је све требало савладати да би се постигао прави ефекат извођења у синхронизацији за сликом?
– Филм без глазбе не би био филм. Глазба је универзални језик који потцртава радњу и догађаје на филмском платну. Велики је изазов ухватити се у коштац с оваквом врстом изведбене умјетности. У самој пракси врло је битно да ја, као диригент, знам у сваком тренутку што се догађа у филму да бих могао бити синхронизиран са сликом. А за постићи то треба доста времена провести, прво гледајући филм, а тек онда се бавити глазбом и синхронизацијом.
Како су се у свему томе снашли чланови Загребачке филхармоније? Да ли је овај пројекат донео неку посебну атмосферу у оркестру?
– Са Загребачком филхармонијом већ дуго сарађујем и имам врло леп и складан однос с оркестром. Овај пројект, у неку руку, одмиче нас од класике и води у неку другу врсту концентрације. Овај “излет” у нешто другачију врсту извођачке уметности оркестар је врло лепо прихватио, а атмосфера је увек добра.
Овај пројекат спаја врхунског уметника Чарлија Чаплина, његове филмове и музику, са врхунским оркестром, али уједно повезује и различите средине. То ће несумњиво донети чвршћу сарадњу међу свима њима, а шта ће све то донети публици?
– Да. Публика ће сигурно највише профитирати. Чињеница да филмови који су настали пре 100 година и данас се приказују, говори само о томе колико су вредни и колико је Чаплин велики мајстор и уметник. Публика ће свакако доживети нешто ново, другачије и посебно. Нема специјалних ефеката, нема буке... нема 3Д, 4Д ефеката. Чисти, неми црно-бели филм уз музичку пратњу оркестра. Филм какав се гледао пре 100 година.
Занимљиво ће бити сажети искуства након свих концерата, из сва четири града. Каква су сада ваша размишљања и очекивања о томе, непосредно пред концерте у Новом Саду?
– Већ дуго радим на пројекту Фил(м)хармонија и верујем да ће бити сјајно. Мени је ово већ седма сезона дириговрања њемих филмова уз пратњу оркестра и уверен сам да ће публика с одушевљењем прихватити овај пројект, као што је то свих ових година било у Загребу, а и у осталим градовима у Хрватској где смо гостовали.
Позивам све да дођу и никако не пропусте овај “црно-бели” спектакл! Дођите и уживајте у филму и музици!
Н. Пејчић