POLUOBEZBEĐENI PRUŽNI PRELAZI NA GAKOVAČKOM I SUBOTIČKOM PUTU Ugrožena bezbednost vozača i pešaka
SOMBOR: Ni šest meseci nakon opsežne rekonstrukcije pružnih prelaza na putu ka Gakovu i Subotici, vozači i pešaci ne mogu da računaju na potpunu sigurnost prilikom prelaska preko njih.
Naime, dok je prelaz na putu ka Gakovu ovih dana dobio polubranike, odnosno rampu kojom se preči put na jednoj kolovoznoj traci, na prelazu na Subotičkom putu saobraćaj još uvek manuelno regulišu zaposleni železničari, odnosno skretničari.
Ova dva železnička prelaza su rekonstruisana u junu (na Subotičkom putu) odnosno julu i avgustu (na putu za Gakovo) prošle godine, da bi nekoliko meseci kasnije bili započeti i radovi na postavljanju automatskog sistema kontrole saobraćaja. Mada je očigledno da su postavljeni nosači samih (polu)branika, odnosno rampi, one nisu tada i montirane na njih, pa se manuelna regulacija saobraćaja nastavila i tokom zime tako što su po dva železničara, sa crvenim zastavicama u rukama, izlazili na prelaz i zaustavljali kolski saobraćaj dok voz ne prođe ili ne izmanevriše u zoni obližnje železničke stanice i takozvane ložione.
Decenijama unazad zapušteni pružni pravci u i iz Sombora dobili su iznenada na važnosti od početka izgradnje brze pruge Novi Sad – Subotica, kada je sav teretni železnički saobraćaj „prebačen“ na trasu Subotica – Sombor – Bogojevo – Novi Sad. Ovoliko povećanje železničkog saobraćaja je neminovno opteretilo dugo vremena zanemarivanu infrastrukturu, pa je u septembru 2022. godine, na sreću bez težih posledica, čak došlo do iskakanja iz šina kompozicije sa cisternama tečnog prirodnog gasa i to upravo u zoni železničke stanice koja se nalazi u gusto naseljenom delu grada.
Kako je železnički saobraćaj živnuo u Somboru kao nekadašnjem značajnom čvorištu koje je izgubilo značaj raspadom nekadašnje Jugoslavije i njenog jedinstvenog železničkog sistema, vrlo brzo je usledila i inicijativa ovdašnjih lokalnih samouprava da se rekonstruiše pružni pravac koji povezuje Sombor i Vrbas, kako bi zapad Bačke dobio konekciju brzoj pruzi Beograd – Novi Sad – Budimpešta. Posao izrade Idejnog projekta sa Studijom opravdanosti i Studijom o proceni uticaja na životnu sredinu rekonstrukcije i modernizacije železničke pruge Vrbas – Sombor zaključen je 27. juna prošle godine sa Saobraćajnim institutom CIP iz Beograda. Vrednost ovog ugovora je zaključena na 299.977.000 dinara bez PDV-a, a tada određeni rok za izradu projektne dokumentacije od 12 meseci u julu ove godine je produžen za još šest meseci.
Tekst i foto: M. Miljenović