Инклузивно образовање у Музичкој школи „Исидор Бајић”
понела Музичка школа “Исидор Бајић” у Новом Саду. Оваква врста рада од тада у тој школи није прекидана, већ је усваршавана. Тако наставу за децу с тешкоћама у развоју започету још 2012. године, део наставника спроводи, сада као устаљену добру праксу, на задовољство и ђака, њихових родитеља и наставника.
То не значи да проблема нема, а они су на првом месту материјално -техничке природе, као што је увеличавање нотног материјала, доступност дигиталној Брајевој библиотеци, могућности коришћења скупих услуга штампача на Брајевом писму...
Школа за сад располаже с компјутерским програмом “сибелијус” који омогућава увеличавање нота и “дејзи” рекоредрима и плејерима, који ученицима омогућавају да снимају часове и себи олакшају савладавање школских музичких задатака.
Педагог Јелица Маринков је на челу Стручног тима за инклузивно образовање ове школе, у којем су психолог и шест професора. Ради се са четири ђака у основној и једним у средњој школи. Четири ђака су слабовиди или слепи, док једно дете има проблеме с моториком. Сви су ђаци Клавирског одсека. Наступали су и наступају на такмичењима и освајају награде.
- Наш тим је почео да ради 1. сепетембра 2012. године. Професор Ненад Стојачић је претходно већ имао ученика који је слабовид тако да је то био изванредан увод у наш рад. Тим, поред стручних сарадника: педагога и психолога, чине и наставници ентузијасти који су целој ствари пришли здушно. Без њихове сензибилисаности искрене жеље тих људи да се укључе у рад с овом децом, процес наставе не би могао овако добро да функционише, већ готово пет година - каже координатор тима Јелица Маринков.
Пракса показује да је, сем посебних додатних знања наставника у комуникацији са децом и методама наставе, неопходан и њихов бар двоструко већи труд да би ови ђаци напредовали. С друге стране, поред стицања музичких знања и свирачке вештине, ђаци у овој школи, такође, пролазе кроз процесе социјализације и стицања смопоуздања.
- Ради се о укључивању детета у школу, не само у наставном него и у социјалном смислу. Направили смо у разреду вршњачки тим који ће девојчици са моторичким проблемима помагати у кретању у школи. Разговарамо о емоцијама, дружењу... Бавимо се проблемима треме, страха од јавног наступа... Циљ је да се ова деца укључе у вршњачки живот и да им се омогући да немају било какве баријере. Јер, наш је успех када је у школи дете срећно и задовољно – каже школски психолог Мирјана Ђукић.
Уз велико задовољство радом тима за инклузију, директор школе Радмила Ракин Мартиновић каже да је то први пута да се у овој школи таква врста наставе спроводи институционалано и системски.
- Нама је мало лакше у односу на остале школе да реализујемо инклузивну праксу због индивидуалне настеве, али то захтева, велико, велико ангажовање наставника. Они који су у то укључени заслужују сва признања – каже Радмила Ракин Мартиновић. - Бићу веома задовољна ако рад нашег тима будемо могли да употпунимо, не само педагошким асистентима, него и са сјајним младим човеком и пијанистом Угљешом Бркљачем. Он је слепи пијаниста који је прошао кроз инклузивни образовни програм и његово искуство би школи и ђацима било од непроцењиве вредности, још само да имамо и законску могућност да га ангажујемо. А то нам је циљ у наредном периоду.
В. Црњански
Пријемни испит обавезан за све
- За похађање музичке школе је изузетно важна очувана интелектуална способност детета. Уписују се само деца ако положе пријемни испит, који је исти за све - каже психолог Мирјана Ђукић и истиче да је у целом процесу јако важна подршка родитеља који се пуно жртвују да би се дете оспособило и укључило у живот. у овом случају посредством музике.