Лиценце за професионалне управнике од јуна
НОВИ САД: У складу с Законом о становању и одржавању зграда, ускоро ће бригу о зградама преузети професиониални управници, а да би они који ће тај посао обављати то чинили на најбољи могући начин, од половине овог месеца започеће њихова обука.
По речима помоћнице министарке грађевинарства Јованке Атанцковић, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре донело је правилник на основу којег ће почети обука професионалних управника зграда, а прве лиценце ће бити уручене већ у јуну.
Обука ће трајати три недеље и одвијаће се у Привредној комори Србије, а иако још није прецизно дефинисано, коштаће око 30.000 динара.
Обука ће полазницима омогућити стицање правних знања по питању зграде, упознавање са Законом о становању, али и знања о карактеристикама зграда, административним и финансијским аспектима управљања зградом, али и вештине комуникације.
Професионални управници зграда могу бити сви који имају најмање средњу школу у трајању од четири године, који положе испит и нису осуђивани за неко кривично дело које их чини недостојним за вршење те функције, казала је Атанацковић.
Професионални управници ће у Србији моћи да зараде и много више од просечне плате ако се одржава већи број зграда и станова, што се и очекује у наредном периоду, указала је наша саговорница.
Регистри до јануара 2018. године
По закону, регистар професионалних управника и регистар стамбених заједница треба да буду успостављени до јануара 2018. године, односно 12 месеци након ступања на снагу Закона о становању, а сада се шест месеци пре тог рока успоставља регистар професионалних управника и ради и на успостављању регистра стамбених заједница, који се, такође, очекује половином ове године, казала је Јованка Атакацковић.
Професионалних управника зграда већ има, односно тим послом већ се многи баве.
Међу њима је и новосадска фирма „Хоум јунити”, која тај посао обавља у више од 130 зграда са чијим је скупштинама станара склопљен уговор, а по речима једног од оснивача Ивана Кабића, недавно су уговори с већином скупштина станара обновљени.
Увођење лиценци за обављање посла професионалних управника зграда је добар корак и свакако да је потребно да се прође одговарајућа обука да би се тај веома одговоран посао одвијао на најбољи могући начин, каже Кабић.
Како је даље рекао, било би добро да обуку похађају и добију лиценцу и они који се тим послом неће бавити професионално, већ ће то радити као и до сада, као председници скупштина станара.
По његовим речима, станари треба да знају да професионалног управника зграде, заправо поставља/бира скупштина станара, која може и да га промени уколико није задовољна како обавља посао.
Станари одлучују о свему, а управник зграде води рачуна о томе да сви послови у његовој надлежности буду урађене ваљано и на време. Увек је доступан, а за обављање неке интервенције у згради увек се прибављају три понуде и бира најбоља, а све и циљу повећање стандарда и начина живљења у згради, а месечно се по стану за посао управника зграде издваја 200 до 300 динара, каже Кабић.
Да је месечни изадатак по стану између 200 и 350 динара истакла је и Атанцковић, указујући на то да се на основу досадашњих искустава фирми које се професионално баве тим послом, за одржавање двадесетак зграда може зарадити месечна плата од око 55.000 динара. Она је рекла да ће професионални управници с лиценцом моћи да буду запослени код некога, сами оснују фирму или да се уз минимална улагања региструју као предузетници и сами за себе обављају тај посао.
У зградама које не одреагују на законске обавезе локална самоуправа ће по пријави инспектора или било ког власника стана решењем именовати принудног професионалног управника, што може бити обустављно ако се станари организују у складу са законом, односно нађу управника између себе или ангажују неког другог професионалног управника, рекла је Јованка Атакацковић,.
Д. Млађеновић