Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Половњаци средње класе поскупели око хиљаду евра

03.12.2021. 10:18 10:20
Пише:
Фото: Р. Хаџић

Куповина новог аутомобила или задржавање возила које се сад користи сада више није само питање дебљине новчаника, страсти према возилима или потребе - већ стања на тржишту.

Наиме, на аутомобилском тржишту у свету је већ дуже време, тачније од када је започела епидемија корнавируса, ситуација значајно другачија него пре, односно дошло је до великих промена и у сферама понуде и потражње, али и цене возила. Сви произвођачи возила суочени су с потешкоћама у набавци одређених компоненти, токови снабдевања су поремећени, недостају чипови, а ту је и поскупљење сировина и транспорта. То све је довело до смањења производње аутомобила, а потом и до мање понуде, а на возила се дуже чека па у зависности од модела рок испруке премашује неколико месеци.

Познаваоци ситуације на тржишту аутомобила указују да се ни наредне године слика неће значајно мењати, да неће бити довољно ни нових ни половних возила, а да ће због тога, наравно, цене бити веће. То се сад већ и дешава. Будући да нових аутомобила има мање него што су потребе, а производња ће и даље бити успорена, половњаци се све више траже. Многи власници се одлучују да уместо куповине новог возила задрже оно које имају и с продајом сачекају стабилизацију тржишта. То је утицало на смањење понуде половњака па су поскупели у целој Европи и то, углавном, млађа возила.

34 одсто више купљено половних аутомобила

Оно што се дешава на европском тржишту половњака одржава се на домаћем - односно због већих трошкова који прате набавку половних аутомобила цена иде навише. И иначе се у Србији радо купују половњаци и то најчешће не зато што купци не желе дуго да чекају на нови аутомобил, већ због тога што немају довољно новца да га купе. Да су половњаци у Србији тражени потврђује и то што је у првој половини године, иако је увезено мање половних аутомобила него раније, купљено 34 одсто више половних аутомобила у поређењу с истим периодом prеthodnе. То је значајан раст, а оправак тржишта половњака видљив је и у односу на 2019. годину, када епидемије коронавируиса није било јер је раст продаје у истом периоду за шест одсто већи него првих шест месеци 2019.


Јефтинија регистрација за већу кубикажу

Од следеће године ће за аутомобиле старе од пет до 20 година и запремином мотора већом од 2.000 кубика бити јефтинија регистрација. Ова олакшица највише ће значити онима који већ имају аутомобиле те кубикаже јер су до сада плаћали велике износе приликом регистрације. Регистрација је, указују трговци половњака, само један део трошкова који чекају власнике аутомобила, те се не очекује да ће због смањења тог трошка бити више купаца таквих половњака, али би, ипак, могло доћи до повећања увоза возила веће кубикаже.


Ипак, они који су купили половни аутомобил за то су издвајали више новца него prеthodnih година, а пре свега када се ради о возилима средње класе, који су за последњих шест месеци поскупела - у просеку више од 1.000 евра. И поред тога, половњаци су тражени, без обзира да ли је реч о томе што неки возачи не желе дуго да чекају на ново возило па своје аутомобиле старе више од пет година замене нешто млађим, или то што многи немају довољно новца да купе нов. Како кажу на ауто-плацевима, понуда половњака је добра, цене јесу више него раније, а повећања продаје нема. Они истичу да заинтересованих купца има, али да се на куповину не одлучује пуно њих, да су најтраженија возила која коштају између 2.000 и 4.000 евра.

- Цене половних возила јесу отишле навише и индиције су да ће се тај тренд и наставити - каже mеnayеr продаје Ауто-центра „Карузо” у Новом Саду Драган Топалов. -  Потражња за овим возилима је порасла у целој Европи, тако да се то рефлектује и на наше тржиште.

Цена возила зависи од много фактора: модела, годишта, кубикаже, пређене километраже... а понуда је таква да свако може да се прилагоди својим потребама и новчанику. Тако је на ауто-плацевима у понуди, рецимо, алфа ромео из 2006. године који кошта 2.150 евра, његов вршњак БМЊ 189.је 3.650 евра,  док је три године старији БМВ 316 - 1.950 евра. За ситроен из 2012. године потребно је 6.150 евра, док је исто толико стар фијат ЕВО  - 4.350 евра. Опел корса из 2012. годне кошта 4.150 евра, а опел вектра из 2004. године - 2.150 евра. За рено клио из 2016. потребно је 7.500 евра, они који желе да купе рено кађар стар пет година мораће да издвоје 15.300 евра, а за голф из 2017. године - 13.690 евра...

Д. Млађеновић

Пише:
Пошаљите коментар