overcast clouds
16°C
25.03.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Би­ци­клом кроз Вој­во­ди­ну: Сте­ја­нов­ци

28.05.2023. 15:51 15:57
Пише:
Фото: Revolucija i religija: Spomenik NOB-u i crkva u Stejanovcima

СТЕЈАНОВЦИ: На­ста­вљам рав­ним Сре­мом од Па­вло­ва­ца ка Сте­ја­нов­ци­ма и пре ула­за у се­ло на­и­ла­зим на спо­мен-обе­леж­је „Мост раз­ме­не”.

По­диг­ну­то је као знак се­ћа­ња на раз­ме­ну за­ро­бље­них Не­ма­ца за пар­ти­за­не и по­ли­тич­ке рад­ни­ке 2. сеп­тем­бра 1943. Та­да је Ву­ка­шин Би­во­ла­ре­вић Волф раз­ме­нио 28 не­мач­ких вој­ни­ка, за 64 пар­ти­за­на. Раз­ме­на се од­и­гра­ла на ме­сту зва­ном Кур­дин, на око три­де­сет ме­та­ра од мо­ста. Овим до­га­ђа­јем ка­да је по пр­ви пут до та­да из­вр­ше­на раз­ме­на у на­род­но­о­сло­бо­ди­лач­ком ра­ту, не­мач­ке оку­па­ци­о­не сна­ге су и зва­нич­но при­зна­ле пар­ти­зан­ски по­крет као рав­но­прав­ног уче­сни­ка у су­ко­бу. Спо­мен обе­леж­је је уред­но одр­жа­ва­но и ис­пред ње­га сто­ји ско­ро по­ста­вљен ве­нац.

Ако би­ци­клом ула­зи­те у Сте­ја­нов­це на­па­шће вас три при­лич­но упор­на и агре­снив­на пса. Ме­не су и до­че­ка­ли и ис­пра­ти­ли, је­два сам их се ре­шио. У се­лу се, из­гле­да не­ка­да ја­ко во­ди­ло ра­чу­на о тач­ном вре­ме­ну па на јед­ној ку­ћи по­ред ула­зне ка­пи­је још увек сто­ји сат ко­ји је пре­стао да ра­ди јед­ног дав­ног да­на у по­ла два­на­ест, а и са­ма ку­ћа се чи­ни на­пу­ште­ном. Исти је слу­чај са згра­дом До­ма кул­ту­ре на ко­јој се та­ко­ђе на­ла­зи сат ко­ји исто не ра­ди. На фа­са­ди До­ма кул­ту­ре је и та­бла са име­ни­ма 187 ме­шта­на по­ги­ну­лих у Дру­гом свет­ском ра­ту. Ве­ли­ка број­ка за ова­ко ма­ло се­ло, ко­је се слич­но Па­влов­ци­ма, очи­глед­но ни­ка­да ни­је пот­пу­но опо­ра­ви­ло од тог вре­ме­на.

У Сте­ја­нов­ци­ма жи­ви и Ста­ни­слав Рат­ко­вић На­не, ши­ром Сре­ма а и из­ван ње­га чу­ве­ни го­лу­бар. Са сво­јим по­ме­ран­ским гу­ша­ни­ма сва­ке го­ди­не иде на бар де­се­так так­ми­че­ња, са ко­јих се без пе­ха­ра, или бар ди­пло­ме, не вра­ћа­ју. Њи­хов ари­сто­крат­ски из­глед тра­жи мно­го ула­га­ња а њи­хо­ва се ја­ја, по­пут ку­ка­вич­јих, под­ме­ћу у гне­зда обич­них го­лу­бо­ва ко­ји су мно­го бри­жни­ји ро­ди­те­љи. У Сте­ја­нов­ци­ма сам ви­део и дво­ји­цу мо­ма­ка ка­ко те­ра­ју коњ­ску за­пре­гу, сце­на до­ста рет­ка у да­на­шње вре­ме.

Ма­на­стир Сте­ја­нов­ци по­сто­јао је не­ка­да на Фру­шкој го­ри, на­зван по овом се­лу, по­ред ко­јег се нај­ве­ро­ват­ни­је на­ла­зио. За­бе­ле­жен је у тур­ском деф­те­ру из 1546. где се ка­же да је пла­ћао на име по­ре­за 100 ак­чи, што ка­зу­је да је реч о сред­ње раз­ви­је­ном ма­на­сти­ру, да би у на­ред­ном тур­ском по­пи­су пла­ћао је 300 ак­чи фе­у­дал­них да­жби­на. У исто­риј­ском пе­ри­о­ду од 1566. до 1567. го­ди­не спо­ми­ње се и под име­ном Ма­на­стир Св. Ђор­ђа.

Ме­шта­ни се углав­ном ба­ве по­љо­при­вре­дом али ка­ко је у по­след­ње вре­ме отво­ре­но до­ста фа­бри­ка у Ру­ми око 40 од­сто ста­нов­ни­штва ра­ди у тим ком­па­ни­ја­ма. Сте­ја­нов­ци су јед­но од оних се­ла "кро­зе ко­је се не про­ла­зи" што је хен­ди­кеп али и пред­ност. Обли­жњи Ве­ли­ки Ра­дин­ци ни­су мно­го ве­ћи, али им та про­ла­зност да­је ви­ше мо­гућ­но­сти за при­вре­ду и тр­го­ви­ну.

Се­ло има три про­дав­ни­це, ам­бу­лан­ту ко­ја ра­ди утор­ком и че­твр­ком, вр­тић и основ­ну шко­лу до че­твр­тог раз­ре­да. У пла­ну је и отва­ра­ње апо­те­ке.

У са­мом цен­тру се­ла по­сто­ји јед­на ве­ли­ка ли­па ко­ја сва­ког ју­на ме­шта­не да­ру­је сво­јим ми­ри­сним цве­том.

Срп­ска пра­во­слав­на Цр­ква Пре­но­са мо­шти­ју Све­тог Ни­ко­ле у Сте­ја­нов­ци­ма по­диг­ну­та је 1774. Ре­зба­ре­ни ви­ше­спрат­ни ико­но­стас по­ти­че из 1801. и де­ло је кар­ло­вач­ког др­во­ре­зба­ра Мар­ка Ву­ја­то­ви­ћа. На ико­но­ста­су пре­о­вла­ђу­ју биљ­ни мо­ти­ви ви­но­ве ло­зе са гро­жђем, кла­сје, хра­сто­во ли­шће са жи­ром и ру­же. Ико­не су пр­во­бит­но би­ле на­ру­че­не од Ја­ко­ва Ор­фе­ли­на 1803. Он је, ме­ђу­тим, умро ве­о­ма бр­зо по за­кљу­че­њу уго­во­ра са Цр­кве­ном оп­шти­ном, па се – су­де­ћи пре­ма ли­ков­ном ру­ко­пи­су – ико­не при­пи­су­ју Ар­си Те­о­до­ро­ви­ћу. Пе­тар Чор­та­но­вић је 1846. об­но­вио ико­но­стас и жи­во­пи­сао уну­тра­шњост цр­кве. Ка­да сам ја био у не­де­љу пред­ве­че, пор­та цр­кве је би­ла за­кљу­ча­на као и ка­пи­ја Па­ро­хиј­ског до­ма.


"Пр­ви глас Сре­ма" и "Ђе­рам" - чу­ва­ри тра­ди­ци­је!

Ов­да­шњи Дом кул­ту­ре не­ка­да је био епи­цен­тар се­о­ског жи­во­та. Ту су се де­ша­ва­ли кон­цер­ти, игран­ке, при­ред­бе… На њих још увек под­се­ћа­ју две ма­ни­фе­ста­ци­је ко­је су пре­жи­ве­ле до да­нас. „Пр­ви глас Сре­ма“ је тра­ди­ци­о­нал­но так­ми­че­ње пе­ва­ча ама­те­ра. Би­ло је ту све­га: од оних ко­ји би гла­сом оду­ва­ли То­му Здрав­ко­ви­ћа, Цу­не­та и То­зов­ца па до оних за ко­ји­ма би пла­ка­ли да­на­шњи те­ле­ви­зиј­ски ри­ја­ли­ти про­гра­ми. А уз све то иду – из­бор за нај­шар­мант­ни­ју Сре­ми­цу и ку­ва­ње па­при­ка­ша у ко­тли­ћу! Дру­га чу­ве­на се­о­ска ма­ни­фе­ста­ци­ја је “Де­ца чу­ва­ри тра­ди­ци­је – Ђе­рам” у ор­га­ни­за­ци­ји КУД-а „Сте­ван Пе­тро­вић Бри­ле”. Ово дру­штво је да­нас не­што као „чу­вар ва­тре“ оног "ста­рог се­о­ског жи­во­та". Во­де га Ми­ле Бе­ро­ња и Са­ња Ми­ја­то­вић. Фор­мал­но су пред­сед­ник и за­ме­ник пред­сед­ни­ка КУД-а, а за­пра­во су и ко­ре­о­граф, од­но­сно игра­чи­ца у фол­клор­ном ан­сам­блу. „Бри­ле“ оку­пља њих ше­зде­се­так и не­ве­ро­ват­но су ак­тив­ни за ова­ко ма­ло се­ло. Не­дав­но су би­ли де­вет да­на у Не­мач­кој по­том су има­ли и на­сту­пе у Хр­ват­ској. По­се­ду­ју и соп­стве­не но­шње, ре­дов­но се са­ста­ју. По пра­ви­лу, кул­тур­но-умет­нич­ка дру­штва из гра­да пра­ве сек­ци­је на се­лу – ов­де је обр­ну­то. „Бри­ле“ има сво­ју сек­ци­ју у Ру­ми ко­ја је оп­штин­ско сре­ди­ште ко­јем при­па­да­ју Сте­ја­нов­ци.


У глав­ној ули­ци ко­ја во­ди из јед­ног од два ула­за у се­ло пре­ма цр­кви на­и­ла­зим на при­зор ко­ји се рет­ко сре­ће. Сва­шта сам ви­део оби­ла­зе­ћи Вој­во­ди­ну на би­ци­клу али ку­ћа Ду­ша­на Ала­но­ви­ћа је не­што што не­ће­те ви­де­ти у дру­гим ме­сти­ма. До­ма­ћин је на­и­ме у це­лом дво­ри­шту по­ста­вио ви­ше де­се­ти­на огром­них па­ноа са сво­јим и фо­то­гра­фи­ја­ма сво­је по­кој­не су­пру­ге.

Ис­пред те ку­ће сре­ћем ста­ри­ну Сте­ва­на Мир­ко­ви­ћа, "Исто као онај ге­не­рал", ша­ли се. Ро­ђен је 1943. Отац му је био у ло­го­ру у Аустри­ји ка­да се он ро­дио. Ка­же да је про­вео до­бар део жи­во­та у си­ро­ма­штву, во­зио трак­тор без ка­би­не по ве­тру, ки­ши и сун­цу од сво­је 15 го­ди­не... Да ни­је из­бе­гли­ца се­ло би се уга­си­ло, ка­же, оне су ма­ло по­пра­ви­ле про­сек ста­рач­ким до­ма­ћин­стви­ма али и њи­хо­ва де­ца ка­да по­ра­сту од­ла­зе и не вра­ћа­ју се.

На из­ла­ску из Сте­ја­но­ва­ца ка Бе­ше­но­ву пут ми је пре­се­кло ста­до ова­ца ко­је је пред­во­ђе­но па­сти­ром и те­ра­но пу­ли­ном очи­глед­но ухо­да­но пре­шло це­сту и из­гу­би­ло се ис­под бре­жуљ­ка.

Текст и фото: Ро­берт Чо­бан

Пише:
Пошаљите коментар
Би­ци­клом кроз Вој­во­ди­ну: Пе­ћин­ци и Су­бо­ти­ште

Би­ци­клом кроз Вој­во­ди­ну: Пе­ћин­ци и Су­бо­ти­ште

17.07.2022. 14:48 15:00