few clouds
4°C
11.02.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ЕВО КО СНОСИ ТРОШКОВЕ КВАРОВА У ИЗНАЈМЉЕНОМ СТАНУ Закон јасан али искуства помешана, ово морају да знају и станодавци и закупци

11.02.2025. 08:32 09:40
Пише:
Извор:
biznis.kurir.rs
kuća
Фото: pixabay.com, ilustracija

Ако изнајмљујете стан или имате неког ко то ради, сигурно сте се сусрели са питањима ваших права и обавеза, а посебно – ко је дужан да плати поправку у стану - станар или станодавац?

Често се дешава да о томе полемише и на друштвеним мрежама, где прочитамо да се подстанар пожалио да му се покварио шпорет, рерна, бојлер, машина за веш, фрижидер… Иако већина подстанара потписује неки вид уговора приликом изнајмљивања, није увек прецизирано шта се ради и ко сноси трошкове када дође до квара.

Подстанарка Марија К. из Сремске Митровице каже да није имала среће:

"Када ми се покварила веш машина, власник је тврдио да је то моја одговорност јер сам је користила. Није помогло ни објашњење да је била стара и да нисам ништа урадила да је покварим. На крају сам платила поправку јер ми је хитно требала."

mašina
Фото: pixabay.com, ilustracija

С друге стране, Милица П, која изнајмљује стан већ пет година, нема оваквих проблема.

"Власник стана је стварно коректан, сваки квар одмах решава и никада није тражио да ја платим нешто што није моја одговорност. Договор је од старта био јасан, и то је јако битно."

Шта каже закон?

Закон о облигационим односима јасно дефинише да инвестиционе поправке плаћа власник стана. То укључује веће кварове као што су бојлери, веш машине, шпорети и фрижидери. Закон о облигационим односима дефинише да је закуподавац дужан да одржава стан у исправном стању за време трајања закупа и да ради тога врши потребне поправке на њему. У члану 570 овог закона, став 2, наводи се да је закуподавац дужан да надокнади закупцу трошкове које је подстанар имао за одржавање, а које је заправо власник био дужан да учини. Трошкови ситних оправки изазваних редовном употребом ствари, као и трошкови саме употребе, падају на терет закупца.

stanovi
Фото: pixabay.com, ilustracija

Станарка Ивана Р. из Сремске Митровице сматра да је најбитније све договорити пре него што се усели.

"Мени је било важно да пре потписивања уговора прецизно напишемо шта је чија обавеза. Тако смо избегли све неспоразуме. Некоме можда делује као ситница, али кад се деси квар, схватиш колико је важно да све буде договорено унапред."

Дилеме нема – уколико станар није намерно или својим немаром начинио штету, за поправку свих предмета који ће након исељења остати у стану, задужен је станодавац.

Када улазите у подстанарски живот, направите договор и потпишите уговор

Најбољи начин да се заштитите, било од бахатих станодаваца или немарних станара, јесте потписивање уговора о закупу.

Све се дефинише уговором. Уговор углавном истиче да је обавеза власника стана да поправи сваки уређај у стану. Уређаји припадају власнику стана, а све кварове на уређајима који остају у некретнини након селидбе закупца треба да поправи власник. Изузетак су кварови које је закупац направио намерно или због немара.

Подстанар Марко Р. саветује:

"Пре усељења проверите све уређаје. Мени се десило да нисам проверио бојлер и након месец дана је процурио. Газда је тврдио да је био исправан, па смо се натезали око поправке. Да сам на почетку све проверио, имао бих доказ."

стан
Фото: pixabay.com, ilustracija

Уговор треба да прецизира и отказни рок, враћање депозита и евентуалне обавезе око кречења пре исељења. Без тога, може доћи до неспоразума који се често завршавају на штету подстанара. Пре усељења, препоручује се да закупац провери исправност уређаја и опреме и види да ли су у стану потребне поправке. Посебну пажњу треба обратити на главне вентиле, стање бојлера, шпорета, грејача, машине за веш и да ли дихтује столарија.

Као додатни савет, Марија К. додаје:

"Пре усељења направите записник о примопредаји у коме треба описати стање намештаја и беле технике. Тако ћете имати доказ ако касније дође до спора око тога шта је било исправно, а шта не."

На крају, свака ситуација је специфична, али једно је сигурно – договор и прецизан уговор могу спречити много проблема у будућности.

Извор:
biznis.kurir.rs
Пише:
Пошаљите коментар