Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Iz fotelje smo najviše pazarili hranu, odeću, tehniku

04.03.2021. 16:37 16:43
Piše:
Foto: pixabay.com

Savremen način kupovine, iz fotelje i preko interneta, postoji već dugo i sve je više onih koji se odlučuju da na taj način, bez odlaska u prodavnicu, obave pazar.

Mogućnost onlajn kupovine u našoj zemlji koristi znatan broj građana, a sada sve više, jer je tokom pandemije korona virusa taj vid trgovine doživeo veliki uspon. To potvrđuju i postignuti rezultati iz prošle godine, jer je elektronska trgovina u Srbiji 2020. godine ostvarila prihod od 343 miliona evra. Za ovu godinu se procenjuje da će prihod premašiti 400 miliona evra, a najveće prepreke za još bolje rezultate su organizacija logistike i brzina isporuke robe, kažu u Ministarstvu trgovine.

Kupovina onlajn u usponu je u celom svetu, jer su na početku pandemije korona virusa na snazi bile stroge mere, te su prodavnice uglavnom bile zatvorene. Tako je tokom vanrednog stanja, koje je u Srbiji bilo uvedeno polovinom marta prošle godine, zabeležen skok onlajn prodaje - u pojedinim oblastima rast je bio nekoliko desetina procenata, a u pojedinim i nekoliko stotina posto. Najveći rast onlajn kupovine beležili su hrana, odeća, tehnički uređaji i oprema. Po rečima Stefana Filipovića iz „Merkatora S”, u odnosu na vreme pre pandemije, onlajn trgovina je porasla  za oko 80 odsto, a kupci na taj način najčešće kupuju voće, povrće i zdravu hranu, te mlečne proizvode i delikatese.

Uz ublažavanje epidemioloških mera, smanjivali su se i procenti, ali uzlazni trend i dalje postoji, a podaci govore da se u Srbiji u proteklom periodu više kupovalo iz fotelje nego što je to bio slučaj 2019. godine.


Očekuje se da ove godine kupovina preko interneta bude vredna 400 miliona evra

Prema podacima sajta „Statista“, procenjuje se da 3,3 miliona potrošača u Srbiji kupuje onlajn. Za takav vid kupovine potrošači kao najvažnije prednosti izdvajaju zdravstvenu bezbednost, komfor i uštedu vremena. Prodaja preko interneta odgovara i trgovcima, jer doprinosi uštedi fiksnih troškova.

- Pored prodora elektronske trgovine u kategoriju prehrambenih proizvoda, u budućnosti svakako možemo očekivati razvoj trgovine u pravcu personalizovane ponude - kaže Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije. - Razvoj informacionog društva i veštačke inteligencije omogućiće trgovcima i proizvođačima da svoju ponudu koncipiraju i personalizuju za svakog pojedinačnog potrošača.

Prošle godine je Srbija dobila 583 nove veb prodavnice, a elektronska trgovina u našoj zemlji, ukazuju nadležni, mora biti u skladu s globalnom e-trgovinom.


Gde je zatvoreno, tu je rast veći

Onlajn kupovina, po podacima „Eurostata”, raste u svim zemljama Evrope. To, naravno, ne treba da čudi, jer su u mnogim državama važile, a i sada važe, posebne epidemiološke mere zbog pandemije korona virusa. U mnogim zemljama EU već nedeljama ne rade prodavnice, osim prehrambenih, pa se u kupovinu ne može na uobičajen način, već se sve odvija preko interneta. Zbog toga je i procenat onih koji kupuju onlajn u mnogim evropskim zemljama premašio 70 odsto. U Srbiji je taj procenat manji od 50 odsto, a tako je i u Rumuniji i Bugarskoj.


- Već sada je jasno da je budućnost e-komerca, praktično, u simbiozi elektronske trgovine, društvenih mreža, društvenih platformi, različitih promotivnih i drugih interesantnih aktivnosti koje se dešavaju u sferi interneta - kaže ministarka trgovine, turizma i usluga Tatjana Matić. - Elektronska trgovina će postati, u nekim zemljama već je i postala, jedan veliki mobilni tržni centar.

Po rečima pravnog savetnik u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, rast onlajn kupovine je primetan i to je veoma dobro. - Potrošači imaju veću zaštitu prilikom kupovine na internetu jer imaju pravo da se predomisle u roku od 14 dana, odnosno mogu da odustanu od kupovine, što nije slučaj prilikom uobičajene kupovine - kaže Dragić. - Prilikom onlajn kupovine daleko je manje prigovora potrošača, a kad ih i ima, odnose se uglavnom na poštovanje roka isporuke ili eventualna oštećenja, dok na kvalitet proizvoda i uslugu prigovora gotovo da nema.

        D. Mlađenović

 

Piše:
Pošaljite komentar