Licence za profesionalne upravnike od juna
NOVI SAD: U skladu s Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada, uskoro će brigu o zgradama preuzeti profesionialni upravnici, a da bi oni koji će taj posao obavljati to činili na najbolji mogući način, od polovine ovog meseca započeće njihova obuka.
Po rečima pomoćnice ministarke građevinarstva Jovanke Atancković, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture donelo je pravilnik na osnovu kojeg će početi obuka profesionalnih upravnika zgrada, a prve licence će biti uručene već u junu.
Obuka će trajati tri nedelje i odvijaće se u Privrednoj komori Srbije, a iako još nije precizno definisano, koštaće oko 30.000 dinara.
Obuka će polaznicima omogućiti sticanje pravnih znanja po pitanju zgrade, upoznavanje sa Zakonom o stanovanju, ali i znanja o karakteristikama zgrada, administrativnim i finansijskim aspektima upravljanja zgradom, ali i veštine komunikacije.
Profesionalni upravnici zgrada mogu biti svi koji imaju najmanje srednju školu u trajanju od četiri godine, koji polože ispit i nisu osuđivani za neko krivično delo koje ih čini nedostojnim za vršenje te funkcije, kazala je Atanacković.
Profesionalni upravnici će u Srbiji moći da zarade i mnogo više od prosečne plate ako se održava veći broj zgrada i stanova, što se i očekuje u narednom periodu, ukazala je naša sagovornica.
Registri do januara 2018. godine
Po zakonu, registar profesionalnih upravnika i registar stambenih zajednica treba da budu uspostavljeni do januara 2018. godine, odnosno 12 meseci nakon stupanja na snagu Zakona o stanovanju, a sada se šest meseci pre tog roka uspostavlja registar profesionalnih upravnika i radi i na uspostavljanju registra stambenih zajednica, koji se, takođe, očekuje polovinom ove godine, kazala je Jovanka Atakacković.
Profesionalnih upravnika zgrada već ima, odnosno tim poslom već se mnogi bave.
Među njima je i novosadska firma „Houm juniti”, koja taj posao obavlja u više od 130 zgrada sa čijim je skupštinama stanara sklopljen ugovor, a po rečima jednog od osnivača Ivana Kabića, nedavno su ugovori s većinom skupština stanara obnovljeni.
Uvođenje licenci za obavljanje posla profesionalnih upravnika zgrada je dobar korak i svakako da je potrebno da se prođe odgovarajuća obuka da bi se taj veoma odgovoran posao odvijao na najbolji mogući način, kaže Kabić.
Kako je dalje rekao, bilo bi dobro da obuku pohađaju i dobiju licencu i oni koji se tim poslom neće baviti profesionalno, već će to raditi kao i do sada, kao predsednici skupština stanara.
Po njegovim rečima, stanari treba da znaju da profesionalnog upravnika zgrade, zapravo postavlja/bira skupština stanara, koja može i da ga promeni ukoliko nije zadovoljna kako obavlja posao.
Stanari odlučuju o svemu, a upravnik zgrade vodi računa o tome da svi poslovi u njegovoj nadležnosti budu urađene valjano i na vreme. Uvek je dostupan, a za obavljanje neke intervencije u zgradi uvek se pribavljaju tri ponude i bira najbolja, a sve i cilju povećanje standarda i načina življenja u zgradi, a mesečno se po stanu za posao upravnika zgrade izdvaja 200 do 300 dinara, kaže Kabić.
Da je mesečni izadatak po stanu između 200 i 350 dinara istakla je i Atancković, ukazujući na to da se na osnovu dosadašnjih iskustava firmi koje se profesionalno bave tim poslom, za održavanje dvadesetak zgrada može zaraditi mesečna plata od oko 55.000 dinara. Ona je rekla da će profesionalni upravnici s licencom moći da budu zaposleni kod nekoga, sami osnuju firmu ili da se uz minimalna ulaganja registruju kao preduzetnici i sami za sebe obavljaju taj posao.
U zgradama koje ne odreaguju na zakonske obaveze lokalna samouprava će po prijavi inspektora ili bilo kog vlasnika stana rešenjem imenovati prinudnog profesionalnog upravnika, što može biti obustavljno ako se stanari organizuju u skladu sa zakonom, odnosno nađu upravnika između sebe ili angažuju nekog drugog profesionalnog upravnika, rekla je Jovanka Atakacković,.
D. Mlađenović