„ДНЕВНИК” у бечком Кунстхисторише музеју: Познати креирају поставке
Велики музеји нису само места у којима се чувају ремек-дела и одржавају изложбе великих старих мајстора већ су, показао нам је Уметничко-историјски музеј у Бечу, места која могу да приреде и истински спектакл.
Уметничко-историјски музеј покренуо је, наиме, 2012. године нову серију изложби у оквиру којих позива познате креативне индивидуалце да представе своје личне изборе предмета извучене из колекција музеја и креирају нове/другачије програмске садржаје. До сада су то учинили Ед Руша и Едмунд де Вал.
У духу устаљене праксе да своје колекције отвори и понуди истакнутим уметницима као инспирацију за необичне одабире и комбинације предмета, Музеј је овог пута позвао познатог филмског режисера Вес Андерсона и његову партнерку, списатељицу и илустраторку Џуман Малуф, да као велики љубитељи овог музеја прочешљају колекцију и сачине своју ауторску изложбу. Стручну подршку пружио им је Џаспер Шарп, кустос задужен за савремену уметност.
Након две године рада на темељном упознавању 14 колекција музеја, паралелно кроз сталне поставке и депое, одабрано је 400 изузетних предмета од којих је скоро 250 први пут изложено јавности. Међу њима су египатске, грчке и римске старине, слике старих мајстора, предмети из кабинета реткости и царске ризнице, из колекције оружја и оклопа, старих музичких инструмената, новчића и медаља, из колекција Позоришног музеја, Музеја Света, Музеја кочија у Вагенбургу и дворца Амбрас у Инсбруку.
Посебна пажња је овог пута посвећена предметима из музејских депоа. Преко 350 предмета изнето је из депоа, што је највећа миграција предмета ради излагања на некој изложби у овом музеју. У изложбу је укључено и неколико позајмица из комшијског Природњачког музеја са којима деле исти трг. Овакав избор предмета, од најстарије керамичке огрлице из античког Египта до дрвене фигуре мајмуна из Индонезије настале 5.000 година касније, сугеришу спектакуларну ширину, дубину, историју и комплексност Уметничко-историјског музеја у Бечу.
Изложба је постављена у оквиру Кабинета реткости који представља највреднији део колекције КХМ. Састоји се из осам сегмената у којима су представљени предмети повезани различитим наративима. Предмети су повезани према критеријумима неуобичајеним за музејске поставке: боја, материјал, величина, облик… Централни експонат изложбе је сакрофаг за мумију ровчице, по којем је читава изложба добила назив.
У изложби нема текстуалних ни потписних легенди, већ се све информације о предметима налазе у брошури што посетиоце подстиче да сами проналазе податке, промишљају о везама предмета и уживају у лепоти одабраних предмета. За експонате преузете из сталне поставке Џуман Малуф је извела илустрације које су постављене на њихова места.
Да отварање изложбе може да буде спектакуларни догађај показале су и бројне познате личности које су пре две вечери присуствовале отварању: поред аутора ту су били и Тилда Свинтон, Yеjson Шварцман... Директорка музеја Сабина Хаг истакла је да је ова изложба одлична прилика да се обимна и разноврсна колекција музеја представи на иновативан начин атрактиван различитој публици. И коначно, како је рекао кустос изложбе Џаспер Шарп, ова изложба истовремено је и интимна прича Веса Андерсона и Џуман Малуф, њихово „љубавно писмо” Kunsthistorišе музеју, омиљеном им месту које су посећивали много пута .
Изложба Спитз Mummy ин а Coffin анд other Треасурес, реализована у сарадњи Уметничко-историјског музеја и Фондације Прада из Милана, отворена је до 28. априла 2019. године.
ГМС