MAJSTORI ILI PREVARANTI Ako renovirate stan, treba da TRAŽITE OVO
Žurba usled neočekivanih radova u kući često navede da se pomoć potraži na internetu, a dobro uređen sajt uglavnom doprinese tome da se građani opredele upravo za njih.
Nakon pisanja serije tekstova o velikim prevarama vodoinstalatera po Beogradu, koji za svoj na pola ili nekad ni započet posao uzmu minimum 1.500 evra, a uzimali su i preko 6.000, "Blicu" se javila čitateljka koja je imala slično iskustvo, ali na drugi način.
Njena situacija pokazuje da postoje različite vrste "poslovanja" majstora. Beograđanka S. N. je za dolazak zbog hitnog slučaja platila 6.000 dinara, a radovi kasnije nisu ni počeli!
Beograđanka je novinarski "Blica" ispričala da su joj majstori kada ih je pozvala kazali da za hitne slučajeve naplaćuju 4.000 dinara i da dolaze odmah.
- Kad sam pitala da li može otpušavanje bez razbijanja zida, da ne bi bilo problema s majstorom na licu mesta, preko su telefona rekli kao iz topa "Da, da".
Dalje priča da je majstor došao posle 45 minuta i rekao da zid mora da se ruši i da ne može sad ništa da uradi, te da će doći sutra i da "spremi 25.000 dinara".
- Tražio je 6.000 dinara za dolazak što sam ja istina, dala dobrovoljno. Kada je otišao shvatila sam da sam nasela. Prvo su mi preko telefona rekli da sigurno otpušuju bez rušenja zida, plus da dolazak košta 4.000 dinara - priča ova Beograđanka.
Izrevoltirana Beograđanka je kazala da se nakon toga danima "natezala s njima preko telefona" da dođu i da makar otpuše, a da su je majstori "samo šetali i smejali joj se".
- Njihov "šef" mi je rekao preko telefona da se taj Aleksandar što je dolazio u stan zaljubio u mene i da zato nije bio u stanju da radi. To je trajalo tako od subote do petka, kad sam ih prijavila policiji koja ništa ne može da učini - ispričala je ona.
Svoju priču nastavlja time da je na kraju sama otpušila sudoperu tečnošću i vakuumom.
- Kakav crni zid i rušenje, to je samo navlaka da uzmu naivčinama bilo šta. Ja sam odmah posumnjala da laže, jer je zid rušen pre 2 godine. Ali eto, izradio me. Predstavljaju se kao Milan koji je šef i taj Aleksandar koji ide na teren - upozorila je ona.
Kako je kazala, našla ih je preko sajta majstori-beograd, na kojem ne piše adresa ili naziv firme, a dodala je i da joj nisu izdali račun.
Stručnjaci savetuju da pre bilo kakve intervencije dobro pogledate šta piše u predračunu pre nego što ga potpišete.
Predračun je obavezan za radove koji koštaju više od 5.000 dinara, ali vi imate pravo da ga tražite i za manje iznose.
- Dobar dan – dobar dan. Molim vas cenovnik i molim vas identifikujte se, da vidim iz koje ste radnje, gde ste, šta ste. Uopšte nemojte da vas bude sramota, ako krene da se buni, onda: gospodine, nećemo raditi s vama, predlaže Jovan Ristić iz udruženje potrošača "Efektiva".
Mirjana Damjanović iz Tržišne inspekcije savetuje građanima da vode računa šta potpisuju, da se unapred dogovore o usluzi i da pogledaju šta im trgovac daje.
I ovde važi pravilo bolje sprečiti, nego lečiti, odnosno tražiti pomoć od tržišne inspekcije. Dakle, dogovor sa majstorom mora da ima pisani trag – predračun i fiskalni račun.
Sve detaljno o tome kako da se zaštitite od toga da vas majstori prevare, pročitajte na ovom linku.
Problemi i sa vodoinstalaterima su postali učestaliji i ekstremniji, a najnoviji slučajevi u kojima su isti ljudi prevarili više Beograđana uzeli su maha kada su redakciji "Blica" počeli da se javljaju oštećeni.
Glavni razlozi zbog kojih su svi bili ubeđeni da su upravo ti majstori pravi za njih, bili su i uredna registracija u Agenciji za privredne registre (APR), gde su videli i da računi firmi nisu bili u blokadi, nuđenje ugovora, pečat firme... Dodatan faktor je bio odlično uređen internet sajt preko kojeg su pronalazili majstore, ali i njihova brzina dolaska u stan, slatkorečivost, priča kojom su porodice, kako je većina njih kazala, omađijala.
Onda se postavlja pitanje, kako i pored svih tih pravno ispoštovanih uslova, neko može da zna da se ugovoreni posao neće završiti u dogovoreno vreme? U razgovoru sa advokaticom Andrijanom Popović, koja zastupa tri osobe koje tvrde da su ih prevarili smo saznali da ipak postoji jedan, koji vas može sačuvati!
- Jedini način da se na neki način zaštite je da novac ne daju unapred. Takođe, kada neko ponudi da kupi materijal umesto vas, da kažete da ostave račun u firmi gde su planirali da ga kupe pa ćete vi doći da platite ili da sami odete i kupite šta želite - kaže Popović.
Ipak, dodaje da je i mišljenja da pravi majstori i ne traže novac unapred, ali i da ako se desi da date novac, to bude neka manja svota, "u znak dobre volje".
Ukoliko se odlučite da rešenje svog problema potražite u institucijama, Popović naglašava da uvek za savet pitate nekog pravnika ili advokata. Oni će vam, kako kaže, pomoći u pisanju krivične prijave, koju će kasnije Tužilaštvo usvojiti ili ne, na osnovu toga da li postoji prevarena namera.
Upravo zbog toga je bolje da vam u pisanju prijave pomogne stručno lice, kako se ne bi desilo da je Tužilaštvo odbije. Ne mora to da bude striktno advokat, već može biti i pravnik.
Advokatica Popović je naglasila i da mediji igraju veliku ulogu i da se pomoću njih brže i bolje sazna za slučajeve. Kako je kazala, novinski natpisi konkretno u slučajevima koje ona vodi, su verovatno pomogli nekim ljudima koji su hteli da ih angažuju - da to ne urade.
Ipak, kako kaže, mediji su pomogli i onima koji su mislili da su usamljeni u celoj priči, da znaju da nisu i da svoja potraživanja mogu da potraže u nadležnim institucijama sa ostalim oštećenima.
Neke popravke su besplatne kroz plaćanje Infostana
Plaćanje "Infostana" trebalo bi da bude dovoljno da stanari beogradskih zgrada koji su u tom sistemu budu sigurni da u slučaju hitnih intervencija, ali i drugih popravki ne mora da ih boli glava. S obzirom na to da na mesečnom računu "Infostana" stiže naplata svih usluga koje grad Beograd pruža stanarima, u velikom broju slučajeva nije potrebno plaćati majstora, ako dođe do kvarova, jer ga kroz ovu uplatnicu praktično preventivno plaćate tokom cele godine.
Kako bi usluge majstora za održavanja zajedničkih delova zgrada bile besplatne, iz JP "Gradsko stambeno", preduzeća čije su usluge jedna od stavki na računu "Infostana", za "Blic" su kazali da je potrebno da stambena zajednica sa ovim preduzećem ima potpisan ugovor o održavanju uređaja i instalacija u njima, odnosno da bude u sistemu održavanja JP "Gradsko stambeno".
Među ovim uslugama su i hitne intervencije, održavanja kojima se otklanja neposredna opasnost po život, zdravlje i sigurnost ljudi i imovine koje se izvršavaju bez odlaganja, a najkasnije u roku od 48 sati.
Kada je zgrada u sistemu održavanja, stanari svakodnevno mogu da prijave problem iz domena hitnih intervencija, a nadležna ekipa kreće na teren odmah, ili najkasnije 48 sati po prijemu poziva. I to vas ništa ne košta na licu mesta.
Blic