Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

KOLAČIĆI NISU SPREMNI ZA RERNU, VEĆ ZA MARKETING Da li nas špijuniraju šporet, televizor, friteza, zvučnici

31.01.2025. 10:50 11:12
Izvor:
Dnevnik
ит
Foto: Pixabay.com

Britanski portal Which?, posvećen zaštiti potrošača, istražio je koliko smo izloženi prikupljanju podataka kada je reč o pametnim kućnim uređajima i tom prilikom prikupio brojne dokaze o tome.

U svom nedavnom istraživanju, britanska organizacija za zaštitu potrošača Which? prikupila je dokaze da pametni kućni uređaji, koji su danas sve prisutniji u modernim kuhinjama, prekomerno prikupljaju podatke o korisnicima i šalju ih na udaljene servere. Istraživači su dokazali da takvo prikupljanje podataka premašuje potrebe koje ti uređaji imaju tokom rada i da to nije neophodno za njihovo funkcionisanje. 

To implicira da se ti podaci – kolačići - nakon prikupljanja možda prodaju trećim stranama u marketinške svrhe.

Which? je analizirao jednu od najpopularnijih kategorija kućnih uređaja u poslednje vreme – friteze na vruć vazduh, za koje je utvrđeno da prikupljaju podatke o lokaciji i traže dozvole za snimanje zvuka na povezanim mobilnim telefonima, bez navođenja razloga za takve zahteve. U istraživanju su bile obuhvaćene tri „pametne” friteze proizvođača Xiaomi i Aigostar.

Prekomerno prikupljanje podataka

Pokazalo se da je Xiaomi-jeva aplikacija za upravljanje tim uređajima povezana sa 

oglašivačkim mrežama Fejsbuka i Tiktoka, što omogućava slanje lokacije i detalja o korisnicima radi preciznijeg oglašavanja. Aplikacija proizvođača Aigostar prikupljala je podatke o polu i starosti korisnika, ponovo bez jasnog razloga, ali unos tih podataka nije bio obavezan.

Šta je potrebno regulisati

Da bi građani bili sigurni da ih niko ne kontroliše bez njihovog znanja i odobrenja, potrebno je propisima regulisati i propisati kontrolu podataka koji se šalju van Srbije (npr. na servere u inostranstvu). 

Nužna su precizna pravila o tome koje vrste podataka pametni uređaji smeju da prikupljaju, a mora biti i  obavezna transparentnost u politici privatnosti proizvođača.

Sva tri analizirana proizvoda su, preko svojih aplikacija, slala prikupljene podatke na servere u Kini, što je bilo navedeno u njihovoj politici privatnosti. Which? se nije detaljnije bavio analizom onoga što se sa tim podacima kasnije dešava. Ipak, poznato je da se kolačići trećih lica još uvek mogu koristiti neograničeno u marketinške svrhe.

it
Foto: Ilustracija/ AI

Pored friteza, analizirani su i pametni televizori, satovi i zvučnici, za koje se i očekivalo da će prikupljati podatke. Istraživanje je pokazalo da mnogi od ovih uređaja koriste trakere povezane s oglašivačkim mrežama i da gotovo svi prate tačnu lokaciju na kojoj se koriste.

„Naše istraživanje pokazuje kako proizvođači pametnih tehnologija i kompanije sa kojima sarađuju trenutno mogu prikupljati podatke od potrošača, naizgled bezobzirno, a to se često radi sa malo ili nimalo transparentnosti”, poručuju iz ove organizacije.

Zaštita podataka o ličnosti

Mnoge kompanije koje posluju u Srbiji koriste iste globalne aplikacije kao i u drugim zemljama, što znači da mogu prikupljati i slati podatke u inostranstvo. Korisnici često nisu svesni obima podataka koji se prikupljaju.

Srbija ima Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, koji je u velikoj meri usklađen sa GDPR-om. Ovaj zakon reguliše obradu ličnih podataka, prava korisnika i obaveze kompanija koje prikupljaju podatke. Problem je, međutim, u tome što u praksi često nedostaje sprovođenje zakona i efikasna kontrola.

Zato svi očekuju donošenje Zakona o digitalnoj bezbednosti, koji je predviđen za maj, ali je sada potpuno neizvesno da li će i kada biti donet.

Ovaj zakon bi mogao dopuniti postojeći okvir i pružiti konkretnija pravila za zaštitu korisnika od rizika povezanih sa pametnim uređajima. Fokus bi bio na digitalnoj sigurnosti, zaštiti od sajber-pretnji i jačanju odgovornosti kompanija.

I. Radoičić

Izvor:
Dnevnik
Pošaljite komentar