few clouds
20°C
28.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

СТАРИ ДИЗЕЛАШИ ПОД УДАРОМ Европска правила терају возаче на скупе поправке

28.04.2025. 13:08 13:20
Пише:
Извор:
Телеграф
дизелаши
Фото: Pexels

Европа уводи нове техничке регулативе које ће озбиљно утицати на старије аутомобиле, посебно на дизелаше без ДПФ филтера.

Власници се суочавају са неизвесношћу и могућим великим трошковима. Бриселски званичници правдају ову иницијативу потребом за смањењем саобраћајних несрећа и емисије штетних гасова, али стварност за многе возаче изгледа далеко мање оптимистично. 

Нова правила предвиђају знатно строже техничке прегледе, са посебним акцентом на аутомобиле без филтера честица, којих на европским друмовима има на милионе.

Ова иницијатива део је шире кампање за постепено избацивање старијих возила из употребе, без обзира на њихову техничку исправност или ниво одржавања.

Већ у неким државама Европске уније на снази су правила која налажу обавезне годишње техничке прегледе за возила старија од десет година, уз евиденцију пређених километара. Интересантно је да чак и у Немачкој, познатој по строгим техничким нормама, преглед за возила обавља се сваке две године.

Стручњаци из Немачке оштро су критиковали европски предлог, оцењујући га као неоправдано ригорозан и скуп, нарочито за власнике старијих, али добро одржаваних аутомобила. Према њиховим речима, Брисел неправедно пребацује терет на грађане, уместо да системски решава узроке саобраћајних незгода.

Посебан проблем представљаће возила која немају ДПФ филтер или код којих је филтер уклоњен. Иако модерни филтери омогућавају регенерацију током дужих вожњи, градска вожња изазива њихово убрзано пропадање, што се нарочито односи на возила са Еуро 5 и Еуро 6 нормама. 

Када филтери откажу, замена може коштати и до 2.500 евра, што многе возаче тера на алтернативна решења попут чишћења, бушења или потпуног уклањања ДПФ система.

Проблем за техничке инспекције је што стандардни прегледи не детектују функционалност ДПФ филтера нити мере присуство честица у издувним гасовима. Демонтажа издувног система ради провере није законом дозвољена ни технички једноставна.

Ако ове мере буду усвојене, милиони власника дизелаша биће пред тешком одлуком или ће морати да инвестирају у скупе поправке, или ће морати да се опросте од својих аутомобила. Ипак, постоји велика вероватноћа да ће многа од тих возила завршити на Балкану и у Источној Европи, само премештајући проблем загађења, уместо да га реше.

Ситуација јасно показује да зелена политика Европске уније диспропорционално погађа грађане са слабијом куповном моћи, који си не могу приуштити нова, еколошки прихватљива возила.
 

Извор:
Телеграф
Пише:
Пошаљите коментар
ДОМИНИРАЈУ ДИЗЕЛАШИ КОД НОВОРЕГИСТРОВАНИХ Која марка аутомобила је најпопуларнија у Србији?

ДОМИНИРАЈУ ДИЗЕЛАШИ КОД НОВОРЕГИСТРОВАНИХ Која марка аутомобила је најпопуларнија у Србији?

19.03.2024. 10:02 10:13