Polovnjaci srednje klase poskupeli oko hiljadu evra
Kupovina novog automobila ili zadržavanje vozila koje se sad koristi sada više nije samo pitanje debljine novčanika, strasti prema vozilima ili potrebe - već stanja na tržištu.
Naime, na automobilskom tržištu u svetu je već duže vreme, tačnije od kada je započela epidemija kornavirusa, situacija značajno drugačija nego pre, odnosno došlo je do velikih promena i u sferama ponude i potražnje, ali i cene vozila. Svi proizvođači vozila suočeni su s poteškoćama u nabavci određenih komponenti, tokovi snabdevanja su poremećeni, nedostaju čipovi, a tu je i poskupljenje sirovina i transporta. To sve je dovelo do smanjenja proizvodnje automobila, a potom i do manje ponude, a na vozila se duže čeka pa u zavisnosti od modela rok ispruke premašuje nekoliko meseci.
Poznavaoci situacije na tržištu automobila ukazuju da se ni naredne godine slika neće značajno menjati, da neće biti dovoljno ni novih ni polovnih vozila, a da će zbog toga, naravno, cene biti veće. To se sad već i dešava. Budući da novih automobila ima manje nego što su potrebe, a proizvodnja će i dalje biti usporena, polovnjaci se sve više traže. Mnogi vlasnici se odlučuju da umesto kupovine novog vozila zadrže ono koje imaju i s prodajom sačekaju stabilizaciju tržišta. To je uticalo na smanjenje ponude polovnjaka pa su poskupeli u celoj Evropi i to, uglavnom, mlađa vozila.
Ono što se dešava na evropskom tržištu polovnjaka održava se na domaćem - odnosno zbog većih troškova koji prate nabavku polovnih automobila cena ide naviše. I inače se u Srbiji rado kupuju polovnjaci i to najčešće ne zato što kupci ne žele dugo da čekaju na novi automobil, već zbog toga što nemaju dovoljno novca da ga kupe. Da su polovnjaci u Srbiji traženi potvrđuje i to što je u prvoj polovini godine, iako je uvezeno manje polovnih automobila nego ranije, kupljeno 34 odsto više polovnih automobila u poređenju s istim periodom prethodne. To je značajan rast, a opravak tržišta polovnjaka vidljiv je i u odnosu na 2019. godinu, kada epidemije koronaviruisa nije bilo jer je rast prodaje u istom periodu za šest odsto veći nego prvih šest meseci 2019.
Jeftinija registracija za veću kubikažu
Od sledeće godine će za automobile stare od pet do 20 godina i zapreminom motora većom od 2.000 kubika biti jeftinija registracija. Ova olakšica najviše će značiti onima koji već imaju automobile te kubikaže jer su do sada plaćali velike iznose prilikom registracije. Registracija je, ukazuju trgovci polovnjaka, samo jedan deo troškova koji čekaju vlasnike automobila, te se ne očekuje da će zbog smanjenja tog troška biti više kupaca takvih polovnjaka, ali bi, ipak, moglo doći do povećanja uvoza vozila veće kubikaže.
Ipak, oni koji su kupili polovni automobil za to su izdvajali više novca nego prethodnih godina, a pre svega kada se radi o vozilima srednje klase, koji su za poslednjih šest meseci poskupela - u proseku više od 1.000 evra. I pored toga, polovnjaci su traženi, bez obzira da li je reč o tome što neki vozači ne žele dugo da čekaju na novo vozilo pa svoje automobile stare više od pet godina zamene nešto mlađim, ili to što mnogi nemaju dovoljno novca da kupe nov. Kako kažu na auto-placevima, ponuda polovnjaka je dobra, cene jesu više nego ranije, a povećanja prodaje nema. Oni ističu da zainteresovanih kupca ima, ali da se na kupovinu ne odlučuje puno njih, da su najtraženija vozila koja koštaju između 2.000 i 4.000 evra.
- Cene polovnih vozila jesu otišle naviše i indicije su da će se taj trend i nastaviti - kaže menayer prodaje Auto-centra „Karuzo” u Novom Sadu Dragan Topalov. - Potražnja za ovim vozilima je porasla u celoj Evropi, tako da se to reflektuje i na naše tržište.
Cena vozila zavisi od mnogo faktora: modela, godišta, kubikaže, pređene kilometraže... a ponuda je takva da svako može da se prilagodi svojim potrebama i novčaniku. Tako je na auto-placevima u ponudi, recimo, alfa romeo iz 2006. godine koji košta 2.150 evra, njegov vršnjak BMNJ 189.je 3.650 evra, dok je tri godine stariji BMV 316 - 1.950 evra. Za sitroen iz 2012. godine potrebno je 6.150 evra, dok je isto toliko star fijat EVO - 4.350 evra. Opel korsa iz 2012. godne košta 4.150 evra, a opel vektra iz 2004. godine - 2.150 evra. Za reno klio iz 2016. potrebno je 7.500 evra, oni koji žele da kupe reno kađar star pet godina moraće da izdvoje 15.300 evra, a za golf iz 2017. godine - 13.690 evra...
D. Mlađenović