Настава на даљину и у ШОСО “Милан Петровић“
НОВИ САД: Деца са сметњама у развоју и особе с инвалидитетом, као посебно осетљиве групе друштва, додатно захтевају пажњу и бригу у околностима пандемије и ванредног стања у земљи. Како се то одвија у пракси, пример је Школа за основно и средње образовање „Милан Петровић” са домом ученика у Новом Саду.
У складу да Одлуком Министарства просвете науке и технолошког развоја Школа је организовала наставу на даљину за децу на предшколском нивоу, ученике на основношколском нивоу и за ученике на средњошколском нивоу.
Како сазнајемо од директорице школе Виолете Страхињевић, на предшколском нивоу запослени за децу предшколског узраста ШОСО „Милан Петровић“ са домом ученика, у сарадњи с родитељима реализују активности везане за очување здравља и безбедности, и у складу с мерама које прописује Влада Републике Србије. Они пружају подршку породицама са децом предшколског узраста како би обезбедилие услове за нормално функционисање, учење и развој деце у ситуацији ванредног стања и кућне изолације. Такође, запослени раде на професионалном повезивању, умрежавању и размени искустава практичара у функцији истраживања, заједничког учења и унапређивања компетенција.
Дефектолози и стручни сарадници, родитељима шаљу, користећи различита средства комуникације, пажљиво припремљене и прилагођене садржаје у складу с Индивидуалним образовним планом (ИОП), каже Виолета Страхињевић.
Када је реч о едукативним садржајима за учење на даљину, појашњава наша саговорница, за ученике наше основне школе и средње школе који похађају наставу према Индивидуалном образовном плану ИОП-1, ИОП-2, одељенске старешине и предметни наставници прилагођавају и припремају посебне материјале за учење и достављају их ученицима онако како се договоре с њиховим родитељима, преко мејла, Вајбера, Фејсбука...
Такође, ученици могу да погледају и часове који се емитују на РТС 2 и РТС 3 и РТС Планета, објашњава Страхињевић.
Метод је да предметни наставници, у сарадњи с одељењским старешинама остварују комуникацију с ученицима или њиховим родитељима и, када је потребно, дају додатна упутства за учење. Наставници прилагођавају постојеће наставне припреме, материјал и презентације с упутствима за учење, тако да они буду доступни највећем броју ученика, и то се ради путем електронске поште, Вајбер група...
Програм раног развоја деце са сметњама у развоју и Програм додатна подршка дефектолога и логопеда деци са сметњама у развоју узраста од четири до шест година, реализују се у складу с Индивидуалним образовним планом. Дефектолози и логопеди су у контакту а родитељима и преко средстава електронске комуникације достављају материјал и смернице за рад у кућним условима.
Дефектолози и логопеди, који су запослени у Сервису за додатну подршку, преко средстава електронске комуникације и редовно деци са сметњама која су уписана у редовне вртиће и школе достављају инструкције за рад и неопходан материјал. У случајевима где не постоји могућност остваривања комуникације преко мејла или телефона, материјал се доставља поштом, објашњва Виолета Страхињевић.
На основу материјала које наставници достављају ученицима и на основу повратних информација ученика потребно је да наставници бележе податке о напредовању ученика. До тих података могу доћи кроз различите врсте размена, путем домаћих задатака, структурираних вежбања и провера, есеја, пројеката, презентација, цртежа и другог. Наставници у електронски дневник евидентирају све реализоване часове и друге наставне јединице, односно, теме.
Као додатни видови подршке ученицима у учењу на даљину, одељењске старешине подстичу ученике на редовно учење и рад, пружају им подршку у томе, при чему могу да користе различите видове електронске комуникације. Ова комуникација је у функцији пружања психо-социјалне подршке и од посебне важности је за ученике и родитеље у привремено отежаним условима и у припреми за прелазак на редовни режим наставе и учења.
У овој ситуацији назаобилазна је и Стручна служба. Стручни сарадници: психолози, педагози, социјални радник, библиотекар, медијатекар, имају задатак да помажу наставницима у изради наставних материјала који се могу користити приликом учења на даљину, као и у комуникацији с ученицима и родитељима. Пружају и психо-социјалну подршку породици у савладавању препрека у новонасталој ситуацији.
На наставницима индивидуалне наставе је да осмишљавају радионице и/или материјале за рад с ученицима у домену реедукације психомоторике, логопедских вежби, организације учења и слободног времена и техника учења.
В. Црњански