Mirko Alvirović za Dnevnik o novom zakonu o saobraćaju
Svaki vozač će reći ubiše me kaznama, a 99 odsto ljudi ne razmišlja o tome da je kazna posledica njegove greške, bahatosti, čak i neznanja. Kazna boli, ali obuka čuva vozača.
Mirko kaže da su za neke teške prekršaje definitivno povećane kazne i da je to pokušaj da se, uslovno rečeno, drakonskim merama nateraju ljudi da poštuju propise, pogotovo kad je reč o alkoholisanosti gde se umesto dosadašnjih 0,3 promila, dozvoljena količina smanjuje na 0,2 dok profesionalni i vozači sa probnim dozvolama neće smeti da imaju ni trunku alkohola u krvi.
"Najteža kazna, koja je novina, sledi za preko 2,0 promila - oduzimanje vozila i zatvor od 30 do 60 dana i najmanje devet meseci zabrane i 14 do 16 kaznenih poena. Time policija potpuno pokušava da eleminiše one koji koriste automobile kao sredstvo kojim mogu da ubiju nekoga", konstatuje Mirko Alvirović dodajući da je bilo mnogo polemike i oko oduzimanja vozila, ali da konačnu odluku o tome ipak donosi sud.
"Oduzimanje može da pogodi one koji su pozajmili vozilo nekome, ali sud će da proceni da li ste dali vozilo nekom u alkoholisanom stanju ili je sin tajno uzeo kola od oca… Takođe, mnogi voze rent-a-kar ili kola na lizing, pa će ove kompanije napraviti nove ugovore po kojima će automatski raskidati ugovor ako dođe do takvog prekršaja. Onda imate slučaj sa službenim vozilom. Zakon predviđa da se za prvi prekršaj ne oduzima automobil, ali se oduzima kod drugog prekršaja jer ako opet date kola nekom ko je popio, onda ste krivi", objašnjava Alvirović dodajući da se vozilo oduzima i kada nemate položen vozački ili ako je dozvola oduzeta zbog nesavesnog upravljanja, ali i ako odbijete alkotest.
"Mnoge je zbunio termin nasilnička vožnja u novom zakonu. Recimo, to je upravljanje vozilom sa preko 2,0 promila alkohola, preticanje kolone preko pune linije, kao i dva ili više prolaska kroz crveno svetlo za manje od 10 minuta, ali i prekoračenje za više od 90 km na čas od dozvoljene brzine u gradu, ili prekoračenje za 100 km na čas na autoputu, što znači da neko vozi 220, što je nedopustivo", smatra Mirko Alvirović napominjući da bi neke prekršaje koji direktno ugrožavaju ljudske živote trebalo i strože kazniti.
"Oni koji obilaze vozilo koje se zaustavilo da propusti pešake platiće 100.000 do 120.000 dinara i 9 meseci zabrane upravljanja i 13 do 15 poena. Lično mislim da je to i blaga kazna jer tada pešak ide pravo u smrt. To su česte situacije. Ili, recimo, prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača. Koliko puta smo videli da vozač u krilo stavlja dete. Nažalost, ljudi su nesavesni, oni kažu ja vozim polako, pa može on da vozi polako ali udariće ga neko brzo i onda strada dete, on će ga svojim telom ubiti", upozorava Alvirović. Osim toga duplirane su i kazne za vožnju bez pojasa ili telefoniranje tokom vožnje, koje će sada biti 10.000 dinara.
"S druge strane, ono što je administrativni prekršaj što nije direktno ugrožavanje bezbednosti, ministarstvo je pokušalo da ublaži kaznu. Recimo, meni se pre 20 godina desilo da me policajac zaustavio pa onako iz šale kaže: „Ajde Mirko, da vidimo dozvolu”. Kad meni istekla dozvola, a ja sam svuda putovao, ali nisam gledao datum. Rekao sam mu: „Ne samo da ću da platim kaznu nego ću da te častim i često spominjem tog čoveka koji me je spasao”. To se plaćalo 15.000 do 30.000 dinara, pa još dobijete tri meseca zabrane upravljanja vozilom i pet kaznenih poena, a sada je to mandatna kazna od 10.000 dinara i naravno ako platite u roku od 8 dana plaća se pola – objašnjava Mirko dodajući da je ista kazna i kad vozač izgubi tablice ili vozi noću na osvetljenom delu puta sa pozicionim svetlima. To je recimo česta greška koju prave mladi vozači koji će sada probnu vozačku dozvolu imati najmanje 2 godine ili najmanje do 21 godine. Smeju da voze najviše 90 odsto od dozvoljene brzine. Neće moći da upravljaju vozilom koje ima više od 109 konjskih snaga, odnosno 80 kilovata, a kazna je 20.000 do 40.000 dinara ili 30 dana zatvora", kaže Alvirović.
Nije samo kazna način da nešto sprečimo, nego razvijanje svesti vozača.
"Jer kazna je posledica nečijeg bahatog ponašanja, ali ljudima treba dati šansu da nauče bolje ponašanje. Upravo to radimo na poligonu u NAVAKU. U autoškoli mladi vozači nauče tehniku vožnje i propise i oni to pravilno rade i tu nema spora, ali nemaju iskustvo u nekim specifičnim, da ne kažem kritičnim situacijama, koje se događaju u saobraćaju. Oni nikada u školi nisu vozili 120 i kočili naglo i ne znaju kako se vozilo ponaša", objašnjava Mirko Alvirović koji je osmislio obuku „Život za mlade vozače” u saradnji sa DDOR-om i MUPOM.
"Kad mladim vozačima pokažemo sve te situacije na našem poligonu koji je bezbedan, tada se formira strah i stiče iskustvo koje je najvažnije. Mi smo do sada obučili 3.000 mladih i to je za njih besplatno. Društveno odgovorne kompanije moraju da plate obuku za te mlade ljude, za svoje zaposlene, da ih osposobe da sutra te iste poslodavce ne ubiju lošom vožnjom", objašnjava Alvirović dodajući da MUP kasnije kontroliše šta rade dalje u vožnji mladi koju su prošli obuku.
"Ispostavilo se da niko od njih nije napravio nijednu saobraćajnu nesreću, što je neverovatno. To je uzorak od 3.000 ljudi, a sada pokušavamo da pretvorimo to u akciju od 5 godina pa da obučimo 50.000 mladih ljudi, da formiramo jednu vojsku vozača koja sasvim drugačije razmišlja i sasvim drugačije se ponaša. Jedini način da se nešto promeni jeste da mlade ljude iskustveno naučimo nečemu. Evo, konačno, posle 20 godina mog ubeđivanja, saobraćajno vaspitanje ulazi u osnovnu školu, što je podvig. Nadam se da će ova inicijativa kao i rad u NAVAKU doprineti da u ovoj zemlji bude veća bezbednost u saobraćaju. To je moja životna ideja i zadužbina", kaže Mirko Alvirović.
Revizija signalizacije
"Moja nova inicijativa je da se uradi kompletna revizija saobraćajne signalizacije na putevima Srbije i vertikalna i horizontalna. Imamo postavljene saobraćajne znakove po projektima od pre 20 godina. U mnogim mestima su se promenila naselja, ali nisu znakovi i to otežava saobraćaj. Recimo, u jednom selu Jakovo, izgrađene su kuće i dom za stara lica kraj puta na kome je ostala puna crta prema projektu od pre 20 godina, kada tu nije bilo ništa, i sad čovek ne može da skrene u sopstveno dvorište. To je veliki zadatak za putare i Ministarstvo saobraćaja", najavljuje Mirko Alvirović i dodaje da podržava novi predlog ministra policije Nebojše Stefanovića da se na granicama naprave posebne trake za prolaz naših građana kao što vozila Evropske unije imaju svoje kako ne bismo morali da čekamo u dugom redu kada ulazimo ili izlazimo iz svoje zemlje.
Snežana Milanović