Smeši li nam se kraj silnog čekanja pred šalterima
Elektronska uprava u Srbiji značajno je napredovala u proteklih nekoliko godina, ali nivo na kom se nalazi još uvek zaostaje za većinom evropskih zemalja.
U Srbiji je još uvek u začetku dvosmerna komunikacija sa državnim organima, tako da se postojanje e-uprave i dalje najviše svodi na dobijanje informacija o uslugama državne uprave, koji su organi nadležni, koja dokumentacija je potrebna, ali i da se, u nekim slučajevima, sa sajtova preuzme formular, i zakaže termin za lični odlazak u neku od institucija, a radi dobijanja dokumenata. Sve ovo trebalo bi da se promeni do kraja naredne godine.
Početkom juna lansiran je eZUP, razvijen za sve šalterske radnike unutar sistema.
„Primenom usluge eZUP, kojom je povezano prvih šest najvećih baza podataka u Srbiji, državne institucije će najzad moći brzo i efikasno da razmenjuju podatke između sebe, a građani više neće biti njihovi kuriri. eUprava će dobiti nove mogućnosti i šira ovlašćenja da razvija unapređene i korisne besplatne servise za sve građane Srbije“, rekao je nedavno Dušan Stojanović, direktor Direkcije za elektronsku upravu.
Juče je oformljena i Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu, čiji je cilj formiranje moderne elektronske uprave u Srbiji u čijem centru su građani i pirvreda. To će omogućiti da građani za početak jednim dolaskom na šalter mogu da obave sve svoje poslove, a država će im pružati moderne elektronske usluge.
„Želimo da omogućimo da elektronska uprava, korišćenje i plaćanje usluga budu dostupni i mogući preko interneta. Dosta su građani bili kuriri kojii su nosili svoja dokumenta od šaltera do šaltera“, rekao je izjavio je direktor te kancelarije Mihajlo Jovanović, ističući da će za građane u ruralnim sredinama koji ne koriste internet bizti formirani univerazalni šalteri u državnim institucijama kao što su pošte, opštine, policijske stanice, mesne zajednice.
Ministri unutrašnjih poslova i državne uprave i lokalne samouprave Nebojša Stefanović i Branko Ružić potpisali su Sporazum o poslovno-tehničkoj saradnji između dva ministarstva, čiji je cilj uspostavljanje elektronske evidencije o državljanima Srbije, pa je od juče počeo proces upisa podataka iz Knjige državljana u Centralni registar.
„Šalteri i papirologija konačno postaju prošlost. Sada je 21. vek i građanima i privredi moramo da olakšamo život, a ne da budu robovi birokratije“, poručila je premijerka Ana Brnabić.
Potpisanim sporazumom se stvaraju uslovi da javna uprava objedini osnovne podatke građana u elektronskom obliku na jednom mestu kako bi ubrzala rešavanje njihovih zahteva, imajući u vidu da više ne moraju da pribavljaju dokumenta, poput izvoda iz matične knjige rođenih i uverenja o državljanstvu, već ih službenici pribavljaju po službenoj dužnosti.
Na portalu eUprave 800 elektronskih usluga
Portal države Srbije eUprava obeležio je nedavno sedam godina rada tokom kojih je, sa više od 750.000 aktivnih korisnika i 800 elektronskih usluga različitih državnih organa. Od osnivanja do danas građani su više od tri i po miliona puta iskoristili različite usluge Portala.
U prethodnom periodu Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave pokrenulo je prepis u elektronski oblik svih matičnih knjiga koje vode jedinice lokalnih samouprava i ti podaci će do kraja 2017. biti u Centralnom registru matičnih knjiga, koji je u nadležnosti tog ministarstva.
Uz eZUP, Centralni registar i Kancelariju koja će nadgledati proces elektronske sistematizacije dokumenata, problemi koje smo imali s overom elektronske knjižice ne bi smeli da se ponavljaju. Ipak, do tada se treba izboriti s rupama u sistemu, koji se najviše očituju u zastareloj kompjuterskoj opremi i nedovoljno obučenim i motivisanim radnicima. Mnogi građani koji su zdravstvene kartice poručili preko eUprave s isporukom na kućnu adresu, još uvek čekaju poštara, dok su oni koji su po starom “okapavali” pred šalterima prošli bolje, čekajući na njih samo par meseci.
Problem sa zdravstvenim karticama tu ne prestaje. Naime, oni koji su u međuvremenu promenili adresu ili neki od ličnih podataka, sad moraju ponovo pred šalter, gde im se brišu stari i upisuju novi podaci. Naravno, uz čuveni “jedan papir”, odnosno zahtev za promenu podataka koji moraju lično da predaju. Kad tome dodate da sistem ume da “padne” te ostanete s praznom knjižicom i nedelju dana, što se prošle nedelje desilo Novosađanki Miri R, jasno je da sistem eUprave, bez suštinskih promena u stavovima zaposlenih prema tehnologiji, ne može da se razvija.
Građani će uskoro ponovo moći da testiraju razvoj eUprave u Srbiji. Naime, čeka nas promena tablica kod vlasnika koji imaju tablice sa dijakritičkim znacima (ž, ć, š, đ, š) i y znakom. Ako u međuvremenu ne smisle neki drugi dokument koji valja “modernizovati” uz pomoć eUprave, šaltera, potvrda i višesatnog stajanja u redovima.
I. Vujanov