Дакар рели: И Сагмајстер међу елитом
Почетак нове календарске године већ неколико деценија у ауто-мото спорту обележава Дакар рели. Прва етапа 37. издања најпрестижније трке издржљивости вози се у недељу 3.јануара,
а старт је у Буенос Ајресу, да би после 9.000 километара пређених циљ био 16. јануара у Росарију. Ове године у плану је само један дан одмора, и то 10. јануара у Салти. У каравану су најбројнији мотоциклисти, њих 152, квадове ће возити 48 такмичара, пријављено је 169 аутомобилиста, као и 58 посада камиона.
Међу 556 такмичара из 60 земаља је и наш Габор Сагмајстер. Суботичанину ће ово бити осмо учешће на Дакар релију и до сада је завршио пет трка (2009, 2010, 2011, 2013, 2014), а два пута је одустао (2012, 2015). Он ће стартовати са бројем 107 на КТМ-у, али овога пута неће возити за немачки “Кајзер”, већ за “Аутонет” тим из Румуније.
Лане је Сагмајстер одустао већ у другој етапи због лома шаке, а ове године му је, како сам каже, најважније да заврши рели, јер и то је само по себи подвиг, пошто такмичаре очекују пешчане дине, непрегледне прашуме, деонице кроз Боливију на надморској висини од 4.500 метара и високе температурне осцилације. Сагмајстер се нада, ако све буде како треба, да би могао да буде међу десет возача који не возе за фабричке тимове.
Чувени Дакар рели се одржава од 1979. године и до 2008. је вожен кроз сахарску пустињу у Африци, да би те године, када је Сагмајстер требало да дебитује, био отказан због терористичких претњи. Потом је из безбедносних разлога трка премештена у Јужну Америку и тамо се, и то, парадоксално, под непромењеним именом, вози и данас. Идеја о трци је, иначе, рођена 1978. пошто се возач Тјери Сабин изгубио у пустињи и закључио да би било сјајно да се организује рели кроз пустињу.
У почетку је рели вожен од Париза до Дакара, са трајектним прелазом преко Средоземног мора, али услед разних, претежно политичких утицаја, путања, полазиште и циљ су се мењали током година. Трка је последњи пут кренула из Париза 1994, када је и циљ био у француској престоници. Од 1995. мењају се путање релија, али се Дакар као циљ или једна од успутних станица све те године задржао (осим 2003). Једна од занимљивости је и да је 1992. године Хјуберт Ориол постао први возач који је освојио Дакар рели и на два и на четири точка, да би касније то пошло за руком и Стефану Петерханселу.
Фаворите у свим конкуренцијама треба тражити међу фабричким тимовима. Код мотоциклиста очекује се борба између КТМ-а, Хонде и Јамахе, а код квадва ту су Хонда, Јамаха и Кан-Ам. У конкуренцији аутомобила главни ривали су Мини и Пежо, који су ангажовали Мику Хирвонена и Себастијана Леба, чувене возаче Светског шампионата у релију, којима ће ово бити деби на Дакар релију. Код аутомобила до великих резултата може и Тојота. Међу камионима и даље је фаворит Камаз, али прете Ивеко, МАН, Татру, Гинаф.
Гордана Маленовић