Мирко Алвировић за Дневник о новом закону о саобраћају
Сваки возач ће рећи убише ме казнама, а 99 одсто људи не размишља о томе да је казна последица његове грешке, бахатости, чак и незнања. Казна боли, али обука чува возача.
Мирко каже да су за неке тешке прекршаје дефинитивно повећане казне и да је то покушај да се, условно речено, драконским мерама натерају људи да поштују прописе, поготово кад је реч о алкохолисаности где се уместо досадашњих 0,3 промила, дозвољена количина смањује на 0,2 док професионални и возачи са пробним дозволама неће смети да имају ни трунку алкохола у крви.
"Најтежа казна, која је новина, следи за преко 2,0 промила - одузимање возила и затвор од 30 до 60 дана и најмање девет месеци забране и 14 до 16 казнених поена. Тиме полиција потпуно покушава да елеминише оне који користе аутомобиле као средство којим могу да убију некога", констатује Мирко Алвировић додајући да је било много полемике и око одузимања возила, али да коначну одлуку о томе ипак доноси суд.
"Одузимање може да погоди оне који су позајмили возило некоме, али суд ће да процени да ли сте дали возило неком у алкохолисаном стању или је син тајно узео кола од оца… Такође, многи возе рент-а-кар или кола на лизинг, па ће ове компаније направити нове уговоре по којима ће аутоматски раскидати уговор ако дође до таквог прекршаја. Онда имате случај са службеним возилом. Закон предвиђа да се за први прекршај не одузима аутомобил, али се одузима код другог прекршаја јер ако опет дате кола неком ко је попио, онда сте криви", објашњава Алвировић додајући да се возило одузима и када немате положен возачки или ако је дозвола одузета због несавесног управљања, али и ако одбијете алкотест.
"Многе је збунио термин насилничка вожња у новом закону. Рецимо, то је управљање возилом са преко 2,0 промила алкохола, претицање колоне преко пуне линије, као и два или више проласка кроз црвено светло за мање од 10 минута, али и прекорачење за више од 90 км на час од дозвољене брзине у граду, или прекорачење за 100 км на час на аутопуту, што значи да неко вози 220, што је недопустиво", сматра Мирко Алвировић напомињући да би неке прекршаје који директно угрожавају људске животе требало и строже казнити.
"Они који обилазе возило које се зауставило да пропусти пешаке платиће 100.000 до 120.000 динара и 9 месеци забране управљања и 13 до 15 поена. Лично мислим да је то и блага казна јер тада пешак иде право у смрт. То су честе ситуације. Или, рецимо, превоз детета млађег од 12 година на месту возача. Колико пута смо видели да возач у крило ставља дете. Нажалост, људи су несавесни, они кажу ја возим полако, па може он да вози полако али удариће га неко брзо и онда страда дете, он ће га својим телом убити", упозорава Алвировић. Осим тога дуплиране су и казне за вожњу без појаса или телефонирање током вожње, које ће сада бити 10.000 динара.
"С друге стране, оно што је административни прекршај што није директно угрожавање безбедности, министарство је покушало да ублажи казну. Рецимо, мени се пре 20 година десило да ме полицајац зауставио па онако из шале каже: „Ајде Мирко, да видимо дозволу”. Кад мени истекла дозвола, а ја сам свуда путовао, али нисам гледао датум. Рекао сам му: „Не само да ћу да платим казну него ћу да те частим и често спомињем тог човека који ме је спасао”. То се плаћало 15.000 до 30.000 динара, па још добијете три месеца забране управљања возилом и пет казнених поена, а сада је то мандатна казна од 10.000 динара и наравно ако платите у року од 8 дана плаћа се пола – објашњава Мирко додајући да је иста казна и кад возач изгуби таблице или вози ноћу на осветљеном делу пута са позиционим светлима. То је рецимо честа грешка коју праве млади возачи који ће сада пробну возачку дозволу имати најмање 2 године или најмање до 21 године. Смеју да возе највише 90 одсто од дозвољене брзине. Неће моћи да управљају возилом које има више од 109 коњских снага, односно 80 киловата, а казна је 20.000 до 40.000 динара или 30 дана затвора", каже Алвировић.
Није само казна начин да нешто спречимо, него развијање свести возача.
"Јер казна је последица нечијег бахатог понашања, али људима треба дати шансу да науче боље понашање. Управо то радимо на полигону у НАВАКУ. У аутошколи млади возачи науче технику вожње и прописе и они то правилно раде и ту нема спора, али немају искуство у неким специфичним, да не кажем критичним ситуацијама, које се догађају у саобраћају. Они никада у школи нису возили 120 и кочили нагло и не знају како се возило понаша", објашњава Мирко Алвировић који је осмислио обуку „Живот за младе возаче” у сарадњи са ДДОР-ом и МУПОМ.
"Кад младим возачима покажемо све те ситуације на нашем полигону који је безбедан, тада се формира страх и стиче искуство које је најважније. Ми смо до сада обучили 3.000 младих и то је за њих бесплатно. Друштвено одговорне компаније морају да плате обуку за те младе људе, за своје запослене, да их оспособе да сутра те исте послодавце не убију лошом вожњом", објашњава Алвировић додајући да МУП касније контролише шта раде даље у вожњи млади коју су прошли обуку.
"Испоставило се да нико од њих није направио ниједну саобраћајну несрећу, што је невероватно. То је узорак од 3.000 људи, а сада покушавамо да претворимо то у акцију од 5 година па да обучимо 50.000 младих људи, да формирамо једну војску возача која сасвим другачије размишља и сасвим другачије се понаша. Једини начин да се нешто промени јесте да младе људе искуствено научимо нечему. Ево, коначно, после 20 година мог убеђивања, саобраћајно васпитање улази у основну школу, што је подвиг. Надам се да ће ова иницијатива као и рад у НАВАКУ допринети да у овој земљи буде већа безбедност у саобраћају. То је моја животна идеја и задужбина", каже Мирко Алвировић.
Ревизија сигнализације
"Моја нова иницијатива је да се уради комплетна ревизија саобраћајне сигнализације на путевима Србије и вертикална и хоризонтална. Имамо постављене саобраћајне знакове по пројектима од пре 20 година. У многим местима су се променила насеља, али нису знакови и то отежава саобраћај. Рецимо, у једном селу Јаково, изграђене су куће и дом за стара лица крај пута на коме је остала пуна црта према пројекту од пре 20 година, када ту није било ништа, и сад човек не може да скрене у сопствено двориште. То је велики задатак за путаре и Министарство саобраћаја", најављује Мирко Алвировић и додаје да подржава нови предлог министра полиције Небојше Стефановића да се на границама направе посебне траке за пролаз наших грађана као што возила Европске уније имају своје како не бисмо морали да чекамо у дугом реду када улазимо или излазимо из своје земље.
Снежана Милановић