МАЈСТОРИ ИЛИ ПРЕВАРАНТИ Ако реновирате стан, треба да ТРАЖИТЕ ОВО
Журба услед неочекиваних радова у кући често наведе да се помоћ потражи на интернету, а добро уређен сајт углавном допринесе томе да се грађани определе управо за њих.
Након писања серије текстова о великим преварама водоинсталатера по Београду, који за свој на пола или некад ни започет посао узму минимум 1.500 евра, а узимали су и преко 6.000, "Блицу" се јавила читатељка која је имала слично искуство, али на други начин.
Њена ситуација показује да постоје различите врсте "пословања" мајстора. Београђанка С. Н. је за долазак због хитног случаја платила 6.000 динара, а радови касније нису ни почели!
Београђанка је новинарски "Блица" испричала да су јој мајстори када их је позвала казали да за хитне случајеве наплаћују 4.000 динара и да долазе одмах.
- Кад сам питала да ли може отпушавање без разбијања зида, да не би било проблема с мајстором на лицу места, преко су телефона рекли као из топа "Да, да".
Даље прича да је мајстор дошао после 45 минута и рекао да зид мора да се руши и да не може сад ништа да уради, те да ће доћи сутра и да "спреми 25.000 динара".
- Тражио је 6.000 динара за долазак што сам ја истина, дала добровољно. Када је отишао схватила сам да сам насела. Прво су ми преко телефона рекли да сигурно отпушују без рушења зида, плус да долазак кошта 4.000 динара - прича ова Београђанка.
Изреволтирана Београђанка је казала да се након тога данима "натезала с њима преко телефона" да дођу и да макар отпуше, а да су је мајстори "само шетали и смејали јој се".
- Њихов "шеф" ми је рекао преко телефона да се тај Александар што је долазио у стан заљубио у мене и да зато није био у стању да ради. То је трајало тако од суботе до петка, кад сам их пријавила полицији која ништа не може да учини - испричала је она.
Своју причу наставља тиме да је на крају сама отпушила судоперу течношћу и вакуумом.
- Какав црни зид и рушење, то је само навлака да узму наивчинама било шта. Ја сам одмах посумњала да лаже, јер је зид рушен пре 2 године. Али ето, израдио ме. Представљају се као Милан који је шеф и тај Александар који иде на терен - упозорила је она.
Како је казала, нашла их је преко сајта мајстори-београд, на којем не пише адреса или назив фирме, а додала је и да јој нису издали рачун.
Стручњаци саветују да пре било какве интервенције добро погледате шта пише у предрачуну пре него што га потпишете.
Предрачун је обавезан за радове који коштају више од 5.000 динара, али ви имате право да га тражите и за мање износе.
- Добар дан – добар дан. Молим вас ценовник и молим вас идентификујте се, да видим из које сте радње, где сте, шта сте. Уопште немојте да вас буде срамота, ако крене да се буни, онда: господине, нећемо радити с вама, предлаже Јован Ристић из удружење потрошача "Ефектива".
Мирјана Дамјановић из Тржишне инспекције саветује грађанима да воде рачуна шта потписују, да се унапред договоре о услузи и да погледају шта им трговац даје.
И овде важи правило боље спречити, него лечити, односно тражити помоћ од тржишне инспекције. Дакле, договор са мајстором мора да има писани траг – предрачун и фискални рачун.
Све детаљно о томе како да се заштитите од тога да вас мајстори преваре, прочитајте на овом линку.
Проблеми и са водоинсталатерима су постали учесталији и екстремнији, а најновији случајеви у којима су исти људи преварили више Београђана узели су маха када су редакцији "Блица" почели да се јављају оштећени.
Главни разлози због којих су сви били убеђени да су управо ти мајстори прави за њих, били су и уредна регистрација у Агенцији за привредне регистре (АПР), где су видели и да рачуни фирми нису били у блокади, нуђење уговора, печат фирме... Додатан фактор је био одлично уређен интернет сајт преко којег су проналазили мајсторе, али и њихова брзина доласка у стан, слаткоречивост, прича којом су породице, како је већина њих казала, омађијала.
Онда се поставља питање, како и поред свих тих правно испоштованих услова, неко може да зна да се уговорени посао неће завршити у договорено време? У разговору са адвокатицом Андријаном Поповић, која заступа три особе које тврде да су их преварили смо сазнали да ипак постоји један, који вас може сачувати!
- Једини начин да се на неки начин заштите је да новац не дају унапред. Такође, када неко понуди да купи материјал уместо вас, да кажете да оставе рачун у фирми где су планирали да га купе па ћете ви доћи да платите или да сами одете и купите шта желите - каже Поповић.
Ипак, додаје да је и мишљења да прави мајстори и не траже новац унапред, али и да ако се деси да дате новац, то буде нека мања свота, "у знак добре воље".
Уколико се одлучите да решење свог проблема потражите у институцијама, Поповић наглашава да увек за савет питате неког правника или адвоката. Они ће вам, како каже, помоћи у писању кривичне пријаве, коју ће касније Тужилаштво усвојити или не, на основу тога да ли постоји преварена намера.
Управо због тога је боље да вам у писању пријаве помогне стручно лице, како се не би десило да је Тужилаштво одбије. Не мора то да буде стриктно адвокат, већ може бити и правник.
Адвокатица Поповић је нагласила и да медији играју велику улогу и да се помоћу њих брже и боље сазна за случајеве. Како је казала, новински натписи конкретно у случајевима које она води, су вероватно помогли неким људима који су хтели да их ангажују - да то не ураде.
Ипак, како каже, медији су помогли и онима који су мислили да су усамљени у целој причи, да знају да нису и да своја потраживања могу да потраже у надлежним институцијама са осталим оштећенима.
Неке поправке су бесплатне кроз плаћање Инфостана
Плаћање "Инфостана" требало би да буде довољно да станари београдских зграда који су у том систему буду сигурни да у случају хитних интервенција, али и других поправки не мора да их боли глава. С обзиром на то да на месечном рачуну "Инфостана" стиже наплата свих услуга које град Београд пружа станарима, у великом броју случајева није потребно плаћати мајстора, ако дође до кварова, јер га кроз ову уплатницу практично превентивно плаћате током целе године.
Како би услуге мајстора за одржавања заједничких делова зграда биле бесплатне, из ЈП "Градско стамбено", предузећа чије су услуге једна од ставки на рачуну "Инфостана", за "Блиц" су казали да је потребно да стамбена заједница са овим предузећем има потписан уговор о одржавању уређаја и инсталација у њима, односно да буде у систему одржавања ЈП "Градско стамбено".
Међу овим услугама су и хитне интервенције, одржавања којима се отклања непосредна опасност по живот, здравље и сигурност људи и имовине које се извршавају без одлагања, а најкасније у року од 48 сати.
Када је зграда у систему одржавања, станари свакодневно могу да пријаве проблем из домена хитних интервенција, а надлежна екипа креће на терен одмах, или најкасније 48 сати по пријему позива. И то вас ништа не кошта на лицу места.
Блиц