ШТА ДОНОСИ НОВА УРЕДБА О ЦЕНАМА ГОРИВА Већа маржа (не)заустaвља затварање малих бензинских пумпи ХОЋЕ ЛИ НАМ ВОЖЊА БИТИ ЈОШ СКУПЉА?
Иако је Влада Србије изменила Уредбу о ограничавању цена деривата нафте и повећала маржу трговаца на бензинским пумпама с 13 динара на 16 динара по литру евродизела и бензина европремијум БМБ 95, то не утиче пресудно на цену горива на бензинским пумпама, пошто се цена деривата формира на основу много више фактора, међу којима су, пре свега, цене бензина и дизела на глобалном тржишту.
Ово је једна од неколико промена висине марже бензинских пумпи, а апоследњи пут је увећана прошле године у фебруару - с девет динара на 13 динара.
Да подсетимо, овом Уредбом цене евро дизела и бензина евро премијум БМБ ограничене су до 27. јула јер је крајем јануара она продужена за још шест месеци. Цене ове две врсте горива мењају се сваког петка до 15 часова, те од прошлог петка литар евро-дизела кошта 203 динара, а бензина БМБ 95 - 190 динара. У односу на седмицу раније, литар дизела скупљи је за два динара, а бензина за три.
По речима генералног секретара Удружења нафтних компанија Србије Томислава Мићовића, Уредба о ограничењу висине цена деривата нафте на снази је од 10. марта 2022. године и на основу ње утврђује се разлика између максималне малопродајне и просечне велепродајне цене основних моторних горива - бензина евро премијум БМБ 95 и евро-дизела и досада се неколико пута мењала.
- Изменама Уредбе у ове две године та разлика између максималне малопродајне и просечне велепродајне цене се мењала и износила је шест, седам, девет и 13 динара по литру, а сада износи 16 динара - каже Мићовић. - То значи да је, након плаћања ПДВ-а на те износе, реална разлика у цени коју је остваривала бензинска станица износила пет динара по литру, потом, 5,80, 7,50 и 10,80 динара и сада је - 13,33 динара.
Он указује да се често говори да је износ марже добит или зарада бензинске станице, али да то, једноставно, није тачно.
- Пошто се често у јавности овај износ наводи као добит или зарада бензинске станице, желео бих да укажем да се из ове разлике, заправо, плаћају државне дажбине и покривају укупни трошкови рада бензинске станице, односно ставке које су знатно повећане у последње две године. Будући да је тржишни механизам одређивања разлике у цени замењен државном регулацијом, одговорност је на надлежним ресорима да непрекидно надзиру тржишна кретања и усклађују разлику у цени како не би угрозили рад бензинских станица, а самим тим и довели до поремећаја у снабдевању горивом - истиче Мићовић.
lLitar дизела за пољопривреднике кошта 179 динара, ово гориво продаје се само на пумпама Нафтне индустрије Србије, а пољопривредници по тој субвенционисаној цени имају право да купе 100 литара по хектару. Изменом Уредбе предвиђено је да пољопривредници имају право на гориво по субвенционисаној цени од 50 динара по литри за површине које су биле уписане у Регистру пољопривредних газдинстава 1. априла ове године. Како објашњава Томислав Мићовић, пољопривредници дизел гориво купују за 179 динара, а у ту цену урачуната је и акциза, која им се, након куповине, враћа.
- Дизел по цени од 179 динара по литри пољопривредници могу купити само до количине потребне за обраду земљишта, односно 100 литара по хектару максимално до 100 хектара и на ту количину горива, након куповине, имају право да поднесу захтев за субвенцију, односно повраћај 50 динара, те пољопривреднике литар дизела кошта 129 динара - каже Мићовић.
По његовим речима, нису све бензинске станице једнако отпорне на нетржишне услове рада, те да је, и поред раста укупне малопродаје горива, прошле године затворено више од тридесет малопродајних објеката.
- Све указује да ће тренд смањења броја бензинских станица бити настављен и то, пре свега, као последица примене одредби којима се регулише начин продаје евро дизела пољопривредним газдинствима, али делом и због ограничења разлике у цени. Најпре ће се затварати мање приватне бензинске станице, које су, пре свега, усмерене на снабдевање пољопривредника, тако да ће, како се примена Уредбе продужава, поједина села и мање урбане средине, нажалост, имати све мањи избор места за куповину горива или ће остати без једине бензинске станице која их је снабдевала горивом - рекао је Мићовић.
Д. Млађеновић