Дизел и бензин сада возе цену у рикверц
На домаћем нафтном тржишту цене горива клизе наниже већ неко време па је гориво сада неколико динара јефтиније него пре месец дана.
Сада је литар бензина јефитнији око пет динара, и кошта око 152, а појефтинио је и евродизел, који сада кошта око 166 динара, што је око четири динара мање него раније. До пада цене горива на бензинским пумпама у Србији, као и у свим земљама у региону, дошло је због пада цене нафте и смањења берзанских котација бензина и дизела.
У којем правцу ће се мењати цене горива на свим локалним тржиштима, па и у Србији, зависи пре свега од цене нафте, која је на светским тржиштима већ неко време у паду. За протекла око два месеца цена нафте нижа је око 26 долара: на почетку октобра барел нафте типа „брент” коштао је више од 86 долара, што је била и највиша овогодишња цена те врсте нафте, док се јуче иста количина те врсте нафте продавала за око 60 долара, а то је најнижа забележна цена ове године.
Да ли ће цена нафте и даље ићи наниже тешко је рећи јер на то утиче много фактора, а пре свега понуда и тражња. Иако су поједини аналитичари процењивали да ће због увођења санкција Ирану, потражња бити већа од понуде црног злата, а да ће због тога и цена нафте бити виша, то се није десило. Напротив, цена нафте кренула је у супротном правцу па је на тржишту понуда већа од потражње, а пад цене нафте прузрокован је пре свега тиме што су од примене санкција изузете државе који су највећи купци иранске нафте.
Протеклих недеља је због ниског водостаја Дунава било великих проблема у одвијању речног саобраћаја, а тиме и транспорту деривата нафте и с тиме су се суочиле и многе европске земље. Речни транспорт далеко је најповољнији вид танспорта горива, а сада се и ту ситуација мења набоље.
– На трошкове увоза дизел-горива значајно утичу и трошкови транспорта – каже генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томсилав Мићовић. – Транспорт Дунавом још увек није норамализован због ниског водостаја у Мађарској и другим земљама тог дела Европе, док се речни саобраћај из правца Румуније одвија, али је знатно мањег капацитета од уобичајеног. Због тога увозници користе алтернативне видове транспорта, који су много скупљи.
Како ствари стоје, уколико се настави садашњи тренд кртања цене нафте – а процењује се да ће бити тако – може се очекивати да ће цене горива у Србији и даље ићи наниже. То ће сигурно обадовати возаче, будући да је свака уштеда у новчанику добродошла. Наиме, сада је за куповину 40 литара бензина потребно око 6.000 динара, док је пре месец дана за исту количину било потребно око 6.300 динара. Ипак, иако је цена сирове нафте на глобалном тржишту веома значајан фактор који утиче на цену горива у свим земљама, није и једини, а од услова пословања на сваком тржишту зависи којом ће се брзином одразити промене цене нафте, било да иду навише или наниже.
Д. Млађеновић