overcast clouds
11°C
25.11.2024.
Нови Сад
eur
116.9978
usd
111.6711
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Из фотеље смо највише пазарили храну, одећу, технику

04.03.2021. 16:37 16:43
Пише:
Фото: pixabay.com

Савремен начин куповине, из фотеље и преко интернета, постоји већ дуго и све је више оних који се одлучују да на тај начин, без одласка у продавницу, обаве пазар.

Могућност онлајн куповине у нашој земљи користи знатан број грађана, а сада све више, јер је током пандемије корона вируса тај вид трговине доживео велики успон. То потврђују и постигнути резултати из прошле године, јер је електронска трговина у Србији 2020. године остварила приход од 343 милиона евра. За ову годину се процењује да ће приход премашити 400 милиона евра, а највеће препреке за још боље резултате су организација логистике и брзина испоруке робе, кажу у Министарству трговине.

Куповина онлајн у успону је у целом свету, јер су на почетку пандемије корона вируса на снази биле строге мере, те су продавнице углавном биле затворене. Тако је током ванредног стања, које је у Србији било уведено половином марта прошле године, забележен скок онлајн продаје - у појединим областима раст је био неколико десетина процената, а у појединим и неколико стотина посто. Највећи раст онлајн куповине бележили су храна, одећа, технички уређаји и опрема. По речима Стефана Филиповића из „Меркатора С”, у односу на време пре пандемије, онлајн трговина је порасла  за око 80 одсто, а купци на тај начин најчешће купују воће, поврће и здраву храну, те млечне производе и деликатесе.

Уз ублажавање епидемиолошких мера, смањивали су се и проценти, али узлазни тренд и даље постоји, а подаци говоре да се у Србији у протеклом периоду више куповало из фотеље него што је то био случај 2019. године.


Очекује се да ове године куповина преко интернета буде вредна 400 милиона евра

Према подацима сајта „Статиста“, процењује се да 3,3 милиона потрошача у Србији купује онлајн. За такав вид куповине потрошачи као најважније предности издвајају здравствену безбедност, комфор и уштеду времена. Продаја преко интернета одговара и трговцима, јер доприноси уштеди фиксних трошкова.

- Поред продора електронске трговине у категорију прехрамбених производа, у будућности свакако можемо очекивати развој трговине у правцу персонализоване понуде - каже Жарко Малиновић из Привредне коморе Србије. - Развој информационог друштва и вештачке интелигенције омогућиће трговцима и произвођачима да своју понуду конципирају и персонализују за сваког појединачног потрошача.

Прошле године је Србија добила 583 нове веб продавнице, а електронска трговина у нашој земљи, указују надлежни, мора бити у складу с глобалном е-трговином.


Где је затворено, ту је раст већи

Онлајн куповина, по подацима „Еуростата”, расте у свим земљама Европе. То, наравно, не треба да чуди, јер су у многим државама важиле, а и сада важе, посебне епидемиолошке мере због пандемије корона вируса. У многим земљама ЕУ већ недељама не раде продавнице, осим прехрамбених, па се у куповину не може на уобичајен начин, већ се све одвија преко интернета. Због тога је и проценат оних који купују онлајн у многим европским земљама премашио 70 одсто. У Србији је тај проценат мањи од 50 одсто, а тако је и у Румунији и Бугарској.


- Већ сада је јасно да је будућност е-комерца, практично, у симбиози електронске трговине, друштвених мрежа, друштвених платформи, различитих промотивних и других интересантних активности које се дешавају у сфери интернета - каже министарка трговине, туризма и услуга Татјана Матић. - Електронска трговина ће постати, у неким земљама већ је и постала, један велики мобилни тржни центар.

По речима правног саветник у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Марка Драгића, раст онлајн куповине је приметан и то је веома добро. - Потрошачи имају већу заштиту приликом куповине на интернету јер имају право да се предомисле у року од 14 дана, односно могу да одустану од куповине, што није случај приликом уобичајене куповине - каже Драгић. - Приликом онлајн куповине далеко је мање приговора потрошача, а кад их и има, односе се углавном на поштовање рока испоруке или евентуална оштећења, док на квалитет производа и услугу приговора готово да нема.

        Д. Млађеновић

 

Пише:
Пошаљите коментар