ПОЛУОБЕЗБЕЂЕНИ ПРУЖНИ ПРЕЛАЗИ НА ГАКОВАЧКОМ И СУБОТИЧКОМ ПУТУ Угрожена безбедност возача и пешака
СОМБОР: Ни шест месеци након опсежне реконструкције пружних прелаза на путу ка Гакову и Суботици, возачи и пешаци не могу да рачунају на потпуну сигурност приликом преласка преко њих.
Наиме, док је прелаз на путу ка Гакову ових дана добио полубранике, односно рампу којом се пречи пут на једној коловозној траци, на прелазу на Суботичком путу саобраћај још увек мануелно регулишу запослени железничари, односно скретничари.
Ова два железничка прелаза су реконструисана у јуну (на Суботичком путу) односно јулу и августу (на путу за Гаково) прошле године, да би неколико месеци касније били започети и радови на постављању аутоматског система контроле саобраћаја. Мада је очигледно да су постављени носачи самих (полу)браника, односно рампи, оне нису тада и монтиране на њих, па се мануелна регулација саобраћаја наставила и током зиме тако што су по два железничара, са црвеним заставицама у рукама, излазили на прелаз и заустављали колски саобраћај док воз не прође или не изманеврише у зони оближње железничке станице и такозване ложионе.
Деценијама уназад запуштени пружни правци у и из Сомбора добили су изненада на важности од почетка изградње брзе пруге Нови Сад – Суботица, када је сав теретни железнички саобраћај „пребачен“ на трасу Суботица – Сомбор – Богојево – Нови Сад. Оволико повећање железничког саобраћаја је неминовно оптеретило дуго времена занемаривану инфраструктуру, па је у септембру 2022. године, на срећу без тежих последица, чак дошло до искакања из шина композиције са цистернама течног природног гаса и то управо у зони железничке станице која се налази у густо насељеном делу града.
Како је железнички саобраћај живнуо у Сомбору као некадашњем значајном чворишту које је изгубило значај распадом некадашње Југославије и њеног јединственог железничког система, врло брзо је уследила и иницијатива овдашњих локалних самоуправа да се реконструише пружни правац који повезује Сомбор и Врбас, како би запад Бачке добио конекцију брзој прузи Београд – Нови Сад – Будимпешта. Посао израде Идејног пројекта са Студијом оправданости и Студијом о процени утицаја на животну средину реконструкције и модернизације железничке пруге Врбас – Сомбор закључен је 27. јуна прошле године са Саобраћајним институтом ЦИП из Београда. Вредност овог уговора је закључена на 299.977.000 динара без ПДВ-а, а тада одређени рок за израду пројектне документације од 12 месеци у јулу ове године је продужен за још шест месеци.
Текст и фото: М. Миљеновић