Електрични аутомобили ускоро доступнији и нашим возачима
Имајући у виду експанзију електричних возила, очекујемо значајан помак у изградњи инфраструктуре за пуњење тих возила, казао је продекан за развој и финансије Факултета техничких наукан професор др Борис Думнић, уз напомену да је у Србији таква врста инфраструктуре на самом почетку свог развоја.
- Постоје одговарајући број јавних пуњачких станица на која можете да допуните или напуните хибридно возило и мрежа тих пуњача је виљива на међународним сервисима. Видљиво је када и на којој локацији и у којим условима можете да пуните возило. У овом тренутку нема довољно пуњачких станица у Србији, али очекујемо знатан помак и то у два сегмента. Један је у изградњи електро-енергетске инфраструктуре где постављамо пуњач, а други је изградња и постављање станице за пуњење - казао је професор др Думнић.
По његовим речима, није само инфраструктура та која утиче како ће се једно тржиште развијати, ту су, пре свега, доступност возила на самом тржишту.
- Нека од возила која су изложена на новосадском Сајму електричних аутомобила су први пут увежена у Србију, иако су неколико година уназад приказивани на међународним сајмовима. Годинама уназад постоји неколико разлога за то. Можда су постајала ограничења у смислу увоза и регистрације тих возила на нашем тржишту. Осим тога, питања које су веома актуелна су субвенције за набавку возила. Да ли постоје?! Какве су и на који начин се одобравају!? Та питања утичу на брзину развијања и колико ћемо имати возила купљених од оних компанија која их убацују у пословне флоте - каже професор др Думнић.
Истовремено је, како је даље појаснио, веома важно питање како се одржавају ова возила, односно шта радимо са батеријама када им истекне животни век и тако даље. Сва та питања, како је подвукао, утичу на то како ће се развијати тржиште аутомобила ове врсте у Србији, Региону и шире.
Предности и недостаци
Они који критикују ову врсту возила кажу да је батерија највећи проблем и чињеница да оне са временом и са већим бројем пуњења, поготово ако се то ради неправилно, губе свој капацитет. Ипак, сви произвођачи дају гаранцију за своје батерије.
С друге стране, врлине су што може да се купи уз помоћ субвенција, недостатак буке, изузетно су му ниски трошкови одржавања, а затим и то што нема емисије штетних гасова.
-Просечан грађанин ће моћи да купи електрични аутомобил оног тренутка када му решимо све недоумице. Просечна старост возног парка у Србији није можда оптимистична. Али када се упозна са свим чињеницама и свим предностима једног таквог аутомобила и уколико држава одобри субвенције, онда постаје веома интересантна опција . Уколико разговарамо о другом возилу у породици које се користи за обављање послова на градском и општинском подручју; када не излази сваке недеље ван града, онда овакво возило има доста предности. Зато што га у таквом режиму вожње пуните, практично, једном недељно. Трошак енергије горива је неупоредиво мањи у односу на онај када користите возило са унутрашњим сагоревањем - казао је он.
Како су и инострани медији који се баве овом темом извештавали, модерни електрични аутомобили имају неколико мана: прва је знатно виша цена од конвенционалних модела, друга је аутономија, а трећа недостатак одговарајуће инфраструктуре. На сва три поља је убележен уочљив напредак у prеthodnom периоду, али познаваоци прилика кажу да је то све још увек недовољно за већу популаризацију електричних аутомобила.
С. Аничић Илић