Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

O PLESNOM NASLEĐU U SRBIJI Direktor Nacionalnog ANSAMBLA „KOLO“ predstavio rad na međunarodnom naučnom skupu o tradiciji u Banjaluci

14.04.2025. 18:44 18:48
Piše:
Izvor:
Dnevnik
кола
Foto: kolo.rs

Direktor Nacionalnog ansamlba „Kolo“ dr Zdravko Ranisavljević učestvovao je u radu međunarodnog Naučnog skupa „Vlado S. Milošević - Tradicija kao inspiracija 2025“, na kom je predstavio svoj rad „Osnovni indikatori nematerijalnog kulturnog nasleđa u aktuelnoj praksi srpskog koreografisanog folklora“.

Na skupu u Akademiji umetnosti u Banja Luci naučne radove predstavili su učesnici iz Republike Srpske, Srbije, Slovenije, Hrvatske, Sjedinjenih Američkih Država, Italije, Austrije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Rumunije, i mnogih drugih zemalja. 
 

Ranisavljević, koji je direktor „Kola“ od 2023. godine i docent na Katedri za etnomuzikologiju Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, istakao je da je neophodno da se definišu strateški prioriteti očuvanja kulturnog nasleđa i stvaralaštva i interpretacije u polju tradicionalne narodne igre. On u svom radu objašnjava da se interpretacija tradicionalnih plesova na sceni suočava sa izazovima opstanka. 
 

Interpretativne prakse koreografisanog folklora deo su različititih naučnih i umetničkih diskursa. Tradicionalni ples se kao naordna igra istovremeno tretira i kao kulturno nasleđe i kao savremeno stvaralaštvo, odnosno kao umetnička igra. Na taj način su semantičke razlike u ovim izvođačkim praksama anulirane, a identitetsko određenje izvođaštva tradicionalnog plesa zamagljeno. Kao posledica ovakvog nediferenciranja, nastala je paradoksalna situacija da se dato polje tretira dvojako: od strane „umetničke igre“ – kao deo nematerijalnog kulturnog nasleđa, a od strane „kulturnog nasleđa“ – kao deo savremenog stvaralaštva, naveo je Ranisavljević. 

кола
Foto: kolo.rs


 

Istovremeno, Ranisavljević ukazuje da se na sceni ne prezentuje živo nasleđe. 
 

Aktuelna praksa predstavljanja tradicionalnog plesnog nasleđa na sceni neguje svojevrsnu ideologiju poštovanja terenskog izvora. Nedostatnost ovog pristupa, ogleda se u upitnoj relevantnosti terenskog izvora kao takvog, koji se u tradiciji istraživačke prakse plesnog nasleđa u Srbiji dominantno svodi na rekonstruisanje sećanja pojedinaca, sa retkim fokusiranjem na konkretne plesne realizacije u participatornom kontekstu. Drugim rečima, na sceni se ne predstavlja živo nasleđe, nego idealtipske karakteristike nekadašnjih plesnih dijalekata, sa intencijom njihovog preznačenja u nematerijalno kulturno nasleđe, koje, prema Konvenciji Uneska, to zapravo nije. Na ovaj način, tabuiše se postojanje žive prakse, sa posledicom njenog potpunog zanemarivanja i nestajanja na lokalu, navodi dr Ranisavljević u svom radu. 
 

кола
Foto: kolo.rs

 

Da bi se to izbeglo dr Ranisavljević ističe da treba definisati strateške prioritete očuvanja kulturnog nasleđa i stvaralaštva i interpretacije u polju tradicionalne narodne igre i razmotriti opšte i posebne kriterijume za identifikovanje „nematerijalnog“ u aktuelnom kontekstu predstavljanja i interpretiranja tradicionalnih plesova na sceni.

Izvor:
Dnevnik
Piše:
Pošaljite komentar
„Dokaz da tradicija može biti moderna“ ANSAMBL KOLO U BROJKAMA: 120 koncerata u Srbiji i sedam država regiona, uz 13 novih koreografija u svega DVE GODINE Evo koliko je novih polaznika ZAIGRALO KOLCE
коло

„Dokaz da tradicija može biti moderna“ ANSAMBL KOLO U BROJKAMA: 120 koncerata u Srbiji i sedam država regiona, uz 13 novih koreografija u svega DVE GODINE Evo koliko je novih polaznika ZAIGRALO KOLCE

27.12.2024. 17:11 17:15