scattered clouds
14°C
31.01.2025.
Нови Сад
eur
117.1557
usd
112.4119
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

КОЛАЧИЋИ НИСУ СПРЕМНИ ЗА РЕРНУ, ВЕЋ ЗА МАРКЕТИНГ Да ли нас шпијунирају шпорет, телевизор, фритеза, звучници

31.01.2025. 10:50 11:12
Извор:
Дневник
ит
Фото: Pixabay.com

Британски портал Which?, посвећен заштити потрошача, истражио је колико смо изложени прикупљању података када је реч о паметним кућним уређајима и том приликом прикупио бројне доказе о томе.

У свом недавном истраживању, британска организација за заштиту потрошача Which? прикупила је доказе да паметни кућни уређаји, који су данас све присутнији у модерним кухињама, прекомерно прикупљају податке о корисницима и шаљу их на удаљене сервере. Истраживачи су доказали да такво прикупљање података премашује потребе које ти уређаји имају током рада и да то није неопходно за њихово функционисање. 

То имплицира да се ти подаци – колачићи - након прикупљања можда продају трећим странама у маркетиншке сврхе.

Which? је анализирао једну од најпопуларнијих категорија кућних уређаја у последње време – фритезе на врућ ваздух, за које је утврђено да прикупљају податке о локацији и траже дозволе за снимање звука на повезаним мобилним телефонима, без навођења разлога за такве захтеве. У истраживању су биле обухваћене три „паметне” фритезе произвођача Xiaomi и Aigostar.

Прекомерно прикупљање података

Показало се да је Xiaomi-jeва апликација за управљање тим уређајима повезана са 

оглашивачким мрежама Фејсбука и Тиктока, што омогућава слање локације и детаља о корисницима ради прецизнијег оглашавања. Апликација произвођача Aigostar прикупљала је податке о полу и старости корисника, поново без јасног разлога, али унос тих података није био обавезан.

Шта је потребно регулисати

Да би грађани били сигурни да их нико не контролише без њиховог знања и одобрења, потребно је прописима регулисати и прописати контролу података који се шаљу ван Србије (нпр. на сервере у иностранству). 

Нужна су прецизна правила о томе које врсте података паметни уређаји смеју да прикупљају, а мора бити и  обавезна транспарентност у политици приватности произвођача.

Сва три анализирана производа су, преко својих апликација, слала прикупљене податке на сервере у Кини, што је било наведено у њиховој политици приватности. Which? се није детаљније бавио анализом онога што се са тим подацима касније дешава. Ипак, познато је да се колачићи трећих лица још увек могу користити неограничено у маркетиншке сврхе.

it
Фото: Ilustracija/ AI

Поред фритеза, анализирани су и паметни телевизори, сатови и звучници, за које се и очекивало да ће прикупљати податке. Истраживање је показало да многи од ових уређаја користе тракере повезане с оглашивачким мрежама и да готово сви прате тачну локацију на којој се користе.

„Наше истраживање показује како произвођачи паметних технологија и компаније са којима сарађују тренутно могу прикупљати податке од потрошача, наизглед безобзирно, а то се често ради са мало или нимало транспарентности”, поручују из ове организације.

Заштита података о личности

Многе компаније које послују у Србији користе исте глобалне апликације као и у другим земљама, што значи да могу прикупљати и слати податке у иностранство. Корисници често нису свесни обима података који се прикупљају.

Србија има Закон о заштити података о личности, који је у великој мери усклађен са ГДПР-ом. Овај закон регулише обраду личних података, права корисника и обавезе компанија које прикупљају податке. Проблем је, међутим, у томе што у пракси често недостаје спровођење закона и ефикасна контрола.

Зато сви очекују доношење Закона о дигиталној безбедности, који је предвиђен за мај, али је сада потпуно неизвесно да ли ће и када бити донет.

Овај закон би могао допунити постојећи оквир и пружити конкретнија правила за заштиту корисника од ризика повезаних са паметним уређајима. Фокус би био на дигиталној сигурности, заштити од сајбер-претњи и јачању одговорности компанија.

И. Радоичић

Извор:
Дневник
Пошаљите коментар