Električni automobili uskoro dostupniji i našim vozačima
Imajući u vidu ekspanziju električnih vozila, očekujemo značajan pomak u izgradnji infrastrukture za punjenje tih vozila, kazao je prodekan za razvoj i finansije Fakulteta tehničkih naukan profesor dr Boris Dumnić, uz napomenu da je u Srbiji takva vrsta infrastrukture na samom početku svog razvoja.
- Postoje odgovarajući broj javnih punjačkih stanica na koja možete da dopunite ili napunite hibridno vozilo i mreža tih punjača je viljiva na međunarodnim servisima. Vidljivo je kada i na kojoj lokaciji i u kojim uslovima možete da punite vozilo. U ovom trenutku nema dovoljno punjačkih stanica u Srbiji, ali očekujemo znatan pomak i to u dva segmenta. Jedan je u izgradnji elektro-energetske infrastrukture gde postavljamo punjač, a drugi je izgradnja i postavljanje stanice za punjenje - kazao je profesor dr Dumnić.
Po njegovim rečima, nije samo infrastruktura ta koja utiče kako će se jedno tržište razvijati, tu su, pre svega, dostupnost vozila na samom tržištu.
- Neka od vozila koja su izložena na novosadskom Sajmu električnih automobila su prvi put uvežena u Srbiju, iako su nekoliko godina unazad prikazivani na međunarodnim sajmovima. Godinama unazad postoji nekoliko razloga za to. Možda su postajala ograničenja u smislu uvoza i registracije tih vozila na našem tržištu. Osim toga, pitanja koje su veoma aktuelna su subvencije za nabavku vozila. Da li postoje?! Kakve su i na koji način se odobravaju!? Ta pitanja utiču na brzinu razvijanja i koliko ćemo imati vozila kupljenih od onih kompanija koja ih ubacuju u poslovne flote - kaže profesor dr Dumnić.
Istovremeno je, kako je dalje pojasnio, veoma važno pitanje kako se održavaju ova vozila, odnosno šta radimo sa baterijama kada im istekne životni vek i tako dalje. Sva ta pitanja, kako je podvukao, utiču na to kako će se razvijati tržište automobila ove vrste u Srbiji, Regionu i šire.
Prednosti i nedostaci
Oni koji kritikuju ovu vrstu vozila kažu da je baterija najveći problem i činjenica da one sa vremenom i sa većim brojem punjenja, pogotovo ako se to radi nepravilno, gube svoj kapacitet. Ipak, svi proizvođači daju garanciju za svoje baterije.
S druge strane, vrline su što može da se kupi uz pomoć subvencija, nedostatak buke, izuzetno su mu niski troškovi održavanja, a zatim i to što nema emisije štetnih gasova.
-Prosečan građanin će moći da kupi električni automobil onog trenutka kada mu rešimo sve nedoumice. Prosečna starost voznog parka u Srbiji nije možda optimistična. Ali kada se upozna sa svim činjenicama i svim prednostima jednog takvog automobila i ukoliko država odobri subvencije, onda postaje veoma interesantna opcija . Ukoliko razgovaramo o drugom vozilu u porodici koje se koristi za obavljanje poslova na gradskom i opštinskom području; kada ne izlazi svake nedelje van grada, onda ovakvo vozilo ima dosta prednosti. Zato što ga u takvom režimu vožnje punite, praktično, jednom nedeljno. Trošak energije goriva je neuporedivo manji u odnosu na onaj kada koristite vozilo sa unutrašnjim sagorevanjem - kazao je on.
Kako su i inostrani mediji koji se bave ovom temom izveštavali, moderni električni automobili imaju nekoliko mana: prva je znatno viša cena od konvencionalnih modela, druga je autonomija, a treća nedostatak odgovarajuće infrastrukture. Na sva tri polja je ubeležen uočljiv napredak u prethodnom periodu, ali poznavaoci prilika kažu da je to sve još uvek nedovoljno za veću popularizaciju električnih automobila.
S. Aničić Ilić