КАЦИГА НИЈЕ ОБАВЕЗНА АЛИ ЧУВА ГЛАВУ
ЗАБРИЊАВА ПОРАСТ СТРАДАЛИХ БИЦИКЛИСТА У САОБРАЋАЈУ Главни узрок непажња возача који двоточкаше доживљају као сметњу ПОГИНЕ 50 ГОДИШЊЕ
Након што су прошлог понедељка у три саобраћајне незгоде које су се догодиле у свега неколико сати учествовали бициклисти, једна жена је страдала, док су два мушкарца задобила тешке телесне повреде опасне по живот.
Прва саобраћајка се догодила у Зрењанину, где је погинула шездесетседмогодишња жена, док су у незгодама у Београду и Блацу бициклисти старости 40 и 43 године задобили тешке телесне повреде опасне по живот – саопштио је МУП.
Лето је доба године када се бицикли највише користе. Уз то, високе температуре делују као и на возаче других превозних средстава – смањена је концентрација, будност, често су и рефлекси успоренији. Према доступним подацима, прошле године је у Србији страдало 46 бициклиста, а повређено их је око 1.400, што је 24 одсто више него 2022. године. И бројке на годишњем нивоу су прилично суморне и опомињујуће: око 50 бициклиста страда у календарској години, а више од 1.000 њих буде теже или лакше повређено.
Узроци несрећа су различити. Најчешће су за њих одговорни возачи аутомобила, те на њихову непажњу бициклисти напросто морају да рачунају. Бициклиста је све више, али не и стаза. Проблем недостатка бициклистичких стаза у многим насељима бициклисте тера на коловоз, где су најмање безбедни, где их остали возачи виде као сметњу, уместо као равноправне учеснике у саобраћају, или, што је још горе – не обраћају довољно пажње на њих.
– Чак две трећине бициклиста које је смртно страдало, страдало је тако што их је возило сустигло – рекао је директор Агенције за безбедност саобраћаја Бранко Стаматовић, уз напомену да је карактеристично да се то дешава у летњим месецима, тачније, у периоду од маја до октобра.
Бициклисти најчешће греше што не воде рачуна о властитој безбедности ношењем заштитне опреме, пре свега кациге. О томе сведоче и они који су преживели судар.
И бициклисти под гасом
Као и возачи аутомобила, и бициклисти често возе пијани, кажу у полицији. Начелник Управе саобраћајне полиције Славиша Лакићевић наводи да годишње постоји преко 2.500 санкционисаних возача бицикла који су искључени из саобраћаја јер су били под дејством алкохола.
– Кацига је била разлог зашто сам, упркос великом броју повреда које сам имао, сачувао главу – рекао је својевремено шеф мисије Олимпијског тима Србије Дамир Штајнер.
Поред кациге, стручњаци упозоравају да треба носити и заштитни, флуоресцентни прслук, а у условима мање видљивости обавезно треба имати светло напред и назад на бициклу.
Д. Кнежић