Знањем до струке: Возачи и диспечери као одговорна занимања
Упис осмака у Саобраћајну школу „Пинки” може да буде добра прилика за основце који би желели да након завршеног средњег образовања брзо пронађу посао или да се упишу на факултет у зависности од образовног профила који одаберу.
Све већа потражња за саобраћајном струком јавља се, пре свега, због велике потражње за радницима у иностранству, чиме се отвара велики простор за запослење и у нашој земљи.
Посао возача тренутно је међу најтраженијим занимањима код нас, а сви који упишу смер Возач моторних возила имаће прилику да науче да управљају возилом поштујући саобраћајне прописе, али и како да управљају теретним возилом или аутобусом по реду вожње. Осим стручног оспособљавања, возач моторних возила треба одговорно да одржава возило, да се стара о безбедности путника или робе коју превози, те да испуњава путне налоге или да утврди квар уколико дође до њега.
Када је реч о прописима, професионални возач не сме возити дуже од осам сати дневно, при чему мора имати одмор од најмање 30 минута, после пет сати вожње. Међутим, понекад на путу он проводи и више дана, често недељом и празницима, што отежава друштвени и породични живот. У самом послу и распореду времена рада врло је самосталан, али занимање возача може да буде ризично, због сталне изложености опасностима од саобраћајних незгода. Зато је занимање возача примерено особама које су психофизички здраве и добро виде, те је ученицима потребан посебан лекарски преглед приликом уписа у школу и полагања возачког испита. На овај трогодишњи образовни профил сваке године се упише 90 ученика који формирају три одељења, а у prеthodnom периоду за упис је било потребно минимум 48,21 бод. Ученици током школовања стичу возачку дозволу (Б и Ц категорија), а након завршене средње школе могу да се ванредно доквалификују за четворогодишњу школу, као и да наставе школовање на некој од виших школа.
На смеру Техничар друмског саобраћаја, који је четворогодишњи образовни профил, ученици се обучавају да обављају послове у путничком и теретном друмском транспорту (диспечери), као и како да одржавају техничке исправности возног парка и да контролишу саобраћајне и комерцијалне документације. Многобројни послови за које се ученици обучавају, тичу се осигурања возног парка, контроле безбедности саобраћаја и контроле теретног возила. Након завршене средње школе, техничари друмског саобраћаја могу да се запосле и у секретаријатима унутрашњих послова, као и у предузећима комуналне делатности. У зависности од врсте посла, техничари саобраћаја раде у различитим условима. Неке послове обављају у канцеларији, друге у радионицама за техничке прегледе и одржавање возила, складиштима или повремено на отвореном.
Током школовања, ученици на овом образовном профилу полажу возачки испит за Б категорију, а након завршене средње школе могу се уписати на било који факултет или вишу школу, уз могућност специјализације у трајању од једне године у саобраћајној школи. Такође, они се могу запослити у предузећима која се баве услугама превоза путника и робе, аутобуским станицама и друмско-теретним терминалима, робно-транспортним центрима, шпедитерским организацијама, у саобраћајној полицији, као и у предузећима за изнајмљивање возила. Prеthodnih година, за упис на смер Техничар друмског саобраћаја било је потребно минимално 77,45 бодова, док се сваке године упише 150 ученика и формирати пет одељења.
Путујте и зарађујте у исто време
Ученици који упишу смер Наутички техничар – речни смер у Саобраћајној школи „Пинки”, оспособљавају се да самостално управљају пловилом, односно да маневришу бродовима, као и да раде у диспечерским службама у бродарству, у пристаништима и у агенцијама капетанијама. По завршетку четворогодишњег школовања, ученик стиче звање морнара и самим тим је важна карика производње у било којој бродарској компанији. Приликом запослења у било којој бродарској компанији особа након завршене школе укрцава се на брод и попуњава бродарску књижицу у Лучкој капетанији и постаје приправник-крмар, те након две године стиче услов за полагање испита. За упис на образовни профил Наутички техничар - речни смер, prеthodnе године било је потребно минимално 58,16 бодова, док се сваке године на овај смер упише 30 ученика. Један од некадашњих ученика који је, након завршене школе 2005. године, убрзо пронашао и посао јесте Момчило Николић из Новог Сада. У једној бродарској фирми постао је приправник за поручника и након две године положио је државни испит за то звање. У том периоду самостално управља бродом, плови кроз Будимпешту, Братиславу и Беч, те тако схвата озбиљност професије.
– Још од детињства одлазио сам на брод са пријатељем својих родитеља и од тада се створила љубав према том занимању – каже Момчило. – Као млад момак имао сам велику жељу да постанем капетан брода, да пропутујем Дунавом кроз европске дестинације, што ми се остварило. Сваком детету бих препоручио уписивање овог смера зато што могу пропутовати и посетити лепе дестинације. Сматрам да је ово занимљиво занимање за сваког мушкарца, јер могу да се створе квалитетне радне навике, као и да пристојно зараде. Зато сам и свог сина усмерио да се школује за ову професију. Кадар је дефицитаран што самим тим значи да особа неће имати проблема да пронађе посао у струци.
Брзо запослење могуће је и након уписа и завршетка смера Техничар управљања железничким саобраћајем, а ученици се обучавају да регулишу саобраћај возова, испостављају превозне исправе, те да обезбеђују услове за царињење робе, као и да састављају дневне и месечне, кварталне и годишње обрачуне благајне. Осим добрих чулних способности, а нарочито доброг вида, неопходна је и висока пажња и концентрација како би се обављали послови техничара управљања железничким саобраћајем. Такође, будући отправник возова треба да има развијену способност брзог реаговања и уочавања просторних односа, јер од његовог посла зависи безбедност саобраћаја. Рад отправника возова обухвата дневну и ноћну смену. Техничар управљања железничким саобраћајем ради сваки дан, што често укључује викенд и празнике. Запослени на пословима транспортне службе ради у турнусу (12 сати рада, 24 сата одмора, 12 сати рада). Они, такође, могу да раде и канцеларијске послове као службеници у оквиру редовног осмочасовног времена. Након завршене четврогодишње средње школе они могу да наставе школовање на било ком факултету или вишој школи, као и да се запосле на железници, у шпедицијама, царини и другим предузећима који су директно или индиректно у вези са железницом. Такође могу да конкуришу за оне послове, где се тражи средња стручна спрема саобраћајног смера.
Александар Чегар