VLADIMIR JOAHIMSTAL, najstariji KARLOVAČKI KINOOPERATER Davno nekad radio je bioskop
Čuvena replika „Ponovo radi bioskop“ iz antologijskog filma „Maratonci trče počasni krug“ nešto je što žitelji Sremskih Karlovaca priželjkuju da čuju duže od četvrt veka, a da li će se to dogoditi, i dalje je pitanje bez odgovora.
Ostali su bez bioskopa „Stražilovo“, koji je poslovao u sastavu „Zvezda filma“, 12. februara 1998. godine, kada je nakon poslednje večernje projekcije stavljen ključ u bravu u iščekivanju nečeg novog, lepšeg, savremenijeg - multifunkcionalne sale sa pozorišnom scenom i binskim tornjem u kojoj je trebalo da zaživi i kino.
Obećano nisu dobili, a ono što su imali u rukama im je uskraćeno. Kada se spomene, većini koja je imala privilegiju da u „Stražilovu“ gleda ostvarenja domaće i svetske kinematografije, naviru nostalgična sećanja. Naravno, dok i ona ne izblede, kao što je slučaj sa fotografijama na kojima je ostalo zabeleženo kako je bioskop izgledao pre zatvaranja.
– Dok napredak televizije sredinom sedamdesetih nije uzeo maha, u Karlovcima se masovno išlo u bioskop – seća se kinooperater u „Stražilovu”, osamdesetosmogodišnji Vladimir Joahimstal, koji je poslednje dve decenije svog radnog veka proveo radeći na tom poslu. – Korzo se svake večeri protezao u nedogled ispred bioskopa. Pod jakim svetlom na ulazu u bioskop skupljali su se momci koji nisu marili za šetnju i raspravljali su o fudbalu, dvojkama, a kada poslednje zvono zazvoni, onda svi utrče i nikog više nema na korzou. Ceo korzo uđe u bioskop!
Vladimir Joahimstal, koga u Karlovcima poznaju i kao višestrukog davaoca krvi, strastvenog ribolovca, člana tamburaške družine Gajinih, fotografa, a u ranoj mladosti i mlinara, radio je u „Stražilovu“ 13 godina. Kada je prethodni operater Stanislav Stanko Kenđel umro, poslovođa bioskopa i zamenik direktora „Zvezda filma“ Matija Kenig pozvao je Vladimira, jer ga je poznavao kao vrlo svestranog i vrednog radnika.
– Bilo je to 1984. Matija mi je pokazao u nekoliko navrata šta mi je posao, a posle sam naučio i kako se održavaju uređaji i štošta drugo. Nakon zatvaranja, prešao sam u Novi Sad i tamo radio do penzije. Naša bioskopska sala imala je 404 sedišta. Kada su počeli da stižu blokbaster filmovi, morali smo da unosimo i pomoćne stolice, pa je bilo i po šest stotina gledalaca – priča Joahimstal.
Pored Joahimstala i Keniga, tim karlovačkog bioskopa činili su još blagajnica Vida Raketić, koja je za rekordno vreme uspevala da proda veliki broj karata; u vreme kada je Vladimir postao deo ekipe karte je cepao Đorđe Sokić Gaja, a kako je on ubrzo umro, taj posao je preuzeo pokojnikov sin Laza Sokić; spremačica je bila Josipa Rakoš.
– Karlovčani su nekada premijere gledali i pre nego što dođu u Novi Sad. Kako? Pa, snalazili smo se. Filmadžije iz cele Jugoslavije su se jednom godišnje sastajale u Pločama i dogovarale ko će koje filmove uvesti iz inostranstva, gde i kada će igrati, te u kojim terminima. Tako se, kad se završi prikazivanje filma, recimo u Beogradu, on šalje za Novi Sad, ali dva dana ranije, da bi se traka pregleda pre projekcije. A mi bismo ga donosili u Karlovce i kod nas pregledali. Namontirali bismo ga na velike rolne i puštali prvo našoj – karlovačkoj publici.
Pionirski koraci u kafani Đure Hajzera
Prvi bioskop u Sremskim Karlovcima počeo je da radi aprila 1924. u kafani Đure Hajzera, koja se nalazila na mestu sadašnje Erste banke. Kada je zgrada Crkvene novosadske opštine na centralnom karlovačkom trgu završena tridesetih godina prošlog veka, u njoj je u svojstvu zakupca Đorđe Đoka Šaranović otvorio hotel „Grand“, a pored je bio bioskop po imenu „Korzo kino“. „ I sada postoji prolaz između sale hotela i sale bioskopa”, tvrdi Vladimir. „Tuda je ulazila publika koja je sedela u hotelu. S Drugim svetskim ratom svega je nestalo. Začetnik nove faze u istoriji karlovačkog bioskopa bio je Matija Kenig. Iz mesne zajednice inicirali su otvaranje bioskopa, jer im je bila potrebna propaganda pa su pozvali Keniga. Matija se snašao za pojačala, zvučnike, a MZ se pobrinula da nabavi projektor na ugalj zbog čega su kinooperateri posle predstava bivali garavi. Radili su napolju, a kada je izmišljena vakumska lampa, kinooperateri su prešli u zatvoren prostor.
Nakon poslednje filmske projekcije tog famoznog 12. februara 1998. godine, ekipa karlovačkih bioskopskih radnika počela je da sklanja opremu. Pojačalo, dva projektora, agregat... čuvali su u nekadašnjoj zgradi opštine, čekajući „povratak“ bioskopa. Ono što nisu spasili, sticajem okolnosti na koje nisu mogli da utiču, jeste kolekcija postera koja je bila velike, muzejske vrednosti. A stolice su završile negde u južnoj Srbiji. Kasnije, kada je bilo jasno da uzalud čekaju, jer su radovi zbog NATO bombardovanja prestali i nikad nisu nastavljeni, sačuvano su preneli u Novi Sad. U međuvremenu, neki su gradovi doživeli bioskopsku renesansu. Sremski Karlovci, međutim, nisu među njima.
Zorica Milosavljević