Prihodi domaćinstava „kraći” za 200 dinara od rashoda
Prosečni mesečni prihodi u novcu i u naturi po domaćinstvu u Srbiji iznosili su u četvrtom kvartalu prošle godine 68.446 dinara, dok su izdaci za ličnu potrošnju „težili” 68.658 dinara, po podacima Republičkog zavoda za statistiku.
U Vojvodini je minus veći jer su domaćinstva imala prosečne mesečne prihode od 64.766 dinara, dok su rashodi bili 66.080.
U odnosu na četvrti kvartal 2018, prosečni mesečni prihodi domaćinstava bili su viši četri odsto nominalno, a toliko su porasli i njihovi rashodi za ličnu potrošnju.
Prosečni mesečni prihodi domaćinstava su u poslednja tri meseca 2019. u odnosu na prethodni kvartal bili su 2,3 procenta veći nominalno, a u istom procentu su bili viši i izdaci.
Najveći udeo u prihodima domaćinstava imali su prihodi iz redovnog radnog odnosa – 49,2 odsto, zatim penzije – 32,2, prihodi od poljoprivrede, lova i ribolova – 4,9, naturalna potrošnja – 3,1, prihodi van redovnog radnog odnosa – 2,9, primanja od socijalnog osiguranja – 2,7, a pet odsto su činili prihodi iz ostalih izvora.
Najveći udeo u potrošnji domaćinstava činili su izdaci za hranu i bezalkoholna pića – 34,3 procenta, i za stanovanje, vodu, električnu energiju, gas i ostala goriva – 17.
Slede izdaci za transport s udelom u ukupnim mesečnim rashodima od 9,1 odsto, za ostale lične predmete i ostale usluge – šest odsto, za rekreaciju i kulturu – 5,4, za komunikacije – 5,3, za odeću i obuću – 5,1, za alkoholna pića i duvan – 4,9, za zdravlje – 4,3 i za ostale grupe lične potrošnje – 8,6 procenata.
Na hranu i bezalkoholna pića prosečna porodica u Srbiji mesečno je trošila 23.540 dinara, a za stanovanje, vodu struju ili gas trebao je 11.771. Transport je progurao 6.216 dinara, rekaracija i kultura su nas koštali 3.703, komunikacije 3.613, restorani i hoteli 2.130, zdravlje 2.952, odeća i obuća 3.513, a alkoholna pića i duvan su popila i popušila 3.363 dinara...
U Anketi se primenjuju metod vođenja dnevnika (domaćinstvo vodi dnevnik potrošnje za petnaest, odnosno šesnaest dana) – za proizvode i usluge lične potrošnje, i metod intervjua (ispitivanja) na bazi upitnika, gde je referentni period za trajna dobra 12 meseci, za polutrajna dobra, poljoprivredu, lov i ribolov tri meseca, a za prihode mesec.
Z. D.