STROŽA PRAVILA ZA SMS USLUGE Novi RATEL-ov pravilnik štiti korisnike od prevara i neželjenih troškova
Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) saopštilo je da od danas stupa na snagu novi Pravilnik o obavezama operatora koji prenosi usluge sa dodatom vrednošću, kao i pružalaca tih usluga, poznatijih kao VAS (Value-Added Services).
Ova vrsta usluga godinama je bila izvor brojnih prevara, u kojima su korisnici mobilnih telefona, zbog nejasnih SMS poruka, nehotice pristajali na dodatna zaduženja. Novi pravilnik uvodi stroža pravila oglašavanja, jasnije obaveštenje o ceni i obaveznu potvrdu (OTP lozinka) pre aktivacije bilo koje usluge.
Prema navodima RATEL-a, cilj pravilnika je bolja zaštita krajnjih korisnika i transparentnije poslovanje. „Operatori više neće moći da prenose usluge koje se ne najave jasno, sa vidljivo istaknutom cenom i opisom usluge. Biće obavezna i lozinka (OTP) pre aktivacije usluge, kako bi korisnik svesno pristao na trošak“, navodi se u saopštenju.
VAS usluge uključuju, između ostalog, plaćanje parkinga, donacije putem SMS-a, glasanja i slično. Ipak, u fokusu Pravilnika je sprečavanje zloupotreba koje su se godinama dešavale kroz sumnjive igre na sreću, kvizove i lažne promotivne poruke.
Operatori nisu sami pružaoci VAS usluga, već ih samo prenose. Njihova obaveza je da obezbede tehničke uslove za pružanje ovih usluga krajnjim korisnicima, u skladu sa važećim zakonima, propisima i međusobnim ugovorima sa pružaocima.
Pravilnik dodatno propisuje:
Jasno isticanje cene usluge prilikom oglašavanja,
Zabranu zavaravajućih i nepotpunih informacija,
Obavezno navođenje cene na početku svakog poziva,
Upozorenja i odjavu korisnika ukoliko nije dao saglasnost,
Mogućnost korisnika da aktivira zabranu VAS usluga za svoju SIM karticu (SIM-barring),
Obavezu podrške korisnicima putem telefona, e-maila i pisanim putem,
Pravo na prigovor i vansudsko rešavanje spora pred RATEL-om.
Zloupotrebom VAS usluge smatra se:
Organizovanje igara i kvizova bez stvarnih nagrada,
Uspostavljanje poziva bez realne komunikacije (npr. čekanje na spikera bez uključivanja),
Lažna obaveštenja koja vode do neovlašćenih pretplata.
RATEL posebno upozorava korisnike da ne ignorišu SMS obaveštenja o aktivaciji usluge koju nisu tražili i da se odmah odjave, kako bi sprečili dalje zaduženje.
U cilju dodatne zaštite, korisnici mogu zatražiti da im se potpuno blokira pristup određenim VAS uslugama. Blokada se može ukloniti isključivo na lični zahtev korisnika.
Pravilnik takođe nalaže pružaocima usluga da najave cenu svakog poziva pre početka tarifiranja, a za sve VAS poruke obavezna je jasna i višestruka informacija o naplati.
Ukoliko korisnik ima prigovor na iznos ili kvalitet usluge, može se obratiti direktno operatoru ili pružaocu usluge, a ako ne dobije odgovor ili je odgovor negativan, ima pravo na žalbu RATEL-u, prenosi 24.sedam