СТРОЖА ПРАВИЛА ЗА СМС УСЛУГЕ Нови РАТЕЛ-ов правилник штити кориснике од превара и нежељених трошкова
Регулаторно тело за електронске комуникације и поштанске услуге (РАТЕЛ) саопштило је да од данас ступа на снагу нови Правилник о обавезама оператора који преноси услуге са додатом вредношћу, као и пружалаца тих услуга, познатијих као ВАС (Value-Added Services).
Ова врста услуга годинама је била извор бројних превара, у којима су корисници мобилних телефона, због нејасних СМС порука, нехотице пристајали на додатна задужења. Нови правилник уводи строжа правила оглашавања, јасније обавештење о цени и обавезну потврду (ОТП лозинка) пре активације било које услуге.
Према наводима РАТЕЛ-а, циљ правилника је боља заштита крајњих корисника и транспарентније пословање. „Оператори више неће моћи да преносе услуге које се не најаве јасно, са видљиво истакнутом ценом и описом услуге. Биће обавезна и лозинка (ОТП) пре активације услуге, како би корисник свесно пристао на трошак“, наводи се у саопштењу.
ВАС услуге укључују, између осталог, плаћање паркинга, донације путем СМС-а, гласања и слично. Ипак, у фокусу Правилника је спречавање злоупотреба које су се годинама дешавале кроз сумњиве игре на срећу, квизове и лажне промотивне поруке.
Оператори нису сами пружаоци ВАС услуга, већ их само преносе. Њихова обавеза је да обезбеде техничке услове за пружање ових услуга крајњим корисницима, у складу са важећим законима, прописима и међусобним уговорима са пружаоцима.
Правилник додатно прописује:
Јасно истицање цене услуге приликом оглашавања,
Забрану заваравајућих и непотпуних информација,
Обавезно навођење цене на почетку сваког позива,
Упозорења и одјаву корисника уколико није дао сагласност,
Могућност корисника да активира забрану ВАС услуга за своју СИМ картицу (СИМ-барринг),
Обавезу подршке корисницима путем телефона, е-маила и писаним путем,
Право на приговор и вансудско решавање спора пред РАТЕЛ-ом.
Злоупотребом ВАС услуге сматра се:
Организовање игара и квизова без стварних награда,
Успостављање позива без реалне комуникације (нпр. чекање на спикера без укључивања),
Лажна обавештења која воде до неовлашћених претплата.
РАТЕЛ посебно упозорава кориснике да не игноришу СМС обавештења о активацији услуге коју нису тражили и да се одмах одјаве, како би спречили даље задужење.
У циљу додатне заштите, корисници могу затражити да им се потпуно блокира приступ одређеним ВАС услугама. Блокада се може уклонити искључиво на лични захтев корисника.
Правилник такође налаже пружаоцима услуга да најаве цену сваког позива пре почетка тарифирања, а за све ВАС поруке обавезна је јасна и вишеструка информација о наплати.
Уколико корисник има приговор на износ или квалитет услуге, може се обратити директно оператору или пружаоцу услуге, а ако не добије одговор или је одговор негативан, има право на жалбу РАТЕЛ-у, преноси 24.седам