U SRBIJI POSTIGNUT REKORD PO KUPOVINI NOVIH AUTOMOBILA Evo koliko je prodato i koji brendovi su u pitanju
BEOGRAD: Tokom 2024. godine u Srbiji su prodata 27.862 nova automobila čime je postignut najbolji prodajni rezultat u prethodnih pet godina, rekao je danas generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boris Ćorović.
On je, tokom konferencije koju je održala ta Asocijacija, istakao da je broj prodatih automobila u 2024. nadmašio broj iz poslednje godine pre korona virusa.
"U procentima se vidi da je u odnosu na 2023. ostvaren rast od 10 odsto. Kada gledamo ove podatke na nivou EU, tamo je ostvaren rast od 0,4 odsto što pokazuje da smo rasli brže od EU u tom segmentu. Kada broj prodatih novih automobila uporedimo sa zemljama regiona koje su članice EU videćemo da smo najsličniji sa Bugarskom", rekao je Ćorović.
On je istakao da su u Srbiji, kada je reč o novim automobilima najdominantniji benzinci sa 45,9 odsto.
"Lep podatak je da je prodato 31,7 odsto hibrida, dok su dizelaši i dalje na zapaženom mestu sa 18,9 odsto. Potpuno električna vozila su na nivou od jedan odsto, odnosno u 2024. je prodato 289 putnički automobila sa potpuno električnim pogonom. Kada to uporedimo sa EU videćemo da je prodato 13,6 odsto električnih automobila i 11,9 odsto dizelaša, dok je prodato čak 39,1 odsto hibrida", naglasio je Ćorović.
Prema njegovim rečima, ubedljivo najprodavaniji brendovi putničkih automobila na srpskom tržištu u prethodnoj godini su bili Škoda i Tojota, dok iza njih slede VW, Reno, Hjundai, BMW, Dačija, Fijat, Kia i Audi.
"Najprodavanijih pet modela u prethodnoj godini bili su rezervisani za dva brenda - Škodu i Tojotu. Ubedljivo prva je Škoda Oktavia, zatim Škoda Kamik i Tojota Jaris Kros. Na četvrtom mestu je Škoda Fabia, dok je na petom mestu Tojota Korola", rekao je Ćorović.
Ćorović je rekao da je u 2024. godini prodato 6.168 lakih komercijalnih vozila što je rast od 18 odsto u odnosu na prethodnu godinu.
"Najprodavaniji brendovi su bili Citroen, Fiat, VW, Opel, Škoda, Reno, Ford, Tojota, Pežo i Mercedes. Ubedljivo na prvom mestu, kada je reč o modelima je, Citroen C3 Van. Ono što je karakteristika tržišta lakih komercijalnih vozila jeste visoka koncentracija najprodavanijeg brenda i modela", rekao je generalni sekretar Asocijacije.
Kako je dodao, tokom 2024. godine je 135.000 polovnih automobila uvezeno u Srbiju, što je za oko 3.000 više u odnosu na 2023. godinu.
"Kada uporedimo broj prodatih novih vozila i broj prodatih polovnjaka dolazimo do statistike koja kaže da je novih vozila prodato 17 odsto, a polovnih vozila 83 odsto. Analiza pokazuje da je uvezeno duplo više automobila sa euro 3 i 4 standardom, koji su najveći zagađivači, nego što je prodato novih automobila", rekao je on.
Istakao je da je nezaobilazna tema kada se priča o elektrifikaciji voznog parka broj javno dostupnih punjača za električna vozila u Srbiji.
"Ono što imamo kao zvaničan podatak iz Puteva Srbije je da trenutno na autoputevima ima devet punjača u funkciji, 22 punjača koji su instalirani i u fazi su povezivanja i da su izdate dozvole za sedam novih punjača. Procena je da u Srbiji ima nešto manje od 200 javno dostupnih punjača kada se u obzir uzmu i hoteli i restorani koji imaju punjače", rekao je generalni sekretar Asocijacije.
Kada su u pitanju skuteri i motocikli, rast je dvocifren, rekla je članica Upravnog odbora Asocijacije Jelena Janićijević.
"U 2024. godini zabeležili smo rast od 15 odsto i to je rekordna godina za dvotočkaše. Kod četvorocikala je zabeležen rast prodaje od 54 odsto. Bolja godina je bila jedino 2021, a sigurni smo da ćemo u 2025. premašiti tu brojku", rekla je ona.
Prema njenim rečima, najprodavaniji su tradicionalno najpoznatiji brendovi kao što su Honda, Jamaha, BMW i Pijađo.
"Na listi najprodavanijih brendova se od pete pozicije pojavljuju brendovi koji do skoro nisu bili toliko poznati. Reč je o brendovima motocikala koji su iz Azije i oni su pomogli da se dostigne rast od 15 odsto u 2024. i njihova tendencija rasta će biti kontinuirana", rekla je Janićijević.
Kako je rekla, na tržištu motocikala i skutera dominira prodaja novih vozila u odnosu na prodaju polovnih.
"U 2024. smo prvi put registrovali blizu 10.000 dvotočkaša, od čega je 54 odsto novih i 46 polovnih vozila. Činjenica je da novi motocikli koštaju manje od automobila i da su pristupačniji pomažu ovom odnosu, ali je činjenica da svako ko vozi dvotočkaše se mnogo lakše odlučuje za malo veću investiciju u cilju bezbednosti", objasnila je Janićijević.
Predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Đurđević rekla je da auto-industrija u EU zapošljava 13,2 miliona ljudi i to je čini značajnim stubom ekonomije.
"Naš zadatak je da upoznamo mlade ljude i stručnjake sa mogućnostima koje nude naše kompanije. Dobar primer je rad u servisu jer danas ovaj posao podrazumeva perspektivnu profesiju u savremeno opremljenim okruženjima, rad sa inovativnim tehnologijama, robotizovanim rešenjima", rekla je Đurđević.
Govoreći o konkurenciji između SAD, Kine i EU, ona je naglasila da tržišna konkurencija postaje carinsko rivalstvo.
"Videli smo da je EU uvela carine Kini i da SAD najavljuje uvođenje carina. Mi u ovom trenutku možemo da pratimo šta se dešava i da brzo reagujemo. Imali smo iskustva sa promenom carinskih stopa, ali će ovo sada biti intenzivnije. Moramo da pronađemo rešenje sa stranim partnerima da što više amortizujemo ovu pojavu", objasnila je Đurđević.
Prema njenim rečima, za očekivati je da dođe do integracije velikih partnera, ali i da dođe do vertikalne integracije u kojoj će veliki igrači želeti da pripoje manje kooperante.
"Potrebna je sve veća kontrola, a razlog za to je sve kompleksnija proizvodnja i jer su i regulacije kompleksnije. Inovacije su brze i ti veliki igrači moraju brzo da reaguju", naglasila je Đurđević.
Ona je istakla da je procena da će zbog velikih ulaganja u istraživanje i razvoj električnih automobila doći do njihovog pojeftinjenja i do poskupljenja automobila sa motorima sa unutrašnim sagorevanjem.
Učesnici su najavili i Međunarodni sajam automobila i Motopassion manifestaciju, koji će se održati od 20. do 26. marta, a na kome će biti predstavljene najnaprednije tehnologije u auto i moto industriji i najnoviji modeli različitih brendova.