Смеши ли нам се крај силног чекања пред шалтерима
Електронска управа у Србији значајно је напредовала у протеклих неколико година, али ниво на ком се налази још увек заостаје за већином европских земаља.
У Србији је још увек у зачетку двосмерна комуникација са државним органима, тако да се постојање е-управе и даље највише своди на добијање информација о услугама државне управе, који су органи надлежни, која документација је потребна, али и да се, у неким случајевима, са сајтова преузме формулар, и закаже термин за лични одлазак у неку од институција, а ради добијања докумената. Све ово требало би да се промени до краја наредне године.
Почетком јуна лансиран је еЗУП, развијен за све шалтерске раднике унутар система.
„Применом услуге еЗУП, којом је повезано првих шест највећих база података у Србији, државне институције ће најзад моћи брзо и ефикасно да размењују податке између себе, а грађани више неће бити њихови курири. еУправа ће добити нове могућности и шира овлашћења да развија унапређене и корисне бесплатне сервисе за све грађане Србије“, рекао је недавно Душан Стојановић, директор Дирекције за електронску управу.
Јуче је оформљена и Канцеларија за информационе технологије и електронску управу, чији је циљ формирање модерне електронске управе у Србији у чијем центру су грађани и пирвреда. То ће омогућити да грађани за почетак једним доласком на шалтер могу да обаве све своје послове, а држава ће им пружати модерне електронске услуге.
„Желимо да омогућимо да електронска управа, коришћење и плаћање услуга буду доступни и могући преко интернета. Доста су грађани били курири којии су носили своја документа од шалтера до шалтера“, рекао је изјавио је директор те канцеларије Михајло Јовановић, истичући да ће за грађане у руралним срединама који не користе интернет бизти формирани универазални шалтери у државним институцијама као што су поште, општине, полицијске станице, месне заједнице.
Министри унутрашњих послова и државне управе и локалне самоуправе Небојша Стефановић и Бранко Ружић потписали су Споразум о пословно-техничкој сарадњи између два министарства, чији је циљ успостављање електронске евиденције о држављанима Србије, па је од јуче почео процес уписа података из Књиге држављана у Централни регистар.
„Шалтери и папирологија коначно постају прошлост. Сада је 21. век и грађанима и привреди морамо да олакшамо живот, а не да буду робови бирократије“, поручила је премијерка Ана Брнабић.
Потписаним споразумом се стварају услови да јавна управа обједини основне податке грађана у електронском облику на једном месту како би убрзала решавање њихових захтева, имајући у виду да више не морају да прибављају документа, попут извода из матичне књиге рођених и уверења о држављанству, већ их службеници прибављају по службеној дужности.
На порталу еУправе 800 електронских услуга
Портал државе Србије еУправа обележио је недавно седам година рада током којих је, са више од 750.000 активних корисника и 800 електронских услуга различитих државних органа. Од оснивања до данас грађани су више од три и по милиона пута искористили различите услуге Портала.
У prеthodnom периоду Министарство државне управе и локалне самоуправе покренуло је препис у електронски облик свих матичних књига које воде јединице локалних самоуправа и ти подаци ће до краја 2017. бити у Централном регистру матичних књига, који је у надлежности тог министарства.
Уз еЗУП, Централни регистар и Канцеларију која ће надгледати процес електронске систематизације докумената, проблеми које смо имали с овером електронске књижице не би смели да се понављају. Ипак, до тада се треба изборити с рупама у систему, који се највише очитују у застарелој компјутерској опреми и недовољно обученим и мотивисаним радницима. Многи грађани који су здравствене картице поручили преко еУправе с испоруком на кућну адресу, још увек чекају поштара, док су они који су по старом “окапавали” пред шалтерима прошли боље, чекајући на њих само пар месеци.
Проблем са здравственим картицама ту не престаје. Наиме, они који су у међувремену променили адресу или неки од личних података, сад морају поново пред шалтер, где им се бришу стари и уписују нови подаци. Наравно, уз чувени “један папир”, односно захтев за промену података који морају лично да предају. Кад томе додате да систем уме да “падне” те останете с празном књижицом и недељу дана, што се прошле недеље десило Новосађанки Мири Р, јасно је да систем еУправе, без суштинских промена у ставовима запослених према технологији, не може да се развија.
Грађани ће ускоро поново моћи да тестирају развој еУправе у Србији. Наиме, чека нас промена таблица код власника који имају таблице са дијакритичким знацима (ж, ћ, ш, ђ, ш) и y знаком. Ако у међувремену не смисле неки други документ који ваља “модернизовати” уз помоћ еУправе, шалтера, потврда и вишесатног стајања у редовима.
И. Вујанов