ВЛАДИМИР ЈОАХИМСТАЛ, најстарији КАРЛОВАЧКИ КИНООПЕРАТЕР Давно некад радио је биоскоп
Чувена реплика „Поново ради биоскоп“ из антологијског филма „Маратонци трче почасни круг“ нешто је што житељи Сремских Карловаца прижељкују да чују дуже од четврт века, а да ли ће се то догодити, и даље је питање без одговора.
Остали су без биоскопа „Стражилово“, који је пословао у саставу „Звезда филма“, 12. фебруара 1998. године, када је након последње вечерње пројекције стављен кључ у браву у ишчекивању нечег новог, лепшег, савременијег - мултифункционалне сале са позоришном сценом и бинским торњем у којој је требало да заживи и кино.
Обећано нису добили, а оно што су имали у рукама им је ускраћено. Када се спомене, већини која је имала привилегију да у „Стражилову“ гледа остварења домаће и светске кинематографије, навиру носталгична сећања. Наравно, док и она не избледе, као што је случај са фотографијама на којима је остало забележено како је биоскоп изгледао пре затварања.
– Док напредак телевизије средином седамдесетих није узео маха, у Карловцима се масовно ишло у биоскоп – сећа се кинооператер у „Стражилову”, осамдесетосмогодишњи Владимир Јоахимстал, који је последње две деценије свог радног века провео радећи на том послу. – Корзо се сваке вечери протезао у недоглед испред биоскопа. Под јаким светлом на улазу у биоскоп скупљали су се момци који нису марили за шетњу и расправљали су о фудбалу, двојкама, а када последње звоно зазвони, онда сви утрче и никог више нема на корзоу. Цео корзо уђе у биоскоп!
Владимир Јоахимстал, кога у Карловцима познају и као вишеструког даваоца крви, страственог риболовца, члана тамбурашке дружине Гајиних, фотографа, а у раној младости и млинара, радио је у „Стражилову“ 13 година. Када је prеthodni оператер Станислав Станко Кенђел умро, пословођа биоскопа и заменик директора „Звезда филма“ Матија Кениг позвао је Владимира, јер га је познавао као врло свестраног и вредног радника.
– Било је то 1984. Матија ми је показао у неколико наврата шта ми је посао, а после сам научио и како се одржавају уређаји и штошта друго. Након затварања, прешао сам у Нови Сад и тамо радио до пензије. Наша биоскопска сала имала је 404 седишта. Када су почели да стижу блокбастер филмови, морали смо да уносимо и помоћне столице, па је било и по шест стотина гледалаца – прича Јоахимстал.
Поред Јоахимстала и Кенига, тим карловачког биоскопа чинили су још благајница Вида Ракетић, која је за рекордно време успевала да прода велики број карата; у време када је Владимир постао део екипе карте је цепао Ђорђе Сокић Гаја, а како је он убрзо умро, тај посао је преузео покојников син Лаза Сокић; спремачица је била Јосипа Ракош.
– Карловчани су некада премијере гледали и пре него што дођу у Нови Сад. Како? Па, сналазили смо се. Филмаџије из целе Југославије су се једном годишње састајале у Плочама и договарале ко ће које филмове увести из иностранства, где и када ће играти, те у којим терминима. Тако се, кад се заврши приказивање филма, рецимо у Београду, он шаље за Нови Сад, али два дана раније, да би се трака прегледа пре пројекције. А ми бисмо га доносили у Карловце и код нас прегледали. Намонтирали бисмо га на велике ролне и пуштали прво нашој – карловачкој публици.
Пионирски кораци у кафани Ђуре Хајзера
Први биоскоп у Сремским Карловцима почео је да ради априла 1924. у кафани Ђуре Хајзера, која се налазила на месту садашње Ерсте банке. Када је зграда Црквене новосадске општине на централном карловачком тргу завршена тридесетих година прошлог века, у њој је у својству закупца Ђорђе Ђока Шарановић отворио хотел „Гранд“, а поред је био биоскоп по имену „Корзо кино“. „ И сада постоји пролаз између сале хотела и сале биоскопа”, тврди Владимир. „Туда је улазила публика која је седела у хотелу. С Другим светским ратом свега је нестало. Зачетник нове фазе у историји карловачког биоскопа био је Матија Кениг. Из месне заједнице иницирали су отварање биоскопа, јер им је била потребна пропаганда па су позвали Кенига. Матија се снашао за појачала, звучнике, а МЗ се побринула да набави пројектор на угаљ због чега су кинооператери после представа бивали гарави. Радили су напољу, а када је измишљена вакумска лампа, кинооператери су прешли у затворен простор.
Након последње филмске пројекције тог фамозног 12. фебруара 1998. године, екипа карловачких биоскопских радника почела је да склања опрему. Појачало, два пројектора, агрегат... чували су у некадашњој згради општине, чекајући „повратак“ биоскопа. Оно што нису спасили, стицајем околности на које нису могли да утичу, јесте колекција постера која је била велике, музејске вредности. А столице су завршиле негде у јужној Србији. Касније, када је било јасно да узалуд чекају, јер су радови због НАТО бомбардовања престали и никад нису настављени, сачувано су пренели у Нови Сад. У међувремену, неки су градови доживели биоскопску ренесансу. Сремски Карловци, међутим, нису међу њима.
Зорица Милосављевић