БЕЗ ОВОГ НИКО НЕЋЕ МОЋИ ЗА ВОЛАН Мењају се правила за возаче! СТРОЖА ПРАВИЛА ЗА ОНЕ СА ПРОБНОМ ДОЗВОЛОМУ ЕУ
Веће и Европски парламент постигли су данас сагласност о допуни директиве о возачким дозволама, која доноси бројне новине, посебно за младе возаче.
Нови возачи ће приликом полагања теоријског и практичног испита морати да докажу да познају ризике за рањиве учеснике у саобраћају, попут пешака, бициклиста и возача скутера.
Да би добили возачку дозволу, будући возачи ће морати да науче како безбедно користити мобилне телефоне, да познају системе за помоћ у вожњи које имају нови аутомобили, да правилно отварају врата, да возе по снегу и клизавим путевима, као и да буду свесни опасности од мртвог угла.
Велика новина – пробни период за нове возаче
Уводи се дигитална возачка дозвола коју ће возачи имати на својим паметним телефонима и која ће постати стандардна у ЕУ.
Државе чланице имаће пет и по година да уведу дигиталну возачку дозволу, док ће возачи и даље имати право да траже физичку верзију документа.
Први пут се уводи пробни период од најмање две године за нове возаче. Током овог периода важиће строжа правила и казне за вожњу под дејством алкохола, некоришћење сигурносног појаса или сигурносног система за дете.
Нижа старосна граница за возаче камиона
Због мањка професионалних возача, старосна граница за добијање дозволе за вожњу камиона смањује се са 21 на 18 година, док се за возаче аутобуса смањује са 24 на 21 годину, под условом да кандидати имају потврду о професионалним компетенцијама.
Државе чланице могу дозволити седамнаестогодишњацима да возе камион или комби, али искључиво на свом територији и уз пратњу искусног возача.
Договорено је да ће возачке дозволе за мотоцикле и аутомобиле важити 15 година, с тим да државе чланице могу тај рок скратити на 10 година ако се возачка дозвола користи као доказ идентитета уместо личне карте.
Дозволе за возаче камиона и аутобуса мораће да се обнављају сваких пет година, док државе чланице имају право да додатно скрате овај период за возаче старије од 65 година.
Рок од четири године за примену нових правила
Пре издавања прве возачке дозволе, нови возачи мораће да обаве лекарски преглед, укључујући проверу вида и кардиоваскуларног стања.
Међутим, државе чланице моћи ће да понуде алтернативу за возаче аутомобила и мотоцикала, попут попуњавања обрасца за самопроцену здравственог стања, уместо обавезног лекарског прегледа.
Националне институције биће дужне да подстичу подизање свести о минималним стандардима физичке и психичке способности за вожњу.
Након постигнутог договора, Веће и Парламент морају званично потврдити текст, што би требало да се догоди ускоро.
Директива ступа на снагу 20 дана након објављивања у Службеном листу ЕУ, а државе чланице имаће четири године да њене одредбе пренесу у своја национална законодавства.