Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

STARI DIZELAŠI POD UDAROM Evropska pravila teraju vozače na skupe popravke

28.04.2025. 13:08 13:20
Piše:
Izvor:
Telegraf
дизелаши
Foto: Pexels

Evropa uvodi nove tehničke regulative koje će ozbiljno uticati na starije automobile, posebno na dizelaše bez DPF filtera.

Vlasnici se suočavaju sa neizvesnošću i mogućim velikim troškovima. Briselski zvaničnici pravdaju ovu inicijativu potrebom za smanjenjem saobraćajnih nesreća i emisije štetnih gasova, ali stvarnost za mnoge vozače izgleda daleko manje optimistično. 

Nova pravila predviđaju znatno strože tehničke preglede, sa posebnim akcentom na automobile bez filtera čestica, kojih na evropskim drumovima ima na milione.

Ova inicijativa deo je šire kampanje za postepeno izbacivanje starijih vozila iz upotrebe, bez obzira na njihovu tehničku ispravnost ili nivo održavanja.

Već u nekim državama Evropske unije na snazi su pravila koja nalažu obavezne godišnje tehničke preglede za vozila starija od deset godina, uz evidenciju pređenih kilometara. Interesantno je da čak i u Nemačkoj, poznatoj po strogim tehničkim normama, pregled za vozila obavlja se svake dve godine.

Stručnjaci iz Nemačke oštro su kritikovali evropski predlog, ocenjujući ga kao neopravdano rigorozan i skup, naročito za vlasnike starijih, ali dobro održavanih automobila. Prema njihovim rečima, Brisel nepravedno prebacuje teret na građane, umesto da sistemski rešava uzroke saobraćajnih nezgoda.

Poseban problem predstavljaće vozila koja nemaju DPF filter ili kod kojih je filter uklonjen. Iako moderni filteri omogućavaju regeneraciju tokom dužih vožnji, gradska vožnja izaziva njihovo ubrzano propadanje, što se naročito odnosi na vozila sa Euro 5 i Euro 6 normama. 

Kada filteri otkažu, zamena može koštati i do 2.500 evra, što mnoge vozače tera na alternativna rešenja poput čišćenja, bušenja ili potpunog uklanjanja DPF sistema.

Problem za tehničke inspekcije je što standardni pregledi ne detektuju funkcionalnost DPF filtera niti mere prisustvo čestica u izduvnim gasovima. Demontaža izduvnog sistema radi provere nije zakonom dozvoljena ni tehnički jednostavna.

Ako ove mere budu usvojene, milioni vlasnika dizelaša biće pred teškom odlukom ili će morati da investiraju u skupe popravke, ili će morati da se oproste od svojih automobila. Ipak, postoji velika verovatnoća da će mnoga od tih vozila završiti na Balkanu i u Istočnoj Evropi, samo premeštajući problem zagađenja, umesto da ga reše.

Situacija jasno pokazuje da zelena politika Evropske unije disproporcionalno pogađa građane sa slabijom kupovnom moći, koji si ne mogu priuštiti nova, ekološki prihvatljiva vozila.
 

Izvor:
Telegraf
Piše:
Pošaljite komentar
DOMINIRAJU DIZELAŠI KOD NOVOREGISTROVANIH Koja marka automobila je najpopularnija u Srbiji?

DOMINIRAJU DIZELAŠI KOD NOVOREGISTROVANIH Koja marka automobila je najpopularnija u Srbiji?

19.03.2024. 10:02 10:13