ВЕЛИКА ИНВЕСТИЦИЈА НА ДУНАВУ: Баноштор постаје међународна станица за крузере, ЗАПОЧЕТ ПРОЈЕКАТ ВРЕДАН 557 МИЛИОНА ДИНАРА
Пристаниште за прихват путничких пловила из међународног и унутрашњег саобраћаја, као и за друге облике наутичког туризма, планирано је на десној обали Дунава, у насељу Баноштор.
Након што су почетком фебруара представници Министарства туризма и омладине, Општине Беочин, Агенције за управљање лукама и Дирекције за водне путеве потписали уговор о изградњи међународног пристаништа у Баноштору, окончан је поступак јавне набавке, те с извођачима закључен уговор вредан 557.135.496 динара, с ПДВ-ом.
Инвестиција ће бити реализована по систему „кључ у руке”, односно пројектуј и изведи, а тај посао је Министарство туризма и омладине поверило фирмама „МИП градинг” из Обреновца, „Ехтинг” и „Бродопројект” из Београда и „Гео-пројект СМ” из Сремске Митровице, с којима је закључен споразум на период од три године, тачније 36 месеци, па се може сматрати да је то уједно и рок за завршетак пројектно-техничке документације и свих предвиђених радова.
Покрајински секретаријат за енергетику, грађевинарство и саобраћај локацијске услове издао је крајем prеthodnе године, а реализација тог значајног инфраструктурног пројекта допринеће да Беочин прерасте у озбиљан туристички центар, између осталог, имајући у виду винарску традицију те општине.
„У циљу развоја туризма у општини Беочин предвиђа се изградња путничког пристаништа отвореног за међународни саобраћај у насељу Баноштор, које се налази на десној обали реке Дунав и има дугу винарску традицију и поседује очуване прерађивачке и складишне карактеристике за производњу и чување вина што чини интересантну туристичку понуду“, наведено је у пројектном задатку објављеном на Порталу јавних набавки.
У нашој земљи има десет међународних пристана од чега је седам на Дунаву и три на Сави, на којој су прошле године отворена пристаништа у Сремској Митровици и Шапцу, а ускоро ће бити и у Великом Градишту код тврђаве Рам, потом у Сремским Карловцима, Апатину и Баноштору. Очекује се да ће у овим местима тиме додатно заживети све локалне туристичке знаменитости, као и значајно повећање угоститељских и трговачких објеката...
У оквиру пристаништа је планирана градња обалоутврде, прикључка на јавну саобраћајницу, пристанишне зграде са управом пристаништа, службама царине и полиције и комерцијалним садржајима (информативни пулт туристичке организације, продаја сувенира,...). План детаљне регулације предвиђа приземну зграду (П+Пк), док би акваторија требало да се налази паралелно са фронталним делом територије пристаништа.
Ради прихвата планираног броја бродова у туристичкој сезони неопходно је изградити плутајући објекат за укрцавање и искрцавање путника - понтон.
„Потребно је одредити локацију постављања плутајућег објекта на основу ажурираног геодетског снимања дна корита реке у зони путничког пристаништа, које обухвата и неопходни прилазни пловни пут и акваторијум маневра путничких бродова у складу са прописима и одређеним захтевом за минимални газ. Предвидети да челични плутајући објекат, као и приступни мост, могу несметано и безбедно пратити промене водостаја Дунава, да су стабилни за укрцавање, кретање и искрцавање путника. Омогућити извезивање, по потреби, плутајућег објекта и одвожење у зимовник или евентуални ремонт“, објашњено је у пројекетном задатку.
Палуба плутајућег објекта мора бити равна, без препрека, проходна, са назначеним путевима кретања, осветљена и премазана заштитним премазом који онемогућава клизање при лошим временским условима, те изграђена од бродограђевинског челика са водонепропусним коморама и једноструком оплатом. Понтон ће с обалом ће бити повезан приступним мостом, који ће омогућити безбедан прелазак путника, посаде и запослених, при свим временским условима и водостајима Дунава.
Све више туриста Србију посећује крузерима, те их је примера ради прошле године било 183.043, што је за 35 одсто више него 2022. Говорећи о развоју туризма у Војводини директор Агенције за управљање лукама Вук Перовић је рекао да се у овој години очекује повећање броја туриста који ће у нашу земљу доћи крузерима за десет посто, односно око 200.000 гостију. То ће Србију сврстати на треће место у Дунавском региону по броју туриста који путују крузерима.
У оквиру конструкције моста биће спроведени електрокаблови и водоводне инсталације, којима се обезбеђује повезивање плутајућих објеката на водоводну и електро мрежу. Рок за израду пројектно-техничке документације и прве фазе радова је 15 месеци од дана потписивања уговора и увођења у посао, док је за извођење друге фазе радова шест месеци, с тим да се не рачуна време неопходно за исходовање услова, сагласности и дозвола, као ни време потребно за рад надлежних институција. Техничка документација иначе подразумева израду студије оправданости са идејним пројектом, пројекта за грађевинску дозволу и извођачког пројека, као и студије о процени утицаја на животну средину, да би се обезбедили законом прописани услови за извођење радова на изградњи пристаништа.
Ј. Вукашиновић