У СРБИЈИ ПОСТИГНУТ РЕКОРД ПО КУПОВИНИ НОВИХ АУТОМОБИЛА Ево колико је продато и који брендови су у питању
БЕОГРАД: Током 2024. године у Србији су продата 27.862 нова аутомобила чиме је постигнут најбољи продајни резултат у претходних пет година, рекао је данас генерални секретар Српске асоцијације увозника возила и делова Борис Ћоровић.
Он је, током конференције коју је одржала та Асоцијација, истакао да је број продатих аутомобила у 2024. надмашио број из последње године пре корона вируса.
"У процентима се види да је у односу на 2023. остварен раст од 10 одсто. Када гледамо ове податке на нивоу ЕУ, тамо је остварен раст од 0,4 одсто што показује да смо расли брже од ЕУ у том сегменту. Када број продатих нових аутомобила упоредимо са земљама региона које су чланице ЕУ видећемо да смо најсличнији са Бугарском", рекао је Ћоровић.
Он је истакао да су у Србији, када је реч о новим аутомобилима најдоминантнији бензинци са 45,9 одсто.
"Леп податак је да је продато 31,7 одсто хибрида, док су дизелаши и даље на запаженом месту са 18,9 одсто. Потпуно електрична возила су на нивоу од један одсто, односно у 2024. је продато 289 путнички аутомобила са потпуно електричним погоном. Када то упоредимо са ЕУ видећемо да је продато 13,6 одсто електричних аутомобила и 11,9 одсто дизелаша, док је продато чак 39,1 одсто хибрида", нагласио је Ћоровић.
Према његовим речима, убедљиво најпродаванији брендови путничких аутомобила на српском тржишту у претходној години су били Шкода и Тојота, док иза њих следе VW, Рено, Хјундаи, BMW, Дачија, Фијат, Киа и Ауди.
"Најпродаванијих пет модела у претходној години били су резервисани за два бренда - Шкоду и Тојоту. Убедљиво прва је Шкода Октавиа, затим Шкода Камик и Тојота Јарис Крос. На четвртом месту је Шкода Фабиа, док је на петом месту Тојота Корола", рекао је Ћоровић.
Ћоровић је рекао да је у 2024. години продато 6.168 лаких комерцијалних возила што је раст од 18 одсто у односу на претходну годину.
"Најпродаванији брендови су били Цитроен, Фиат, VW, Опел, Шкода, Рено, Форд, Тојота, Пежо и Мерцедес. Убедљиво на првом месту, када је реч о моделима је, Цитроен Ц3 Ван. Оно што је карактеристика тржишта лаких комерцијалних возила јесте висока концентрација најпродаванијег бренда и модела", рекао је генерални секретар Асоцијације.
Како је додао, током 2024. године је 135.000 половних аутомобила увезено у Србију, што је за око 3.000 више у односу на 2023. годину.
"Када упоредимо број продатих нових возила и број продатих половњака долазимо до статистике која каже да је нових возила продато 17 одсто, а половних возила 83 одсто. Анализа показује да је увезено дупло више аутомобила са еуро 3 и 4 стандардом, који су највећи загађивачи, него што је продато нових аутомобила", рекао је он.
Истакао је да је незаобилазна тема када се прича о електрификацији возног парка број јавно доступних пуњача за електрична возила у Србији.
"Оно што имамо као званичан податак из Путева Србије је да тренутно на аутопутевима има девет пуњача у функцији, 22 пуњача који су инсталирани и у фази су повезивања и да су издате дозволе за седам нових пуњача. Процена је да у Србији има нешто мање од 200 јавно доступних пуњача када се у обзир узму и хотели и ресторани који имају пуњаче", рекао је генерални секретар Асоцијације.
Када су у питању скутери и мотоцикли, раст је двоцифрен, рекла је чланица Управног одбора Асоцијације Јелена Јанићијевић.
"У 2024. години забележили смо раст од 15 одсто и то је рекордна година за двоточкаше. Код четвороцикала је забележен раст продаје од 54 одсто. Боља година је била једино 2021, а сигурни смо да ћемо у 2025. премашити ту бројку", рекла је она.
Према њеним речима, најпродаванији су традиционално најпознатији брендови као што су Хонда, Јамаха, BMW и Пијађо.
"На листи најпродаванијих брендова се од пете позиције појављују брендови који до скоро нису били толико познати. Реч је о брендовима мотоцикала који су из Азије и они су помогли да се достигне раст од 15 одсто у 2024. и њихова тенденција раста ће бити континуирана", рекла је Јанићијевић.
Како је рекла, на тржишту мотоцикала и скутера доминира продаја нових возила у односу на продају половних.
"У 2024. смо први пут регистровали близу 10.000 двоточкаша, од чега је 54 одсто нових и 46 половних возила. Чињеница је да нови мотоцикли коштају мање од аутомобила и да су приступачнији помажу овом односу, али је чињеница да свако ко вози двоточкаше се много лакше одлучује за мало већу инвестицију у циљу безбедности", објаснила је Јанићијевић.
Председница Српске асоцијације увозника возила и делова Александра Ђурђевић рекла је да ауто-индустрија у ЕУ запошљава 13,2 милиона људи и то је чини значајним стубом економије.
"Наш задатак је да упознамо младе људе и стручњаке са могућностима које нуде наше компаније. Добар пример је рад у сервису јер данас овај посао подразумева перспективну професију у савремено опремљеним окружењима, рад са иновативним технологијама, роботизованим решењима", рекла је Ђурђевић.
Говорећи о конкуренцији између САД, Кине и ЕУ, она је нагласила да тржишна конкуренција постаје царинско ривалство.
"Видели смо да је ЕУ увела царине Кини и да САД најављује увођење царина. Ми у овом тренутку можемо да пратимо шта се дешава и да брзо реагујемо. Имали смо искуства са променом царинских стопа, али ће ово сада бити интензивније. Морамо да пронађемо решење са страним партнерима да што више амортизујемо ову појаву", објаснила је Ђурђевић.
Према њеним речима, за очекивати је да дође до интеграције великих партнера, али и да дође до вертикалне интеграције у којој ће велики играчи желети да припоје мање кооперанте.
"Потребна је све већа контрола, а разлог за то је све комплекснија производња и јер су и регулације комплексније. Иновације су брзе и ти велики играчи морају брзо да реагују", нагласила је Ђурђевић.
Она је истакла да је процена да ће због великих улагања у истраживање и развој електричних аутомобила доћи до њиховог појефтињења и до поскупљења аутомобила са моторима са унутрашним сагоревањем.
Учесници су најавили и Међународни сајам аутомобила и Мотопассион манифестацију, који ће се одржати од 20. до 26. марта, а на коме ће бити представљене најнапредније технологије у ауто и мото индустрији и најновији модели различитих брендова.