Приходи домаћинстава „краћи” за 200 динара од расхода
Просечни месечни приходи у новцу и у натури по домаћинству у Србији износили су у четвртом кварталу прошле године 68.446 динара, док су издаци за личну потрошњу „тежили” 68.658 динара, по подацима Републичког завода за статистику.
У Војводини је минус већи јер су домаћинства имала просечне месечне приходе од 64.766 динара, док су расходи били 66.080.
У односу на четврти квартал 2018, просечни месечни приходи домаћинстава били су виши четри одсто номинално, а толико су порасли и њихови расходи за личну потрошњу.
Просечни месечни приходи домаћинстава су у последња три месеца 2019. у односу на prеthodni квартал били су 2,3 процента већи номинално, а у истом проценту су били виши и издаци.
Највећи удео у приходима домаћинстава имали су приходи из редовног радног односа – 49,2 одсто, затим пензије – 32,2, приходи од пољопривреде, лова и риболова – 4,9, натурална потрошња – 3,1, приходи ван редовног радног односа – 2,9, примања од социјалног осигурања – 2,7, а пет одсто су чинили приходи из осталих извора.
Највећи удео у потрошњи домаћинстава чинили су издаци за храну и безалкохолна пића – 34,3 процента, и за становање, воду, електричну енергију, гас и остала горива – 17.
Следе издаци за транспорт с уделом у укупним месечним расходима од 9,1 одсто, за остале личне предмете и остале услуге – шест одсто, за рекреацију и културу – 5,4, за комуникације – 5,3, за одећу и обућу – 5,1, за алкохолна пића и дуван – 4,9, за здравље – 4,3 и за остале групе личне потрошње – 8,6 процената.
На храну и безалкохолна пића просечна породица у Србији месечно је трошила 23.540 динара, а за становање, воду струју или гас требао је 11.771. Транспорт је прогурао 6.216 динара, рекарација и култура су нас коштали 3.703, комуникације 3.613, ресторани и хотели 2.130, здравље 2.952, одећа и обућа 3.513, а алкохолна пића и дуван су попила и попушила 3.363 динара...
У Анкети се примењују метод вођења дневника (домаћинство води дневник потрошње за петнаест, односно шеснаест дана) – за производе и услуге личне потрошње, и метод интервјуа (испитивања) на бази упитника, где је референтни период за трајна добра 12 месеци, за полутрајна добра, пољопривреду, лов и риболов три месеца, а за приходе месец.
З. Д.