Iz fotelje smo najviše pazarili hranu, odeću, tehniku
Savremen način kupovine, iz fotelje i preko interneta, postoji već dugo i sve je više onih koji se odlučuju da na taj način, bez odlaska u prodavnicu, obave pazar.
Mogućnost onlajn kupovine u našoj zemlji koristi znatan broj građana, a sada sve više, jer je tokom pandemije korona virusa taj vid trgovine doživeo veliki uspon. To potvrđuju i postignuti rezultati iz prošle godine, jer je elektronska trgovina u Srbiji 2020. godine ostvarila prihod od 343 miliona evra. Za ovu godinu se procenjuje da će prihod premašiti 400 miliona evra, a najveće prepreke za još bolje rezultate su organizacija logistike i brzina isporuke robe, kažu u Ministarstvu trgovine.
Kupovina onlajn u usponu je u celom svetu, jer su na početku pandemije korona virusa na snazi bile stroge mere, te su prodavnice uglavnom bile zatvorene. Tako je tokom vanrednog stanja, koje je u Srbiji bilo uvedeno polovinom marta prošle godine, zabeležen skok onlajn prodaje - u pojedinim oblastima rast je bio nekoliko desetina procenata, a u pojedinim i nekoliko stotina posto. Najveći rast onlajn kupovine beležili su hrana, odeća, tehnički uređaji i oprema. Po rečima Stefana Filipovića iz „Merkatora S”, u odnosu na vreme pre pandemije, onlajn trgovina je porasla za oko 80 odsto, a kupci na taj način najčešće kupuju voće, povrće i zdravu hranu, te mlečne proizvode i delikatese.
Uz ublažavanje epidemioloških mera, smanjivali su se i procenti, ali uzlazni trend i dalje postoji, a podaci govore da se u Srbiji u proteklom periodu više kupovalo iz fotelje nego što je to bio slučaj 2019. godine.
Prema podacima sajta „Statista“, procenjuje se da 3,3 miliona potrošača u Srbiji kupuje onlajn. Za takav vid kupovine potrošači kao najvažnije prednosti izdvajaju zdravstvenu bezbednost, komfor i uštedu vremena. Prodaja preko interneta odgovara i trgovcima, jer doprinosi uštedi fiksnih troškova.
- Pored prodora elektronske trgovine u kategoriju prehrambenih proizvoda, u budućnosti svakako možemo očekivati razvoj trgovine u pravcu personalizovane ponude - kaže Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije. - Razvoj informacionog društva i veštačke inteligencije omogućiće trgovcima i proizvođačima da svoju ponudu koncipiraju i personalizuju za svakog pojedinačnog potrošača.
Prošle godine je Srbija dobila 583 nove veb prodavnice, a elektronska trgovina u našoj zemlji, ukazuju nadležni, mora biti u skladu s globalnom e-trgovinom.
Gde je zatvoreno, tu je rast veći
Onlajn kupovina, po podacima „Eurostata”, raste u svim zemljama Evrope. To, naravno, ne treba da čudi, jer su u mnogim državama važile, a i sada važe, posebne epidemiološke mere zbog pandemije korona virusa. U mnogim zemljama EU već nedeljama ne rade prodavnice, osim prehrambenih, pa se u kupovinu ne može na uobičajen način, već se sve odvija preko interneta. Zbog toga je i procenat onih koji kupuju onlajn u mnogim evropskim zemljama premašio 70 odsto. U Srbiji je taj procenat manji od 50 odsto, a tako je i u Rumuniji i Bugarskoj.
- Već sada je jasno da je budućnost e-komerca, praktično, u simbiozi elektronske trgovine, društvenih mreža, društvenih platformi, različitih promotivnih i drugih interesantnih aktivnosti koje se dešavaju u sferi interneta - kaže ministarka trgovine, turizma i usluga Tatjana Matić. - Elektronska trgovina će postati, u nekim zemljama već je i postala, jedan veliki mobilni tržni centar.
Po rečima pravnog savetnik u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, rast onlajn kupovine je primetan i to je veoma dobro. - Potrošači imaju veću zaštitu prilikom kupovine na internetu jer imaju pravo da se predomisle u roku od 14 dana, odnosno mogu da odustanu od kupovine, što nije slučaj prilikom uobičajene kupovine - kaže Dragić. - Prilikom onlajn kupovine daleko je manje prigovora potrošača, a kad ih i ima, odnose se uglavnom na poštovanje roka isporuke ili eventualna oštećenja, dok na kvalitet proizvoda i uslugu prigovora gotovo da nema.
D. Mlađenović