Бициклисти опрез; возачи, пазите на бициклисте!
Ако и није најбрже, мада у гужви то често уме буде, бицикл је несумњиво најздравије и најекономичније превозно средство.
Вожња бицикла, рецимо, до посла, уместо аутомобилом смањује и гужве у саобраћају у градовима, доприноси смањењу загађености ваздуха и заиста повољно утиче на здравље. Многи то знајау, али и не хају. Ипак, глобални покрети с истрајним локалним активистима и добром видљивошћу, за шта је и код нас изванредан пример деловање Критичне масе, указују на то да за бициклистичку будућност планете и уз висок стандард, можда, има наде.
Док је у неким многољудним, а небогатим земљама бицикл не само симбол него једино доступно средство превоза за становништво, у земљама равијених економија масовна употреба бицикла показатељ је озбиљних тежњи ка јефтинијем и еколошки прихватљивијем превозу. Свест о томе најраспрострањенија је у богатим државама као што су Холандија, Данска, Немачка, Шведска и Норвешка. У овим земљама проценат укупног коришћења бицикала у односу на број становника креће од 89 у Холандији до 60 одсто у Норвешкој. Где је Србија једној таквој листи, не зна се.
Ипак, и код нас, с првим пролећним данима и вишим температурама повећава се и број бициклиста у саобраћају. На њих ће више пажње морати да обрате и пешаци и возачи моторних возила, а пре свега, сви заједно би требало да се придржавају саобраћајних прописа. Подсећамо, после пешака, бициклисти су најугроженија категорија, и, како стално пракса потврђује, у великој мери сами сносе одговорност за своју угроженост и нежељене последице. Од тога да се у великом броју поготово у насељеним местима и на локалним путевима у ноћним сатима бициклисти крећу коловозом без прописане светлосно обележавајуће сигнализације, своје двоточкаше возе под утицајем алкохола, уопште, крећу се углавном не поштујући правила понашања које прописује закон али и здрава логика.
На крају упозорење које озбиљно треба схватити, а изнео га је на свом Твитер налогу директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић. Како је навео, бициклисти када возе бицикл преко пешачког прелаза, што им иначе није забрањено, немају предност, односно, возачи моторних возила нису у обавези да их пропусте као што морају пешаке.
У градовима где постоје бициклистичке стазе безебдност свих учесника у саобраћају далеко је већа. Оно на шта треба да обраћају пажњу бициклисти у граду јесу пешаци на местима где се укрштају с пешачким стазама и око семафора, где пешаци имају предност. Такође, ваља мислити и “блиским сусретима” с возилима на пешачким прелазима и раскрсницама и о томе како се владати на бициклу ван града.
Подсећамо тако да је новим актуелним Законом о безебедности саобраћаја прописано да за вожњу бицикла, где не постоји посебна стаза, односно трака, сме да се користи коловоз у ширини од највише један метар од десне ивице коловоза, осим на делу пута испред раскрснице или другог места на коме возило скреће улево, односно када претиче или обилази. За кретање бицикла по пешачко-бициклистичкој стази примењују се одредбе овог закона о кретању по бициклистичкој стази, при чему возач бицикла не сме да се креће брзином већом од 10 километара на сат и дужан је да поступа с нарочитом опрезношћу према пешацима, тако да не омета кретање, односно не угрожава безбедност пешака.
Подсећамо, возачи аутомобила и других моторних возила, када при скретању пресецају бициклистичку стазу, односно траку, дужни су да пропусте возила која се крећу том стазом.
Бициклистичка трака је саобраћајна трака намењена искључиво за саобраћај бицикала, мопеда и лаких трицикала, док је бициклистичка стаза пут намењен искључиво за кретање бицикла. Возач бицикла не сме да се креће бициклистичком стазом брзином већом од 35 километара на час.
Упутство за родитеље, а по закону: дете млађе од 12 година не сме да управља бициклом на јавним путевима. Изузетно у пешачкој зони, зони успореног саобраћаја, “зони 30“, зони школе и некатегорисаном путу, бициклом може управљати и дете са навршених девет година. Изузетно у пешачкој зони и зони успореног саобраћаја, бициклом може да управља и дете млађе од девет година ако је под надзором лица старијег од 16 година.
Аутопутем и мотопутем забрањено је кретање бициклистима.
Важно је да се зна да је пешак дужан да преко коловоза као и бициклистичке стазе прелази пажљиво и најкраћим путем, након што се увери да то може да учини на безбедан начин.
В. Ц.