light rain
14°C
16.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

О ПЛЕСНОМ НАСЛЕЂУ У СРБИЈИ Директор Националног АНСАМБЛА „КОЛО“ представио рад на међународном научном скупу о традицији у Бањалуци

14.04.2025. 18:44 18:48
Пише:
Извор:
Дневник
кола
Фото: kolo.rs

Директор Националног ансамлба „Коло“ др Здравко Ранисављевић учествовао је у раду међународног Научног скупа „Владо С. Милошевић - Традиција као инспирација 2025“, на ком је представио свој рад „Основни индикатори нематеријалног културног наслеђа у актуелној пракси српског кореографисаног фолклора“.

На скупу у Академији уметности у Бања Луци научне радове представили су учесници из Републике Српске, Србије, Словеније, Хрватске, Сједињених Америчких Држава, Италије, Аустрије, Босне и Херцеговине, Црне Горе, Румуније, и многих других земаља. 
 

Ранисављевић, који је директор „Кола“ од 2023. године и доцент на Катедри за етномузикологију Факултета музичке уметности у Београду, истакао је да је неопходно да се дефинишу стратешки приоритети очувања културног наслеђа и стваралаштва и интерпретације у пољу традиционалне народне игре. Он у свом раду објашњава да се интерпретација традиционалних плесова на сцени суочава са изазовима опстанка. 
 

Интерпретативне праксе кореографисаног фолклора део су различититих научних и уметничких дискурса. Tрадиционални плес се као наордна игра истовремено третира и као културно наслеђе и као савремено стваралаштво, односно као уметничка игра. На тај начин су семантичке разлике у овим извођачким праксама анулиране, а идентитетско одређење извођаштва традиционалног плеса замагљено. Као последица оваквог недиференцирања, настала је парадоксална ситуација да се дато поље третира двојако: од стране „уметничке игре“ – као део нематеријалног културног наслеђа, а од стране „културног наслеђа“ – као део савременог стваралаштва, навео је Ранисављевић. 

кола
Фото: kolo.rs


 

Истовремено, Ранисављевић указује да се на сцени не презентује живо наслеђе. 
 

Актуелна пракса представљања традиционалног плесног наслеђа на сцени негује својеврсну идеологију поштовања теренског извора. Недостатност овог приступа, огледа се у упитној релевантности теренског извора као таквог, који се у традицији истраживачке праксе плесног наслеђа у Србији доминантно своди на реконструисање сећања појединаца, са ретким фокусирањем на конкретне плесне реализације у партиципаторном контексту. Другим речима, на сцени се не представља живо наслеђе, него идеалтипске карактеристике некадашњих плесних дијалеката, са интенцијом њиховог презначења у нематеријално културно наслеђе, које, према Конвенцији Унеска, то заправо није. На овај начин, табуише се постојање живе праксе, са последицом њеног потпуног занемаривања и нестајања на локалу, наводи др Ранисављевић у свом раду. 
 

кола
Фото: kolo.rs

 

Да би се то избегло др Ранисављевић истиче да треба дефинисати стратешке приоритете очувања културног наслеђа и стваралаштва и интерпретације у пољу традиционалне народне игре и размотрити опште и посебне критеријуме за идентификовање „нематеријалног“ у актуелном контексту представљања и интерпретирања традиционалних плесова на сцени.

Извор:
Дневник
Пише:
Пошаљите коментар
„Доказ да традиција може бити модерна“ АНСАМБЛ КОЛО У БРОЈКАМА: 120 концерата у Србији и седам држава региона, уз 13 нових кореографија у свега ДВЕ ГОДИНЕ Ево колико је нових полазника ЗАИГРАЛО КОЛЦЕ
коло

„Доказ да традиција може бити модерна“ АНСАМБЛ КОЛО У БРОЈКАМА: 120 концерата у Србији и седам држава региона, уз 13 нових кореографија у свега ДВЕ ГОДИНЕ Ево колико је нових полазника ЗАИГРАЛО КОЛЦЕ

27.12.2024. 17:11 17:15