Dizel i benzin sada voze cenu u rikverc
Na domaćem naftnom tržištu cene goriva klize naniže već neko vreme pa je gorivo sada nekoliko dinara jeftinije nego pre mesec dana.
Sada je litar benzina jefitniji oko pet dinara, i košta oko 152, a pojeftinio je i evrodizel, koji sada košta oko 166 dinara, što je oko četiri dinara manje nego ranije. Do pada cene goriva na benzinskim pumpama u Srbiji, kao i u svim zemljama u regionu, došlo je zbog pada cene nafte i smanjenja berzanskih kotacija benzina i dizela.
U kojem pravcu će se menjati cene goriva na svim lokalnim tržištima, pa i u Srbiji, zavisi pre svega od cene nafte, koja je na svetskim tržištima već neko vreme u padu. Za protekla oko dva meseca cena nafte niža je oko 26 dolara: na početku oktobra barel nafte tipa „brent” koštao je više od 86 dolara, što je bila i najviša ovogodišnja cena te vrste nafte, dok se juče ista količina te vrste nafte prodavala za oko 60 dolara, a to je najniža zabeležna cena ove godine.
Da li će cena nafte i dalje ići naniže teško je reći jer na to utiče mnogo faktora, a pre svega ponuda i tražnja. Iako su pojedini analitičari procenjivali da će zbog uvođenja sankcija Iranu, potražnja biti veća od ponude crnog zlata, a da će zbog toga i cena nafte biti viša, to se nije desilo. Naprotiv, cena nafte krenula je u suprotnom pravcu pa je na tržištu ponuda veća od potražnje, a pad cene nafte pruzrokovan je pre svega time što su od primene sankcija izuzete države koji su najveći kupci iranske nafte.
Proteklih nedelja je zbog niskog vodostaja Dunava bilo velikih problema u odvijanju rečnog saobraćaja, a time i transportu derivata nafte i s time su se suočile i mnoge evropske zemlje. Rečni transport daleko je najpovoljniji vid tansporta goriva, a sada se i tu situacija menja nabolje.
– Na troškove uvoza dizel-goriva značajno utiču i troškovi transporta – kaže generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomsilav Mićović. – Transport Dunavom još uvek nije noramalizovan zbog niskog vodostaja u Mađarskoj i drugim zemljama tog dela Evrope, dok se rečni saobraćaj iz pravca Rumunije odvija, ali je znatno manjeg kapaciteta od uobičajenog. Zbog toga uvoznici koriste alternativne vidove transporta, koji su mnogo skuplji.
Kako stvari stoje, ukoliko se nastavi sadašnji trend krtanja cene nafte – a procenjuje se da će biti tako – može se očekivati da će cene goriva u Srbiji i dalje ići naniže. To će sigurno obadovati vozače, budući da je svaka ušteda u novčaniku dobrodošla. Naime, sada je za kupovinu 40 litara benzina potrebno oko 6.000 dinara, dok je pre mesec dana za istu količinu bilo potrebno oko 6.300 dinara. Ipak, iako je cena sirove nafte na globalnom tržištu veoma značajan faktor koji utiče na cenu goriva u svim zemljama, nije i jedini, a od uslova poslovanja na svakom tržištu zavisi kojom će se brzinom odraziti promene cene nafte, bilo da idu naviše ili naniže.
D. Mlađenović